Högskolestudier HT 2014

Sv: Högskolestudier HT 2014

Vad har du läst tidigare? Vad menar du med bara på hösten?

Kandidat kursen går bara på höstterminen och lärare programmet startar bara på höstterminer.


Har läst
Västvärldens arkitektur och design historia. Grundkurs.
Arkeologi. grundkurs.
Arkeologi. fortsättningskurs.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

*kl*

Jag tänkte söka utbildning på antagning.se och undrar över en sak:

Om jag t.ex. kör en "risk-tagning" på mitt förstaval, där chansen inte är så stor att jag kommer in...

...Om vi säger att jag inte lyckas komma in då, är det lika stor chans att jag kommer in på mitt andra-val som om jag skulle haft det som mitt förstaval?

Tacksam för svar,

Mvh
Shy
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ja det är precis lika stor chans. Dessutom kan du stå kvar som reserv på förstavalet samtidigt som du kommer in på det andra valet. Medan alla kurser/program som är under stryks (när du uppnått 45hp/termin) :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kandidat kursen går bara på höstterminen och lärare programmet startar bara på höstterminer.


Har läst
Västvärldens arkitektur och design historia. Grundkurs.
Arkeologi. grundkurs.
Arkeologi. fortsättningskurs.

Då förstår jag!

Knapp

Ingen som tänkte bli lärare här? Funderar lite på det, även om jag inte söker till det nu, jag tror jag hade tyckt det var apkul. Mest lönerna som gör att jag inte vill. :meh:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

kl

Jag ska söka kurser inom mitt program (husdjursagronom).

- Variansanalys och försöksplanering, 5 hp
- Översiktskurs i landsbygdsutveckling, 5 hp
- Husdjursavel, 15 hp
- Lantbrukets ekonomi och politik, 5 hp

Hmm. Funderar på att byta ut landsbygdsutvecklingen mot "Husdjursproduktion: får, get, ren" men kan inte bestämma mig. Tur att det är drygt två veckor kvar :crazy:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Hmm. Funderar på att byta ut landsbygdsutvecklingen mot "Husdjursproduktion: får, get, ren" men kan inte bestämma mig. Tur att det är drygt två veckor kvar :crazy:

Jag har ju inte gått exakt den kursen, men introduktion till landsbygdsutveckling och förstå det som att det är samma kurs, fast ni kommer bara ha en bok av dem 4 vi hade... den är ganska intressant om du intresserad av vilka problem som finns på landsbygden.. i kortare förklaring :) Men jag hade nog fan valt bor den och tagit husdjursproduktion istället! :p
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Du får singla slant ;)


kl

Här pågår fortfarande matteplugg för fullt. Är himla glad att jag har arbetspass där jag får ägna mig åt sånt så länge det är lugnt, det är så mycket enklare att sitta och fokusera här än hemma.

Funderar över hur jag ska göra om jag inte lyckas höja mitt hp. Jag har kommit fram till att jag inte vill plugga i Uppsala, eller på någon av de andra orterna som erbjuder sjukgymnastprogrammet - det är bara Gbg som är av intresse. Gbg har legat på 1,4 (2013) och 1,5 (2012) de senaste två höstterminerna. 1,3 på vårterminerna (samtliga siffror är från andra urvalet). Jag har 1,4 nu, och hoppas som sagt kunna höja det eftersom matten är min svaga sida och jag inte pluggade något på den förra gången, men nu pluggar jag så gott jag kan och har blivit bättre. Vet att jag inte borde fundera över det här alls förrän om en vecka när provet är klart och jag har kunnat räkna ut ett preliminärt resultat, men jag kan inte låta bli. Velar just nu över om jag då ska jobba ett halvår till för att söka igen till våren, då det förmodligen är större chans att komma in eller om jag trots allt ska läsa på annan ort (samtliga av dom andra har betydligt lägre intagningspoäng).
Blää vad saker ska vara svåra. Hoppas att jag får över 1,7 så jag slipper oroa mig så mycket :p (Gbg har legat på 1,4-1,5 för HT i minst fyra år)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Och nu nojar jag över att det krävs Naturkunskap B. Jag har inte den, MEN jag har andra som när jag googlar ska motsvara den (vilket dom även sa nåt om i gymnsiet).
"Naturbruksprogrammet med kurserna Ekologi, Växt- och djurliv samt Kretslopp" står det i ett dokument jag hittar hos antagning.se. Jag har alla dom kurserna + en till fördjupningskurs inom samma block. Då borde det vara heeelt lugnt va?
Sökte sjukgymnast på skoj för några år sen bara för att se vilken reservplats jag skulle hamna på, men se det gick ju inte för jag saknade idrottsbetyg. Då booorde det väl stått något om jag även saknat naturkunskapbetyget? Har mailat en studievägledare och hoppas kunna få ett svar nu i veckan så jag kan släppa det sen, och om det nu skulle ha ändrats av nån konstig anledning så borde jag hinna läsa in den där kursen innan sista kompletteringsdagen.
Undrar om jag någonsin varit såhär nervös inför någonting... Det vore så jävla surt att snubbla på målsnöret pga något jag kunde ordnat innan.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Haha :rofl:. Har du förvirrat dig lite bland trådarna nu? :D

På Ale-sidan vet jag faktiskt inte (det är fel sida älven i mitt tycke :angel:) men i Kungälv är det förutom Förbo nog Kungälvsbostäder som gäller. Möjligen HSB.

Jag? Skulle väl aaaldrig? :angel: :D

Haha, åhh, har ni sån där älvrivalitet? Man måste vara från rätt sida? :D Ska kolla in de du föreslår, tack!

Tycker att LilleLorden har gett dig bra tips.
Eftersom du är medlem i Förbo så kan jag säga att Partille & Lerum, Mölnlycke och Lindome är bra ställen med.

Okej, tack för input! :)

kl.
:arghh:
Jag kom just på att jag ska opereras... tog liksom för givet att jag skulle opereras i början av sommaren och därför skulle kunna studera vidare i höst, men insåg just att så behöver det inte alls nödvändigtvis vara... Speciellt inte när kliniken har stängt hela Juli. :banghead:

Nu har jag inte fått optid än, så vet inte hur det blir, men i värsta fall kanske jag måste vänta till hösten, och det är ju katastrof isåfall. 3 års bråkande med vården för att få dem att ta mig på allvar så kommer de på att jag behöver operation när det är som MINST lägligt. :rage:

Och hur i hela friden ska man överleva om jag skulle skjuta upp operationen till nästa sommar, hur fungerar det med sjukskrivningar när man studerar vår och höst, dvs max har sommarjobb som man då inte kan skaffa för att man kommer vara sjukskriven hela sommaren? :crazy:
Måste man se till att inte behöva operation när man studerar? :nailbiting:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

men man får sommarlov! :D;)
och lönen blir nog mer än vad jag tjänar nu :p är väl runt 25" för de som har fast anställning typ?http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Larare-1603

Jag tycker det är ganska.. kasst? Det är ju inte jättedåligt, men vill man ha hästar och kan tänka sig att utbilda sig ett antal år så tycker jag inte att det verkar värt det. Plus att löneutvecklingen inte är något vidare. Men sommarlov håller jag med om är toppen. :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jag har ju inte gått exakt den kursen, men introduktion till landsbygdsutveckling och förstå det som att det är samma kurs, fast ni kommer bara ha en bok av dem 4 vi hade... den är ganska intressant om du intresserad av vilka problem som finns på landsbygden.. i kortare förklaring :) Men jag hade nog fan valt bor den och tagit husdjursproduktion istället! :p

Jag är ju mest sugen på djurkursen måste jag säga :D Landsbygdsutveckling är säkert intressant, men när det är en 5 hp kurs så tror jag inte att min karriär kommer stå och falla med den kursen :p

edit: Man kan ju läsa dubbelt, men det är jag inte alls intresserad av. Vet dock att några i klassen ska göra det.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Välj det du tycker är roligast! :) Tror som sagt inte en tillvalskurs på 5 hp kommer fälla hela yrkeslivet.

Kl

Mitt program har skickat en ansökan på en kurs inom programmet som jag vet att jag får läsa eftersom jag klarade T1. :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Och nu nojar jag över att det krävs Naturkunskap B. Jag har inte den, MEN jag har andra som när jag googlar ska motsvara den (vilket dom även sa nåt om i gymnsiet).
"Naturbruksprogrammet med kurserna Ekologi, Växt- och djurliv samt Kretslopp" står det i ett dokument jag hittar hos antagning.se. Jag har alla dom kurserna + en till fördjupningskurs inom samma block. Då borde det vara heeelt lugnt va?
Sökte sjukgymnast på skoj för några år sen bara för att se vilken reservplats jag skulle hamna på, men se det gick ju inte för jag saknade idrottsbetyg. Då booorde det väl stått något om jag även saknat naturkunskapbetyget? Har mailat en studievägledare och hoppas kunna få ett svar nu i veckan så jag kan släppa det sen, och om det nu skulle ha ändrats av nån konstig anledning så borde jag hinna läsa in den där kursen innan sista kompletteringsdagen.
Undrar om jag någonsin varit såhär nervös inför någonting... Det vore så jävla surt att snubbla på målsnöret pga något jag kunde ordnat innan.


Har du gått naturbruksprogrammet är det inga problem. Men jag gick ett specialutformat naturbruksprogram och då fick jag inte tillgodoräkna dem som naturkunskap b enligt antagningen... men min studie vägledare blev så arg att han fixade ett betyg i naturkunskap b iaf.... i värsta fall kan du ju ringa din gymnasieskola och be om ett papper att det faktiskt gäller som naturkunskap b då tar antagningen emot det, då min kompis hade samma problem. hel knasigt tycker jag!:banghead:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

*kl*

Högskoleprovet imorgon, är såå nervös! Svenska delen verkar ju hur svårt som helst. :(
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ta det lugnt!
Har du hunnit kolla igenom några gamla prov? om inte annat så gör det. Du behöver ju inte göra alla uppgifter, men bara få ett hum om vad det innehåller
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jo, har blivit så uppstressad då jag gärna vill komma in på någon utbildning som jag vill ha. Håller på att kolla igenom prov samt. youtube för dem delarna som finns, förut så fokuserade jag endast på matten vilket var lite "dumt" antar jag, men ska nosa på alla delar iallafall innan jag går och lägger mig. :bow:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ja att bara kolla igenom lite brukar vara bra för att dämpa lite nervositet, då vet man mer vad som väntar :) Lycka till!
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Mina "tips" för hur i alla fall jag presterar maximalt på högskoleprovet, ta med:
Öronproppar
Egen klocka
Vattenflaska
Saftflaska
Mackor
Kontanter (har blivit utan lunch på ett högskoleprov eftersom den 30 min långa kön mynnade ut i en matvagn som inte tog kort.. :cautious: )
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy: ht 2012 började jag på ett...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Marty
·
Relationer Jag känner mig ledsen, arg, besviken och nedstämd. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 7 år och nu till hösten så sökte...
2
Svar
36
· Visningar
4 909
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp