Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då hade jag haft ett möte och meddelat eftersom svinnet fortsätter så kommer det bli en rejäl höjning av priset.
Sluta dalta.
Min häst åt också IKEApåsar ett bra tag tills jag såg det och sa till. Det hade SÄ aldrig tänkt på. Jag betalade för vad jag tror han åt men jag är helt 100 på att jag betalade åt de andra då min aldrig fick äta ifred på sin hög ute. Spelar inte nån roll då han inte föll ur.Inte stallägare, men har svart bälte i inackordering.
Att man "ska skriva upp" funkar inte. Du som stallägare får springa omkring och väga och jag som inackordering känner att stallägaren inte litar på mig. På senaste stallet med det systemen hade jag och stallägaren en diskussion då jag hängde på en påse på vågen, nollställde och la på mina fyra kg.
Stallägaren kom och ställde om vågen och undrade vad jag höll på med. Jag förklarade att min häst inte åt IKEA-påsar.
Bästa systemen hitintills, kräver utrymme. Var när varje inackordering hade en ruta på loftet i runda slängar lika stor som boxen. Det här i Sthlm, så varje utrymme var låst. Sen fick man välja. Antingen köpte man hö av stallägaren som la i din ruta veckans mängd du köpt. Alt. att du själv fyllde din ruta med vad du fann lämpligt.
Aldrig nåt snack.
Min häst åt också IKEApåsar ett bra tag tills jag såg det och sa till. Det hade SÄ aldrig tänkt på. Jag betalade för vad jag tror han åt men jag är helt 100 på att jag betalade åt de andra då min aldrig fick äta ifred på sin hög ute. Spelar inte nån roll då han inte föll ur.
Min häst åt också IKEApåsar ett bra tag tills jag såg det och sa till.
Jag betalade. De andra åt på min bekostnad och mätmetoden gjorde att alla betalande fick ett högre pris. Svinn?Nej fast vem betalade då för svinnet?
Stallägaren?
300-400Hur många gram väger en IKEA-påse?
Hur många gram väger en IKEA-påse?
300-400
Jag tror de nyare är lättare. För 15 år sen var det ett annat material. Skit samma det var inte stort problem men rätt ska vara rätt.Vägde precis en av mina som jag har till ved, frågan gjorde mig nyfiken (vägde på livsmedelsvåg).
100 gram. Exakt. Vägde om den tre gånger.
Hejsan!
Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.
Hur gör ni med betalning och kg?/ person?
I vissa stall så tar man inte bara av sitt eget. Min kompis blev av med en hel del hö på det viset.Såg att det gällde där stallägaren köper in hö.
I vårt stall köper alla in sitt eget foder. Då behöver man inte bekymra sig alls, man är rädd om sitt eget.
Ja vi har stora utrymmen att förvara foder på och man får bestämma helt själv vad hästen ska äta.
Så kan det vara men vi har inte haft det problemet tack och lov.I vissa stall så tar man inte bara av sitt eget. Min kompis blev av med en hel del hö på det viset.
Hejsan!
Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.
Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.
Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.
Är det någon som har det systemet?
Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.
Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?
Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)
Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)
Vi är ett kollektiv, så när man flyttar in lägger man en deposition för grovfoder och strö. Sedan debiteras man efter förbrukning, alla har samma giva i hagen och i boxen fodrar man sedan individuellt. Vi har lagt på några ören extra per kg än motsvarande inköp, för att täcka ev spill. Lika gäller för strö, funkar jätte fint hos oss.Hejsan!
Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.
Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.
Är det någon som har det systemet?
Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.
Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?
Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)
Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)