Höjdskräck..?

Ewelina

Trådstartare
Hjälp, jag har upptäkt att jag har väärldens höjdskräck och då menar jag inte bara att jag är rädd för höga höjder utan jag menar främst höga hinder :crazy: Har hoppat upp till 125cm med min egen häst, men iom att han är väldigt svår att hoppa med (bryter ut/vägrar) och ibland så hinner han inte stanna, utan stannar och hoppar sedan rakt in i hindret. Jag är så rädd att han ska göra det rakt in i ett riktigt stort hinder och både jag och han skadar oss..
Har hoppat min tränares hästar som aldrig brukar vägra och då är jag inte lika tveksam men så fort jag sitter upp på Vito igen så blir jag nervös , fattar inte vad det är med mig :(
Och min häst har stått i ca 10 veckor pga en skada och nu när jag har satt igång honom så har han vart jättepigg och jag har blivit jätte nervös så fort jag suttit upp, Någon mer som har känt så eller om det är ngn mer hoppryttare som är rädd för höga hinder??
Uppskattar svar :)

Sv: Höjdskräck..?

Jag är hinderhöjdrädd. Om hindret kommer upp till 1,10 eller högre så blir jag skit nervös. tack vare min häst hoppar lite när hon känner för det. Men har inte tränat på så höga hinder så kanske det släpper. Men så fort det är över 1m så blir jag riktigt skraj!! Kan ibland tycka 90 cm kan vara väääldigt högt!!

okej , jag brukar ha lite lättare för att hoppa högre hinder om det är en vanlig oxer eller en kombination och det sista hindret är en oxer med kryss längst fram och en bom framför

Jag känner mig osäker när jag hoppar upp på lite mer okända hästar för mig, sånna jag inte hoppat mycket.

Bästa sättet är att träna med en bra och förstående tränare och jobba mycket med lätta övningar och sen bygga på. Det är inte höjden som räknas!
Hjälpbommar före högre hinder kan vara bra om man är osäker på sin häst, då hästen lägger sig själv rätt genom bommarna.

På sätt och vis så räknas höjden förr eller senare, iaf om man vill komma ngnstans med ridningen. Men det räcker att jag tittar på dom hinder dom hoppar i de största tävlingarna för att jag ska tänka : Fy *** ! Det enda jag skulle kunna tänka mig att hoppa på dom banorna är vattengraven :crazy: Faaast när jag följde med min tränare på en av hennes landslagsträningar så sa hon det att de tär inte normalt att man vågar hoppa såna hinder från början utan man måste höja lite i taget :)

Men ibland måste man begränsa sig, om man blir rädd av att bara kolla på hindrerna på TV så kanske man ska sluta sätta så höga mål att ta sig dit eller kanske byta gren...

Tja om du krashar in i hindrerna och hästen brytar ut/vägrar mkt och du är nervös så tkr jag inte att du ska tänka på höjden ännu. Hoppa hellre lågt och att det känns bra ett tag.

Har också varit väldigt höjdrädd, förra sommaren tkt jag allt över 80 var skithögt. Min ponny har varit väldigt bråkig och stegrat och gått över mkt och sånt på hoppningen. själva hindrerna har alltid funkat men inte i mellan. mitt undermedvetna har väl kopplat ihop skräcken när hon går över, till hoppningen eller något x)
Jag har även varit väldigt rädd för oxrar.. Har tränat mkt mentalt, tänkt på alla andra som hoppar högt, vill jag hoppa högt eller tralla runt i LD-LC resten av mitt liv. Att bestämma sig för att man kan är också viktigt. Känner du att du inte vågar hoppa högt, ska du inte göra det. Tvekar du minsta, så tvekar hästen. Och jag vet hur läskigt det är när hästen tvärstannar, osv, man blir ju inte säkrare av det..
Hoppas du fick ut ngt av allt mitt svammel, men det går iallafall att komma över. x) Idag är min "magiska gräns" 110..

tjenare gullet!
så där ska du inte tänka :O
jag brukar alltid tänka så här "jo men såklart vi kommer över det där lilla, varför skulle vi inte kunna hoppa det där?det är ingenting ju!"
Kan förstå att du börjar tveka när du vet att hästen brukar/ kan stanna: "och ibland hinner han inte stanna, utan stannar och hoppar sedan rakt in i hindret."
Men om du ramlar av, så är det bara att resa på sig å hoppa upp igen :D Tyvärr kan ju hästen också skada sig, men han skadar sig ju inte mindre för att du tvekar ;) ?
Är själv inte höjdrädd, snarare tvärtom, borde bli lite rädd om mig själv :D

