Höjd på föl...

CosmicQueen

Trådstartare
Hur gammal är era föl nu och hur höga är dom?
Hur stora var dom som nyfödda?

Tycker det är roligt att höra hur höga andras är och hur mkt dom växt.

Min lilla kille är nu 3½ månad och han är 120 över manken och 125 över korset. Var ca 98 cm som nyfödd.

Sv: Höjd på föl...

Jag vet inte, men när vet kommer i em/kväll för att vaccinera och vetbes inför imorgon så ska jag banne mig hör om vi kan mäta henne! Om bara vädret håller i sig...det börjar nämligen se mörkt ut.

vet inte riktigt hur stor min var då han födder..
men han e ca.125 o har växt jämnt hela tiden...
han e 4 månader o connemara.. risk för överhöjdare...

Min lilla hingst var 93cm när han föddes och nu när han är 4mån är han 126cm, han har vuxit jämt hela tiden.

morsan är en övervuxen korsings ponny på 153cm och pappan är 172cm.

Vet inte hur hög min lilla plutt var när hon föddes men vid 4 mån ålder var hon ca. 125cm (ska bli max 160 hoppas jag)
Sista månaden har hon mest växt på brädden men ser ut som hon sticker i höjden nu igen. (korsning PRE-halvblod) :)

Det bidde ingen mätning...efter chipmärkningen i torsdags var fölis ytterst misstänksam mot vet, även om det inte var h*n som chippade...det var mödosamt att ens vaccinera henne. Så vi skippade mätningen. Mätte ju lite på en höft i boxen, för en månad sen när hon fick sin första vacc och då fick vet det till drygt 130 cm, men hur många cm över 130 är en öppen fråga. Men det var en månad sen och hon har vuxit sen dess! Mamman är ca 160 och bredvid henne fattas det kanske 25 cm, om ens det.

Nu var hon ju iofs väldigt stor redan när hon föddes, vi fick hjälpa till att förlösa henne. Och hon har vuxit mycket jämnt hela tiden, inga uppdrivna kotor eller så. Min slutsats är att hon förmodligen är en av de som växer mycket i början, för att sen avta och ändå bli normalstora ca 163-165 hög. Andra gör ju tvärtom! Men så länge hon inte far ont av sin tillväxt så kan man ju inte göra så mycket.

Har för mig att min lille kille var ca 95 när han föddes.
Nu är han nästan 3 mån (11 veckor) och 116 cm över manken, några cm högre över korset.
Han har växt ganska bra trots allt, man blir ju lite orolig att han ska hamna efter i utvecklingen p.g.a allt elände... :crazy:

Vet inte exakt höjd vid födesl, men stora, är idag (födda i mitten på maj) 138 och 148 (när de mättes för två veckor sedan).

jag vet inte hur hög min va när han föddes, men nu är han ca 130cm. 4.5 månader gammal.

Usch, vad hemskt. Min fölunge som mätte dryga metern vid födseln är nu, vid 3.5 månad, 135 cm över manken och 138 bak :crazy: . Det är då själva 17 att man aldrig ska få till något lite mindre (ska nog köpa min nästa häst fullvuxen :smirk: )
Någon som behöver ett väldigt trevligt sto med bra gångarter och temperament och som kommer att bli dryga 170 cm? :angel:

:) Va skönt att någon är större än min! :angel: Hon är snart 4 månader och 133 cm i manken... har inte mätt över rumpan men hon är högre bak... Hoppas att hon stannar på max 170 när hon är klar. Har inte så högt i tak i stallet! :crazy:

grimman skrev:
Usch, vad hemskt. Min fölunge som mätte dryga metern vid födseln är nu, vid 3.5 månad, 135 cm över manken och 138 bak :crazy: . Det är då själva 17 att man aldrig ska få till något lite mindre (ska nog köpa min nästa häst fullvuxen :smirk: )
Någon som behöver ett väldigt trevligt sto med bra gångarter och temperament och som kommer att bli dryga 170 cm? :angel:

Olika falla ödetes lotter. Jag hade gärna välkomnat ett stort stoföl speciellt som vissa av stona börjar komma till åren och snart kommer att behövas "bytas ut". Så vad får jag tre hingstar! :devil: Visserligen av varierande storlek så jag beräknar färdig höjd på den som blir minst till 162 - 165 mellanpojken till 165 - 170 och den store någonstans över 170. Idag ligger dom på uppskattade storlekar från 130 till 145 och dom är 4 månader. Det blir lite gissning efter som dom fortfarande går på bete.
Den store är såld den i mitten är tingad så ska vi byta med den lille ;) ? Det är sällan det blir som man har tänkt sig när det gäller fölungar. För ett par år sedan så betäckte jag två fuxston med en fuxhingst = fuxföl. Bara för att inte alla föl skulle bli fuxar åkte det svarta stoet till en mörkbrunhingst. Så det blev naturligtvis det ljusaste fuxfölet av alla.

Har ju egentligen onödigt stora hästar till min ringa längd :p såå... -varför inte!

Som sagt var, det blir inte alltid som man tänkt, urstoet köptes som 6 mån. föl och blev inte 165 cm utan 172 cm, betäcktes med 162 cm hingst och fick stoföl på 176 cm, sket i storleken på hingsten och tog en på 168 cm...
Hoppas på att det är det stora fullblodsinslaget som gör att hon växer fort (har nog tyvärr för långa ben för att kunna bortförklaras så lätt :smirk: ) och är stor för sin ålder.

Stofölet som är född 11 maj är ca 137 cm, vet inte hur hög hon var nar hon föddes, men det behövdes två personer som hjälpte till att få ut henne. Hingsten som är två veckor yngre är ca 135 cm.

Hmm, hoppas att det inte är så att det är takhöjden som gör mina hästar stora :angel: (har 8 m upp) då ska jag sluta avla på direkten :smirk:

Gläd dig du, vi får se vem som får minst i slutändan :D

Fick hem en lyxmätsticka i går (aluminium med vattenpass) och konstaterade att min 4.5 månader fölis snart övergår i D-ponnystorlek... Hon var 137 cm över manken och 140 cm över baken. Väldigt välväxt, rund och fin men förb... STOR!

Hur ser det ut för er övriga?!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist