Höja värdebokstav för annans sto?

Sv: Höja värdebokstav för annans sto?

Kollade på mormors blupsida (som ofta inte är komplett, men jag antar att det är där du har tagit informationen ifrån). Hon skulle nå upp till elit om ni hade skickat in förra året eftersom hon lämnat 2 avkommor som gått medelsvår och en som har en plac i svår, samt en klass I avkomma. De flesta avkommorna var dock "enpoängare" dvs har inga meriter alls (enl blup). Infon som är på stoets blupsida ger inga stora marginaler för en elitpremiering på det "riktiga" sättet för stoet. Så stoet skulle inte gynnas av ditt förslag på höjda krav för elit istället för en begränsning av tiden...

Lite OT: För något år sedan så gavs en alternativ möjlighet till att få elit, dvs om stoet har ett index på minst 115 så krävs betydligt mindre av avkommorna. Det är fel att blanda in blup i detta, tycker jag. Blupen är ett förväntat avelsvärde medan höjd avelsbokstav ska vara ett kvitto på vad stoet faktiskt har lämnat.

Senast ändrad:

Nej jag tror jag fick det till 28 poäng utan att räkna in stoet. Det tråkiga är ju att flera ston säkert inte hämtar ut sina högre värdebokstäver. Tråkigt för aveln både inom och utanför landet. Jag har läst flertalet annonser med mormor dubbla poängen för elit (men stendöd sen länge och kan således aldrig hämta ut några poäng.)
I dagens läge är det inga problem att leta resultat (internet etc) men ägaren till dessa ston är över 80 år han surfar antagligen inte runt. Dessutom hitta avkommor innan med 'namn okänt' kan ju varit en utmaning.

Ett alternativ till höjning är att stoet endast får tillräkna sig poäng från yngsta avkomma 10 fyllt tio år. Då kan man visserligen hämta ut förtjänta värdebokstäver även senare men kan inte samla ihop avkommors avkommors resultat.

Smidigaste hade kanske varit en stoavgift där detta sker automatiskt att stoet höjs.

Men visst är jag bitter. Hade jag vetat detta för tre månader sen hade jag haft elit på mormor.

Men visst är jag bitter. Hade jag vetat detta för tre månader sen hade jag haft elit på mormor.

Det hade inte gått ändå för det var den första augusti förra året som var sista dag för ston i -96 års stambok.

Jag tycker inte du skall gräma dig för mycket för mormor och mormors mor blir ganska långt tillbaka och sedan är det ganska känt att för ston som uteslutande verkat i aveln med många avkommor är det inte så svårt att få ett E. Jag skulle säga att stonas Elit är lika mycket ett erkännande till stoets ägare för förtjänstfull uppfödning som ett betyg på stoets nedärvning.

Men lite förargligt är det, det kan jag förstå.

Lite OT: För något år sedan så gavs en alternativ möjlighet till att få elit, dvs om stoet har ett index på minst 115 så krävs betydligt mindre av avkommorna. Det är fel att blanda in blup i detta, tycker jag. Blupen är ett förväntat avelsvärde medan höjd avelsbokstav ska vara ett kvitto på vad stoet faktiskt har lämnat.

Skillnaden är inte så stor, tre avkommor med 4 p respektive två med 4 p och en med 5 p.

Den "gamla" poängberäkningen utan blup gynnar väldigt mycket ston med många avkommor medans bra ston med samma förärvning men med egen tävlingskarriär och därmed färre avkommor har svårare att skrapa ihop tillräckligt antal poäng .

Men det känns som att meriteringen för Elit på ston är mogen för en uppdatering, så det skulle inte förvåna om reglerna kommer att ändras ytterligare.

Men det är nog inte så svårt att sätta ihop en positiv beskrivning av stostammen även utan E:na med avkommor som gått Svår och Msv klass, godkänd hingst, bra avelsston osv. Och dessutom ston som varit pålitliga leverantörer av föl - inte minst viktigt när det gäller avel.

Det gäller att lyfta fram de bra hästarna. Flyinge brukar vara duktiga på detta.

Jag kom att tänka på en sak till. Om du inte redan har kollat upp det kan det vara värt att ta reda på om mormodern fortfarande lever eller ej. Det är inte ovanligt att äldre uppfödare behåller sitt sista avelssto långt efter att det är pensionerat. Det kanske inte är så stor chans men man vet aldrig.

Är nog inte så troligt när hon är född 81. Då skulle hon bli 29. Men vi ska försöka få tag på uppfödaren vore ju roligt att se mamma häst i alla fall för hon finns ju antagligen kvar då hon är betäckt 09.

mamman finns kvar hos uppfödaren i östergötland. pratade faktiskt med honom igår.min dotter ska börja tävla på din mammas häst syster,6 åringen.:laugh:

Helt OT men jag var skötare på en avkomma till mormors mor när jag var yngre och red på ridskola. Älskade donna :love:

Jag har faktiskt jättelite bilder på henne, så tråkigt.. De få bilderna jag har finns inte på dator och jag har ingen scanner..

Men jag kan berätta att hon var stor (eller var det jag som var liten? :angel:) mörkbrun och väldigt bestämd. Hon led lite av sina brunster, blev på tråkigt humör och skulle ständigt trycka upp folk i väggen. Detta med brunsterna var anledningen till att hon såldes från ridskolan, gick till avel.

Jag var typ 10 år och bara älskade den stora hästen trots att hon ständigt mosade in mig i väggen :p:D

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2