Högskolestudier HT 2014

Sv: Högskolestudier HT 2014

Nope, ge upp tänker jag inte göra.
Har som sagt lagt sjukt många timmar på detta redan.. och betydligt mer kommer det bli, uppenbarligen.
Fast jag känner ändå inte att jag har "tålamod" att vänta i 100 år.
Såg ingen som såg äldre ut än mig på provdagen, har aldrig känt mig så gammal förut :eek:
Har jobbat sååå många år och är så less på det.. Å det är ju en LÅNG utbildning jag har framför mig om jag ens kommer ta mig dit i livet.
Tänker på barnafödande etc. Suck..

Men som du säger, "sånna" böcker behövs säkerligen för att komma in i lite svårare texter.
Behöver ju jobba både på svenska och engelska.
Huu det är så tråkigt.
Och hur får man tid?
Är så jäkla stressad med heltidsjobb, halvtidplugg + HP som jag haft nu.
Så ska man ju orka träna å vara social å ha intressen :banghead:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Du kommer att fixa det! Som Cili sa, försök göra övningsprov med tidspress så att du lär in den snabba läsningen.

Jag lyckades med att inte ens hinna med typ 7-8 uppgifter per matteprov. Jag som gick natur på gymnasiet :p Så jag kanske får 1,4 i år.


Är det någon som vet om man kan läsa upp fysik b på universitet eller är det bara via komvux det går? Jag läste natur men inte fysik b utan andra kurser och om jag någon gång skulle vilja försöka bli veterinär behöver jag fysik B
 
Senast ändrad:
Sv: Högskolestudier HT 2014

Alltså, jag har ju gjort massa övningsprov på tid.
Å märkt att jag inte hinner. Men förstår inte hur jag ska bli snabbare :/
Mer än att nöta, läsa, lära mig att se matten bättre etc. Men matten har jag ju pluggat på i 8 månader liksom, ändå händer inget. Åhh trög hjärna.

Oj det va otippat! Sitter du och gör beräkningar eller varför går det långsamt för dig?

Ang fysiken så tror jag inte men jag vet inte :p
Vad har du emot komvux?
Jag läser biologi på komvux nu, man kan ju välja antal veckor, om man vill ha på distans lr med schemalagd undervisning.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

jag har inget emot komvux, inte alls. Men det är så smidigt att bara anmäla på antagning.se ;)

Jag vet inte, jag tror jag pluggat lite för dåligt så mycket tid gick åt till att tänka helt enkelt.

Hur många gånger har du gjort provet? Det här var min andra gång men de flesta blir bättre bara av att göra provet flera gånger.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Aha haha en till som är latmask ;)
Ja smidigt att anmäla sig till komvux va det ju fan inte iaf..
Bra att det är gratis iaf!

Jag gjorde det en gång för 7-8 år sen och fick samma resultat då.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Får du tidspress på alla delarna eller är det några du klarar av snabbt? Tänker på den rekommenderade tiden per del i proven. Om man kan luska ut vilken/vilka delar du behöver snabba på
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Nu har jag nog kommit på hur jag vill göra med min ansökan.
Överst ligger fortfarande sjukgymnastprogrammet i Gbg. Under ligger nu flera distanskurser inom hälsa, kost och medicin. Så om jag inte kommer in i Gbg nu i höst så kan jag bo var sjutton jag vill i ett halvår och sen söka till Gbg igen (och då blir det nog ett högskoleprov till i höst, för att se om jag kan höja ytterligare). Planen är då att behålla lägenheten här uppe tills jag vet om jag kommit in i Gbg eller inte, för gör jag inte det så behöver jag inte stressa med någon uppsägning/flytt - då kan jag bo kvar här tills vidare.
Kommer jag inte in i Gbg i höst lär jag dessutom söka sjukgymnastutbildningen på fler orter till våren, men fortfarande med Gbg som förstahandsval. Det känns som att det kan vara värt att vänta ett halvår för att ha större chans att få läsa på den ort jag verkligen vill (statistiken visar på lägre intagningsnivå på VT).
Har även sökt en sommarkurs i matte på komvux, för att kunna träna på matten inför ett eventuellt hp i höst.

Usch vad nervöst. Det hade varit så mycket bättre om jag fått 2.0 för då hade jag inte ens behövt fundera över att komma in eller inte ;)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Hehe jag är sååå glad att jag både hade kalasbetyg på gymnasiet och skrev 1,9 på högskoleprovet (visserligen så länge sen att det inte gäller längre, men ändå) :D
Sen att jag valde "fel" på gymnasiet och ändå måste komplettera en massa, ja det är ju en annan sak.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

*KL*
Gillar inte den här tiden på året, det här med att välja rätt utbildningen är inte min starka sida :crazy:.
Har tre alternativ, där alla innebär att jag isf kommer börja i 2:an på ett annat program.

Har haft en inre konflikt mellan min logiska sida och vad jag helst vill göra, länge nu. Den logiska sidan säger att jag borde hoppa på det program jag har studieuppehåll ifrån igen. Men jag vill inte flytta tillbaks dit, fast den utbildningen nog skulle ge mej bättre jobbmöjligheter. Och att jag genom sommarjobb fått arbetserfarenhet som är relevant för den utbildningen.

Min största rädsla när det kommer till utbildningar är att det ska visa sej att jag gjort fel val i slutändan! Och att jag har utbildat mej till något som jag inte kan få jobb inom.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

kl

Sökte just till en extra sommarkurs (Miljöpolitik), om jag inte kommer in på mitt förstahandsval (Fauna & florestik) :D Totalt ogenomtänkt dock, men den har samma tema som programmet jag läser och är på distans. Lekte med tanken på om man kunde läsa båda samtidigt (tror dock inte antagning.se uppskattar sådant) och chansen att man kan läsa 150% på samma 5-6 veckor är nog rättså liten :p
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Synd bara att det är så förbannat lång bostadskö överallt i gbg. :(

Närå. Vi har ingen kommunal bostadskö överhuvudtaget, så man kan inte ens hoppas få lägenhet genom trägenhet ;)

Jag och maken har alltid haft tur med lägenheter. Flyttade in i en etta i Gårdsten som 18/19-åringar som vi fick genom att skicka en intresseanmälning på deras hemsida och sedan bete oss rart mot tanten som visade (lång historia). Bodde där i två år och flyttade sedan till en billigare tvåa i Bergsjön (internkö is the shit). Bodde i Bergsjön ännu ett år och flyttade sedan till vår underbara trea här i väst. Det är först lägenhet nr 3 som vi fått via boplats. Så där skulle jag säga att det är i princip meningslöst att söka, som nyinflyttad i alla fall.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

kl

Sista dagen imorgon då, påminnelse ifall någon inte kommit dig för att söka ännu!

Jag har sökt dietist, kostvetare och lite annat inom kost och hälsa, håller tummarna för mig själv att jag kommer in på något skoj!

Går en kockutbildning just nu, men jag vill nog arbeta med kost teoretiskt istället för praktiskt, älskar o räkna o lära mig vad som är nyttigt, onyttigt osv osv. O så vill jag ha omväxling också, fem år i Skåne räcker!

Håller tummarna för att ni kommer in på det ni vill alla!


//r
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag har sökt kurser som fortsättning på min masterutbildning samt ett par som jag vill läsa och ett par som backup. Allt på Göteborgs Universitet. De jag behöver betar jag av allteftersom och de två jag vill ha tänkte jag riva av på sidan om under två terminer. Så det jag inte får nu läser jag kommande terminer istället.

1. Ledarskap 15 hp (krävs för min examen)
2. Socialpsykologi 15 hp (krävs för min examen)
3. Masterkurs i miljöpsykologi 15 hp (vill jag läsa)
4. Kvalitativ metod i psykologi 15 hp (krävs för min examen)
5. Ekonomisk sociologi 15 hp (vill jag läsa)
6. Miljöpsykologi (grundkursen som backup ifall jag inte kan direktkvala till mastervarianten på mina poäng)
7. Sociologi 15 hp (backup)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

kl

såja.

dietist i gbg i första hand
hälsopedagogiskt program i gävle i andra hand
nutrition och livsmedelsvetenskap i kalmar i tredje
kostvetarprogrammet i uppsala i fjärde

och sen lite fristående kurser, samt kostvetarprogrammet i umeå rätt långt ner.

när jag tänkte på saken så känns det inte superrealistiskt att jag kommer skrika av lycka och ta mitt pick och pack o dra till umeå även om jag kommer in där... hellre då gbg (men där har jag nog ingen chans), gävle (för de e nära hemma) eller kalmar (lockande!) och till uppsala känns det också lagom långt.

//r
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

kl

Om någon har missat att anmäla så är anmälningstiden förlängd till kl 24 den 16/4 pga tekniska problem idag :) (eller ja, igår eftersom klockan är över midnatt)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

KL

Även jag har skickat in lite ansökningar.

1. Webbredaktör 180hp

2. Webbutvecklare 60hp

3. Webbutveckling 120hp

4. Webbdesigner 60hp

5. Hundens beteendebiologi 3 - fördjupning 7,5hp

Mycket webb, alltså. :D Allting är på distans då jag tror att det är vad som passar mig bäst just nu, så länge jag finner motivationen och disciplinen.

Har inget hopp om att komma in på första då den kräver matte B och det blir jag nog inte klar med innan sista kompletteringsdag.

Eftersom "mitt" universitet inte erbjuder något roligt webb/medie-program och jag inte vill flytta så kommer jag nog försöka mig på att samla ihop kurser för en egen examen. Någon som försökt/försöker sig på detta och kan komma med lite tips och idéer?

Planen är i så fall 60 hp webbutvecklare, 60 hp webbdesigner och 60-90 hp medie- och kommunikationsvetenskap.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Åh finns hundens beteendebiologi 3 denna terminen? Nu blev jag sugen på att söka den också...
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Japp! :) Riktigt kul att de satsade på en trea också, gillade de andra kurserna starkt. Det blir väl inte av för min del denna termin, jag tycker det är lite konstigt det här med 45hp/termin-regeln. Blir jag antagen till tvåan på listan så stryks ju resten, trots att det bara blir 30hp/termin. :cautious:
 
Jag har sökt MKV-programmet (impuls igår en timme innan stängning :p kommer ändå inte in..), sen 19 olika kurser inom HR främst, så något borde jag komma in på. Har lite issues med hur jag ska göra i framtiden dock. Det lockar att gå ett helt program, främst personalvetare, problemen är dock att jag ej har Matte B och ej tillräckliga betyg (jag som kände mig rätt safe med 19.0 när jag gick ut, men tji fick jag!). Är det bästa för mig att läsa in matte B och skriva HP till hösten och våren? HP kräver runt 1.2-1.3. Är det omöjligt att sätta det på två prov? Svenska och engelska är nog inte större problem, men matten... :arghh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy: ht 2012 började jag på ett...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Marty
·
Relationer Jag känner mig ledsen, arg, besviken och nedstämd. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 7 år och nu till hösten så sökte...
2
Svar
36
· Visningar
4 909
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp