Höja värdebokstav för annans sto?

FadeAway

Trådstartare
Kan man göra det?
Mormor till min mors häst bör vara berättigad till Elit och det hade varit kul om hon hade kunnat höjas.

Sv: Höja värdebokstav för annans sto?

finns stoet i livet eller menar du att hon ska höjas postumt?
Det bästa är väl att kontakta ägaren/sista ägaren och fråga om du får anmäla den till höjning.

ett av mina shettisstons mamma är färdig för Elit, om man höjer henne postumt. jag har kontaktat sista ägaren om det och fått deras tillstånd att göra det om jag vill, själva är de inte intresserade av att göra det.

Senast ändrad:

Har hon avkommor som lever? Det brukar vara en förutsättning för att de ska kunna höjas postumt. OM inte så är det förmodligen kört.

Mamma häst är betäckt 09. (f 94), en annan syster är född 95 samt två namnlösa 98 + 99. Samt ett antal avkommor innan sen är det ju svårt att avgöra om de är döda eller inte.

Lägger till en bonusfråga.
Hur bevisar man vad avkommorna gjort? Står att utdrag är okej. Men när avkommorna går under 'namn okänt' hur går man då tillväga? Kolla igenom alla hästar för att hitta stam att jämnföra med känns ju inte optimalt.

Du kan höja någon annans sto utan att tillfråga ägaren. Däremot måste du skriva på ansökan att DU ska betala höjningen.
Sist jag läste, tror det var i det nya reglementet så är det möjligt att höja ett sto så länge minst 1 avkomma var i livet.

Det går bra att hänvisa till BLUP vad gäller avkomme poäng och tävlingsresultat.

Åh toppen. Även om vi ska få tag på uppfödaren vore ju roligt att se mamma häst.
Har spanat lite och mormors mor bör också vara berättigad elit (om jag nu kan hitta någon avkomma vid liv)
Mormor är helsyster med godkänd hingst :D (även om han bara är B och har 9 avkommor)

Såg att postumt endast kunde ge om avkomman är yngre än 10 år :(
Urtrist för min del som har ett sto där mormor, mormors mor och mormor mormor bör ha rätt till elit men ägaren inte har höjt dem.

Senast ändrad:

Såg att postumt endast kunde ge om avkomman är yngre än 10 år :(
Urtrist för min del som har ett sto där mormor, mormors mor och mormor mormor bör ha rätt till elit men ägaren inte har höjt dem.

Tidigare har kravet för en postum höjning till E varit att stoet fanns med i ett visst band av stamboken men det var ganska länge sedan som det gavs ut något huvudband (senaste var -96) så det är väl därför det blivit ändrat till i år.

Men kanske går det att höja modern om något år?

Ägaren skall normalt underteckna ansökan om höjning.

Edit. Enligt ASVH's reglemente alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade ju hellre sett att en avkomma i livet hade varit vettigt för att höja. Har stolinjen presterat vore det ju trevligt om det syns. Jag har ett sto med flera generationer elitston men som har ett pissigt blupindex. Gissa vad en köpare ser :crazy:

Ja, o det hjälper ju inte att man säger att x antal led är ELIT berättigade för folk orkar väl tyvärr inte själva kontrollera att det faktiskt stämmer.. :(

Nej det är ju ett väldigt jobb att kolla det varenda avkomma i möjligtvis flera generationer. Jag hade ju lätt betalat för minst de tre stona i mitt stos linje. Eftersom bevisen ligger på vår sida hade det ju varit lättförtjänta pengar för dem samtidigt som det hade höjt avelsvärde på en förvärvningsäker stolinje.

Hade ju kunnat ha en betydligt högre avgift tex vilket jag kan anse vara helt ok då de höjer samtliga framtida avkommors värde.

En vits med att ha en gräns för hur länge ett sto kan höjas efter sin död är ju att det inte ska bli för enkelt att bli elitpremierad. Ett sto kan få väldigt mycket avelspoäng om tiden bara går tillräckligt länge, via döttrar som bli A-premierade osv. Hade din mammas hästs mormor och mormors mor fått ihop sina elitpoäng under tiden de levde eller strax efter? I så fall är det ju synd att inte ägaren löste ut elitplaketten, men i många fall har ston helt enkelt inte fått ihop tillräckligt med poäng inom "normal" tid, och då anses de nog inte värda att bli elitpremierade :idea:

Mormor hade det ju gått tom förra året. Surt för min del.
Mormors mor hade kunnat få elit i alla fall 94 (snabbkollar) och hon fick sin sista avkomma 95.
Jo men då hade man ju kunnat sätta en högre gräns i stället?

I alla fall mormor och mormors mor skulle vara berättigade utan avkommors avkommor alltså max räknat på stona som b-premierade om jag räknat rätt vill säga.

Jo men då hade man ju kunnat sätta en högre gräns i stället?
Nej, varför då? Stona ska ha en rimlig chans att uppnå elit medan de fortfarande lever. Men däremot får de inte samla poäng hur länge som helst. Man vill ju ha ett kvitto på att stoet är bra när hon fortfarande är i avel eller åtminstone har avkommor i fertil ålder. När hon ligger tre generationer bort så har det mindre betydelse (även om det naturligtvis är ett plus om mormorsmor är elit). Tråkigt när folk inte ids skicka in i tid, det är ägarnas "fel", inte systemets.

Senast ändrad:

Både mormor och mormors mormor har avkommor betäckta 09.

Nu blir jag förvirrad :confused:
I ditt första inlägg så skriver du att det är hästens mormor du vill elitpremiera. I ett senare inlägg så skriver du att mormodern är född 1975. I inlägget som jag citerat så skriver du att den hästens mormor (dvs din mammas hästs mormors mormor) har en avkomma som ska få föl nu i år.

Hur kan en häst som är född 1975 ha en moster som ska föla i år? Vad är det för häst som du frågar om i ditt första inlägg? Länka gärna till BLUP :idea:

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka