Högskolestudier HT 2014

Sv: Högskolestudier HT 2014

Ur hästsynpunkt rekommenderar jag helt klart Kungsbacka! Det är inte för inget det är Sveriges mest hästtäta kommun ;). Här finns mkt möjligheter, både billigare alternativ och stora anläggningar :).
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Med ett års kötid har man nog chans på ett korridorrum på Gälbo (Ultuna). :)

Uppsala Akademiförening har bostäder i Lilla Sunnersta nära Ultuna som det också är under/runt 2 års kötid på.

Köerna i centrum är längre än ute på Ultuna.

Jag bodde inneboende i Sunnersta första terminen, hittade boendet via annons på blocket. Det funkade bra även om det är skönt att ha eget boende :)

ok men det låter ju inte som att det är så jättesvårt då,:) bra att det är längre i centrum för jag bor hellre på Ultuna:) hehe. Men jag lär nog ha ca 2-3 år i kötid på både de ställena så då bör man inte ha så svårt att få bostad minst korridor iallafall? eller hade du stått länge i kö och ändå fick bo inneboende?
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Ska på intervju på konstfack och hdk till veckan, det ultimata vore ju att komma in på båda även om chansen är liten med tanke på hur svårt det är att ta sig in på konstutbildningarna.

Men om jag nu skulle ta sig in på båda och få valet mellan de två skolorna känns det som om även bostadssituationen måste vägas in..

Är det kört att hitta bostad i Stockholm om man inte stått i någon bostadskö alls?
Om man är villig att pendla en bra bit?

Hur ser det ut i Göteborg, är det lika svårt där?

Ska ha hästen med mig såklart också, hoppas väl på att hitta någon lösning med honom om flytt skulle bli aktuellt..
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Aha! Jo, jag vet att det är mycket häst där, men hörde att Lerum var något billigare både ur lägenhetssynpunkt och uppstallningssynpunkt... Jag gillar billigt... :angel:
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Nej med 2-3 års kötid lär det inte vara nåt problem :)
Jag hade bara några månaders kötid och det var därför jag bodde inneboende. Nu har jag bostadsrätt så har ingen egen erfarenhet av hyresköerna, bara hört av kompisar osv :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Nej. Mig veterligen finns det ett enda privatstall i den här delen av stan :p Prismässigt ... tja, vår trea på 85 kvadrat kostar 6000 i månaden (+ el då). Jag tycker att den är sjukt billig :D

Jag tror att man har störst chans att hitta stall ute på Hisingen eller möjligtvis i Angered (som har jättefin natur, om man gillar sådant). Hisingen är det säkraste kortet.

Lerum är ett trevligt ställe, där bodde jag när jag var liten :p Fast jag har ingen aning om hur priserna ligger.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Husman :)
Men dom har inga bostäder inne i själva Uppsala, utan i områdena runtom. Men som sagt, jag bor intill tågstationen och har 18 minuter resa in till centrum. Tåg som går varje halvtimme. Så det känns inte speciellt avlägset :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Är det kört att hitta bostad i Stockholm om man inte stått i någon bostadskö alls?
Om man är villig att pendla en bra bit?

Ska ha hästen med mig såklart också, hoppas väl på att hitta någon lösning med honom om flytt skulle bli aktuellt..

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få tag i en egen lägenhet till ett rimligt pris om en vill hyra över en längre period. Men det finns en andrahandsmarknad men hyran kan vara hög, hyresperioden kort och en måste kunna tänka sig att flytta runt en hel del. Om du kan tänka dig att dela lägenhet så finns det många som söker inneboende. Det finns personer som hyr ut lägenheter eller rum i villor i utkanten av Stockholm, om du skulle kunna tänka dig det?

Stallplatser och priser kan variera väldigt beroende på område men generellt så är det ju billigare ju längre från city du kan tänka dig att stalla upp men då krävs ofta bil då det är dåliga kommunikationer dit.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kl
Jag funderar lite på vad man ska söka till, står lite mellan kandidat kurs på arkeologen eller lärare. Båda är bara på hösten men jag känner mig lite väl skoltrött efter 1, 5 år på univ nu.

Hade helst jobbat men det är inte så lätt att hitta ngt om man inte har utbildning och 20års erfarenhet...
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Knapp

Vill tipsa igen, om att gå in på matteboken på nätet och kolla igenom deras tips för hur man klarar av högskoleprovets mattedel på bästa sätt. Kommer själv inte hinna plugga så mycket, men tänker gå igenom det jag hinner där!
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Jo precis, har kollat lite på Kungsbacka och Lerum hittills, Tynnered har jag aldrig hört talas om, är det lätt (och billigt) med lägenhet och stallplatser där? :D
Kommer in lite på efterkälken här, men: Norr om stan är generellt billigare än söder. Norr om stan finns både Kungälv (där undertecknad bor) och Bohus-Ale-Nödinge. På Bohussidan finns numera pendeltåg som går till centralen varje kvart i rusningstrafik och tar runt 15-20 min. Från Kungälv går bussarna under samma tid var 5:e minut och tar runt 20.
Lägenheter är betydligt billigare än i stan (min 1:a går på drygt 2400/mån) och ridanläggningar finns det gott om.

Dessutom finns det hemskt trevliga bukefalister i och kring Göteborg... :angel: :D
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Tack för infon! :)

Nu gäller det bara att intervjun på Konstfack går bra också.. Mindre än en vecka kvar nu. Mycket mer nervöst än inför antagningsintervjun på utbildningen jag går nu. Nu är det fyra personer som ska intervjua mig samtidigt.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Kommer in lite på efterkälken här, men: Norr om stan är generellt billigare än söder. Norr om stan finns både Kungälv (där undertecknad bor) och Bohus-Ale-Nödinge. På Bohussidan finns numera pendeltåg som går till centralen varje kvart i rusningstrafik och tar runt 15-20 min. Från Kungälv går bussarna under samma tid var 5:e minut och tar runt 20.
Lägenheter är betydligt billigare än i stan (min 1:a går på drygt 2400/mån) och ridanläggningar finns det gott om.

Dessutom finns det hemskt trevliga bukefalister i och kring Göteborg... :angel: :D

Du känns så snäll och informativ... har du extrainfo månne? ULV!! :rage:
:D

Haha, tack! Får titta lite kring Bohus-Ale-Nödinge också, jag är medlem i Förbo, finns det nåt mer bra ställa man ska ställa sig i kö på om man vill åt förorterna? :)
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Haha :rofl:. Har du förvirrat dig lite bland trådarna nu? :D

På Ale-sidan vet jag faktiskt inte (det är fel sida älven i mitt tycke :angel:) men i Kungälv är det förutom Förbo nog Kungälvsbostäder som gäller. Möjligen HSB.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Tycker att LilleLorden har gett dig bra tips.
Eftersom du är medlem i Förbo så kan jag säga att Partille & Lerum, Mölnlycke och Lindome är bra ställen med.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Tänkte ha sökt in till hösten men insett att jag bör nog verkligen försöka klara av den hemska kursen matte b först samt ta tag i mitt körkort. Kan dock hända att jag söker någon kurs.
 
Sv: Högskolestudier HT 2014

Fan vad billig lägenhet du har! En sån vill jag också få tag i!

Här pluggas det matte för fullt. Jag ska höja mig på hp. Jag SKA! Det finns inte längre ett alternativ till att inte komma in i Gbg, jag vill inte läsa på någon annan ort!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy: ht 2012 började jag på ett...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Marty
·
Relationer Jag känner mig ledsen, arg, besviken och nedstämd. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 7 år och nu till hösten så sökte...
2
Svar
36
· Visningar
4 909
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp