Högskolestudier HT 2014

Sv: Högskolestudier HT 2014

Funderar helt ärligt på att singla slant om saken :rofl:

Hittar du en lägenhet så kan du få en rumskamrat i mig :angel:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

kl

Är så jäkla besviken.
Fick 1,15m och då har jag lagt ner 100tals timmars plugg inför detta prov.. värt.
Engelskan och svenskan sämst.
Dom är så jäkla svåra (eller långtråkiga?) att plugga upp tycker jag.
Mitt största problem är dock att jag inte hinner med, 10-15 uppgifter på varje provpass jag får hetsfylla i random i slutet :/ Fattar inte er som klarar tiden O_o

Jag hade siktet på 1,4, hade varit nöjd med 1,3.
Fast behöver 1,8 för å komma in på utbildningen jag vill gå..
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Läs böcker för att få upp läshastigheten i svenskan. Funkar även med engelska böcker.
Testa gamla prov på tid hemma, för att träna på tidspressen.
Är det tal/frågor som känns för svåra, markera och hoppa över dom tills vidare och ta dom i mån av tid. Finns det inte tid att titta närmre på dom när slutet närmar sig så gissa. Då slipper du förlora poäng på lätta frågor för att du inte hunnit med dom.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Nu är jag inte rätt person att svara, min hjärna har inte återhämtat sig från dagen och det är alltid bättre att ta råd från de som kan. :angel:
Men ja, läs! Det är ju det som gjorde att det gick fort för mig, jag tror att främst på de enklare uppgifterna har man en möjlighet att dra in rejält på tiden så man kan sitta längre med textdelen och statistikdelen.

Själv sörjer jag också kasst resultat, även om det är helt självförvållat. :( Det är ju matten som sänker det framför allt.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Har gjort alla övningsprov som kommit ut sen de bytte system.
Men ja, läsa måste jag.
Jag hatar att läsa, blir så himla stressad av att ha nåt "påbörjat" som jag måste avsluta. Att avsluta grejer är det bästa jag vet typ, så jag skiter i ALLT annat när jag läser en bok och hetsläser den så fort jag kan, fast jag mår kass av det.

Egentligen är det väl mitt lugn/inre stress jag borde reda ut på nå sätt.

Jag körde allt det "lätta" först och tog de svåraste sist men ändå hinner jag ju inte.. så tog B på alla etc.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag läser iof biologi på distans så i perioder läser jag mkt, även om det är i biologiboken.
Lär man sig av att läsa "vanliga" deckare som ändå kan vara intressanta eller bör man läsa svårare texter bara för att? Å va för texter isf?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Läs noveller? Eller tidningar/artiklar/liknande, då kan du läsa klart utan att en hel dag blir lidande :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Sant, det lär ju vara mer givande också.. kortare svårare texter än att hetsa sig genom böcker. Tänkte jag inte på :)
Hmm.. nån tanke om vars man kan hitta sånt..? Typ DN på nätet eller så?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kolla Dagens Industri, Illustrerad Vetenskap och sånna lite mer nördiga tidskrifter.
Times funkar bra för engelskan.
Även vetenskapliga artiklar i olika ämnen kan vara bra, det är ju lite mer invecklad och tuff läsning. Dom kan man söka fram på sciencedirect, och om du inte har konto där (vissa högskolor har det) så brukar man kunna googla sig fram till vissa av dom ändå.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Funderar helt ärligt på att singla slant om saken :rofl:

Hittar du en lägenhet så kan du få en rumskamrat i mig :angel:

Ptja, varför inte? ;) Om alla alternativ är full tänkbara, så låt slumpen avgöra. :D

Haha, jag behöver en möblerad skrubb, kommer operera ryggen i Juni och utan karln till hjälp kommer jag vara ganska utlämnad om jag inte lyckats läka ihop ordentligt innan skolstart. :angel:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Äsch, jag ska bli sjukgymnast, du blir ett perfekt offer att träna på! :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

All läsning är bra läsning, men sedan är det ju skillnad (beroende på din studieteknik?) om man övar på att läsa fort när man pluggar. Då tar man fler pauser för att det krävs, läser ett avsnitt för att sedan kolla upp det man inte fattar. :p

Har du inget intresse du kan tänka dig att fördjupa dig i? Jag är ju helthästtokig och läser därför med jämna mellanrum ny forskning och rön som kommer ut, både på engelska och svenska. Alltså inte a la Hippson eller liknande. Jag pluggade ju inte inför detta, men kände att jag hade rätt mycket gratis där. Det har ju mer med vilken typ av artiklar (och att läsa snabbt får man lite mer gratis då också tycker jag).
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Alltså, jag har ju sökt och skickat in. Men är inte helt hundra på ordningen, finns en (ytte) pytteliten chans att jag kommer in på HP. Men vill jag verkligen läsa det jag valt i andra hand?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Bl.a. denna Länk det är ju inte på den nivå som en veterinär studerar artiklar, men tillräcklig nivå vill jag säga. Det är gratis att bli medlem och där finns massa kul! Man övar på att läsa och ordförrådet ökas rejält.

Jag har dygnat och är på väg i säng. Får ta fram lite mer om en dag eller två. En annan sak jag tänkte, är inte du kattmänniska? Finns det inte en tidning, eller websida som kan locka dig att läsa? Kanske inte så utvecklande för språket, men ett enkelt sätt att komma igång med läsningen. :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag tycker du ska vara nöjd! Nästa gång får du garanterat bättre, man brukar höja sig efter första provet.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kan vara bra att läsa lite "stofil-litteratur" också, typ Moberg, Lagerlöf, då tränar du automatiskt in en del ord till orddelen. Jag är inget smartskaft, men älskar att läsa, både på svenska och engelska. Det tror jag är den största anledningen till att jag skrivit så bra ett par gånger. En annan stor anledning är att jag inte gett upp, man får lov att skriva ett oändligt antal gånger. Vissa gånger kommer dagsformen att vara bättre, ibland sämre, det är alltid det bästa resultatet som räknas :) lycka till!
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Äsch, jag ska bli sjukgymnast, du blir ett perfekt offer att träna på! :D

ah, men perfekt, då har jag ju någon som kan massera upp mina muskler om de börjar krampa. :D

Synd bara att det är så förbannat lång bostadskö överallt i gbg. :(
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ah det verkar som nåt jag skulle kunna gilla.
Jag älskar att läsa journaler även om jag inte förstår alla ord :D

Dygna efter HP? :O Jag däckade såfort jag la mig ner kl 2330 och då har jag ändå svårt med sömnen normalt sett hehe.

Jo jag är kattmänniska och har haft en väldigt sjuk katt så just där har jag grävt ordentligt bland svåra termer och vetenskapliga texter, även fast det är på svenska. Hmm svårt att se framför mig va det ska va för typ av sida.. hänger ju på kattforum men där är ju språket inte på topp ur flera synvinklar :p
Men länken du skicka verkar bra!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy: ht 2012 började jag på ett...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Marty
·
Relationer Jag känner mig ledsen, arg, besviken och nedstämd. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 7 år och nu till hösten så sökte...
2
Svar
36
· Visningar
4 909
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp