Masse

Trådstartare
Vi har upptäckt att vi i vinter kommer att behöva hökrubbor i boxarna. Jag har hitta två sorter dels Hay Bar och dels den som finns hos Lantbutiken.
Hay Bar vet jag ju att flera här på buke har men finns det någon som har erfarenhet an den andra?
Kanske det till och med finns någon som provat bägge och kam dela med sig av erfarenheter?
Eller finns det fler typer på marknaden som jag inte har hittat som fungerar bra/bättre?

Sv: Hökrubba

Den här hemsnickrade varianten var fin.

images

Har haybaren botten?

Jag har i alla fall beställt några från Lantbutiken nu. Så jag hoppas att det tar allt för lång tid innan de kommer.

Kan nu med facit i handen konstatera att det tog lite tid att få hit dem. De kom först idag. Men de ser över förväntan bra ut och verkar enkla att montera. Hoppas få det gjort till helgen.

Kan nu med facit i handen konstatera att det tog lite tid att få hit dem. De kom först idag. Men de ser över förväntan bra ut och verkar enkla att montera. Hoppas få det gjort till helgen.

Lite tid ?? Det tog ju bara en vecka ? Tycker det var bra leveranstid ;)

Hoppas det blir bra :)

Mia

Nja jag hade beställt ett tag innan jag skrev det i tråden så det tog längre tid....men nu är de här och lämnade vid dörren.

Aha då förstår jag ;) Beställde du den med galler som man kunde sätta i hörnet ? Eller fanns det andra i plast också som jag missade nu när jag var ute på sidan ?

Mia

Jag köpte de som är plast och som sitter i hörn. Vågar inte ha galler för risken att hästarna kan fastna.

För att nu när mina fölston står på halmpeletts då blir det inget bra när de trampar ner höet i bädden. När vi hade vanlig halm gjorde det inget och blev inte svårare att mocka eller sämre bädd. Men nu blir det mest rörigt när sto och föl har dragit ut det i hela boxen. För att inte tala om vad det kostar att dem stående på hö istället för strö.

hö krubba är bra då höet inte ligger på golvet i boxen och det blir mer hygienisk(hästen trampar inte i det och riskerar inte att skita/kissa på det= mindre parasit risk).

jag hade gärna haft hö krubba igen men det finns ingen plats vid box fronten och hästarna skiter gärna i hörnen så jag har hö nät.

Jadu enligt min hästtandis så är det ett helvete att ge foder i krubbor/hönät som inte ligger på marken.

För det är naturligt för hästen att beta från marken långt ned och gör den inte blir det fel vinklar och oftast sliter de tänderna fel och får spänningar i käkarna som kan orsaka mer eller mindre problem.
Tydligen får fler hästar som inte äter direkt från backen oftare problem med foderstrupsförstoppning.

Så för mig känns det då onödigt att göra så, då har jag hellre lite spill och ger kraftfoder i en hink på backen...
Men jag har iof aldrig fått för mig att hänga upp maten heller..

Men visst kan jag hålla med om att det är drygt med höstrån i spånbädden när jag mockar...

Det är ju hust det som är finessen med dessa hökrubbor, att hästarna ändå får rätt ätställning. De fungerar som höhäckarna ute fast i boxen. De jag köpte går det till ock med för en häst att äta under ifrån om den vill.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 049
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"