Prata gärna med din tränare om din höjdskräck :idea:

Hmm.. min gräns går väl vid 125cm ungefär.. Det är inte det att jag är rädd för att ramla av, jag ramlar av ofta och brukar alltid asgarva när jag reser mig upp och alla som tittar på är som frågetecken. Sen när dom frågar mig vrf jag skrattar så säger jag : Det gör inte mindre ont för att man gråter ;) *mitt ordspråk*

Ofta är det bara på min egen häst jag känner så, han är inte så stor och ganska kraftig så ett hinder på 130 är för honom. Men när jag rider på min tränares hästar så sätter hon upp ett hinder som jag ska hoppa (ofta är jag med i ponny-gruppen med en 170-häst) och jag hoppar allt hon sätter upp, hon skulle nog kunna sätta upp ett hinder på 140 och jag hoppar.. Tror det är för att jag VET att hennes hästar hoppar och inte vägrar :crazy:

:Dträna mycket på lite lägre hinder tills dess att han slutar att vägra, då kan du ju höja hindrena osv

När han slutat att vägra så kommer antagligen ditt självförtroene tillbaks.

Så var det iallafall med Ansgars gallopp. när jag upptäckte hur jag skulle få honnom att sluta bocka vågade jag att galoppera, kommer du inte ihåg det??

När du väl har fått Vito att sluta vägra så kommer du antagligen att sluta vara rädd.;) han kanske har dåligt självförtroende av alla vägringar han med:D

Hjälp, jag har upptäkt att jag har väärldens höjdskräck och då menar jag inte bara att jag är rädd för höga höjder utan jag menar främst höga hinder :crazy: Har hoppat upp till 125cm med min egen häst, men iom att han är väldigt svår att hoppa med (bryter ut/vägrar) och ibland så hinner han inte stanna, utan stannar och hoppar sedan rakt in i hindret. Jag är så rädd att han ska göra det rakt in i ett riktigt stort hinder och både jag och han skadar oss..
Har hoppat min tränares hästar som aldrig brukar vägra och då är jag inte lika tveksam men så fort jag sitter upp på Vito igen så blir jag nervös , fattar inte vad det är med mig :(
Och min häst har stått i ca 10 veckor pga en skada och nu när jag har satt igång honom så har han vart jättepigg och jag har blivit jätte nervös så fort jag suttit upp, Någon mer som har känt så eller om det är ngn mer hoppryttare som är rädd för höga hinder??
Uppskattar svar :)

Jag har iaf ett tips! :) Om du t ex ska hoppa 1 m på en träning så innan du börjar hoppa och bara värmer upp så höjer du till t ex 1.30 så ögonen vänjer sej och sen sänker du till 1 m och då kommer det kännas jättelågt :D

Vill bara förtydliga så ingen försöker sig på sånt på tävling.
På tävling är det bara tillåtet att höja 10 cm över klassens höjd på framhoppningen, inte mer.

Men det kan vara en bra idé att göra på träning för när man väl hoppat högre och högre hinder så blir det ju till slut ingenting att hoppa ett hinder på 120cm :D Iaf inte om man är van att hoppa mkt högre ;);)

Cicka: Han har inprincip slutat vägra på lägre hinder, och nu när jag börjar träna hoppning igen så kmr jag vara jättepetig att han inte får vägra. Mitt självförtroende är det inget fel på (inte i ridningen iaf) så det är nog inte där det brister, det är bara att jag är tveksam..

för att vara höjdrädd tkr jag att du har gjort det VÄLDIGT bra som hoppat 125 cm:banana:

tveksam?? du vet ju att både du och vito kan klara högre hinder så du behöver inte tveka, jag vet iallafall att ni kan det..

Men att höja hindret lite innan kan ju vara en bra idé, kanske skulle testa själv nån gång så jag slipper bli rädd när du höjer för mig;)

Men det är så svårt att hoppa på våran gräsbana, tänk om han vägrar och glider rakt in i hindret :crazy: visserligen har det redan hänt och det är inget man vill uppleva igen. Hoppade dessutom 125 på gräsbanan :crazy:

Cicka: Jaa, det kan vi göra nästa gång du ska hoppa, men är det du som är rädd eller är det chill som inte vill ? :angel:

Ska hur som helst på hoppträning ikväll och jag kan berätta senare hur det gick :) Dock blir det nog inte så höga hinder eftersom det är första gången jag hoppar på vito på ca 9veckor (några småskutt imellan har det ju vart)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar