Högskolestudier HT 2014

Men nej! En hel vecka kvar?! Trodde att jag skulle få veta imorgon om jag kommit in via reservplatsen. Gah! :nailbiting:
 
Min anmälan ser just nu ut såhär:
- Föremålsantikvarieprogrammet 180hp, Campus Gotland (Uppsala Universitetets filial i Visby). "Sen anmälan, ännu ej handlagd".
- Informatörsprogrammet 180hp, Högskolan i Gävle. "Behörig, sen anmälan"
- Butikchefsprogrammet 180hp, Högskolan i Skövde, campus Södertälje. "Reserv". Tackat nej till platsen.
- Tyska: introduktionspaket 1 i Tyska, 25% 15hp, Högskolan Dalarna. Antagen. Tackat ja.

Varför kan inte livet vara enkelt? *suck*... Jag var helt säker på att jag skulle gå informatör, ändrade mig och tog bort anmälan, ändrade mig igen och då blev det en sen anmälan. Butikchefsprogrammet var skriven som på distans, fick sedan ett mail om att man förväntades vara på campus 2-3ggr i veckan (WTF liksom?!) så där blev det självklart nej. Föremålsantikvarie hade jag aldrig hört talas om, men när jag läste beskrivningen tänkte jag direkt JA! det här vill jag läsa, blev dock en sen anmälan på det också.
Men här kommer mitt stora problem. Kommer jag in på föremålsantikvarie måste jag säga nej för jag kan inte lämna Uppsala, utan måste i sådana fall börja läsa nästa år. Kommer jag däremot in på informatör så kan jag börja plugga redan nu i höst, men vill jag verkligen till hundra procent det? Ska jag våga satsa på att flytta till Visby och följa mitt hjärta, eller vara smart och utbilda mig till något jag vet att jag kommer klara av?
Så till viss del hoppas jag att jag inte kommer in nu till hösten, utan att jag faktiskt kommer in nästa år istället.. Men då står jag inför problemet att jag inte har en aning om vad jag ska göra "med mitt liv" i höst.. :arghh::arghh:
 
Är det någon här som vet/förstår hur urvalet egentligen går till, eller kanske snarare framförallt varför det tar sådan tid, speciellt nu andra urvalet?
I min lilla, kanske något ignoranta, värld så lär ju datasystemet som registrerar alla anmälningar redan se om det finns platser kvar, om man kommit in eller ej och så vidare? Varför tar det nästan en vecka för dom att skriva ut hur man kommit in? Har det att göra med alla speciella intyg/meriter man kan skicka in att göra? Det känns ju som att de måste kunna göras på ett smidigare sätt så att man kan korta ned väntetiden till åtminstone två-tre dagar istället för som det är nu.
MVH tjejen som börjar bli något otålig på svar :D
 
Är det någon här som vet/förstår hur urvalet egentligen går till, eller kanske snarare framförallt varför det tar sådan tid, speciellt nu andra urvalet?
I min lilla, kanske något ignoranta, värld så lär ju datasystemet som registrerar alla anmälningar redan se om det finns platser kvar, om man kommit in eller ej och så vidare? Varför tar det nästan en vecka för dom att skriva ut hur man kommit in? Har det att göra med alla speciella intyg/meriter man kan skicka in att göra? Det känns ju som att de måste kunna göras på ett smidigare sätt så att man kan korta ned väntetiden till åtminstone två-tre dagar istället för som det är nu.
MVH tjejen som börjar bli något otålig på svar :D

Tror det skulle kunna finnas flera faktorer som spelar in, typ att varje universitet/högskola ska hinna se och ta ställning till hur många som tackat nej i förhållande till hur stort överintag de har, alltså hur många reserver de ska ta in/om de ska ta in några alls. Eller som du själv säger, att det är inskickade papper som ska kollas och reggas...
Tror inte de håller oss på sträckbänken av ren illvilja iaf. ;) Sen är de nog ganska måna om att kolla och dubbelkolla att allt är rätt innan de publicerar resultaten? :p
Men jag har ingen aning egentligen, jag bara gissar. Själv tyckte jag att "En vecka bara efter sista svarsdag?! Vad snabbt de jobbar!" typ... Även om jag med helst velat ha svar igår. :D


EDIT: Update från min sida, tackade nej till Digital Design och Innovation i Halmstad där jag kom in, tackade ja till min reservplats på Kognitionsvetenskap i GU (6 reserv av 20 i hp-gruppen, samt 2 reserv av 1 i BF-gruppen), gjorde ett par sena anmälningar till lösa kurser på GU eller på distans, och vill det sig inte nu i höst kommer jag sikta in mig på vårterminen med lösa kurser för att söka programmet igen nästa år (och under tiden försöka höja mig på hp), det är ändå inte helt säkert att jag kommer kunna börja plugga nu, nyopererad osv... Är väl rätt positiv och hade hoppats vara helt bra/att terminen började lugnt/whatever men har ju inga garantier. Läkningen tog längre tid än jag hade tänkt...
 
Senast ändrad:
VARFÖR SLÄPAR DAGARNA SIG FRAM PÅ DET HÄR SÄTTET?! :banghead: :arghh: :nailbiting: :banghead: :mad:

Det hade lika gärna kunnat gått 2 veckor sen i Lördags, varför blir det ALDRIG imorgon?! :arghh:
 
Denna fråga kanske har dykt upp tidigare i tråden men jag orkar inte riktigt leta efter den nu :o:
Om man kommer in på ett program, alltså det man har på plats ett, eller hur stryks man automatiskt från programmet på plats två då? Hur går man tillväga om man hellre vill läsa programmet på plats två? Kan man se om man eventuellt kommit in på en reservplats/kommit in, eller står det bara "struken"? Kan man söka igen då?
 
Denna fråga kanske har dykt upp tidigare i tråden men jag orkar inte riktigt leta efter den nu :o:
Om man kommer in på ett program, alltså det man har på plats ett, eller hur stryks man automatiskt från programmet på plats två då? Hur går man tillväga om man hellre vill läsa programmet på plats två? Kan man se om man eventuellt kommit in på en reservplats/kommit in, eller står det bara "struken"? Kan man söka igen då?

Kommer du in på ditt förstahandsval stryks alla val därunder.

Vill du hellre läsa ditt andrahandsval så söker du igen vid nästa tillfälle. Antagningsstatistiken kan ge dig ett hum om du hade kommit in eller inte, men om du kommer in på ditt förstahandsval prövas du aldrig mot andra sökanden på andrahandsvaket och du kan inte veta säkert.
 
@Tassetass Så då är jag i princip "körd" om jag tackar nej till mitt förstahandsval? Har redan tackat ja till mitt fjärdehandsval (bara 15hp över ett år) medan mitt 1a och 2a var sena ansökningar, stryks jag automatiskt från den också även om jag tackat ja till den?
Då vet jag i alla fall redan nu om jag är arbetslös eller ej..
 
@Tassetass Så då är jag i princip "körd" om jag tackar nej till mitt förstahandsval? Har redan tackat ja till mitt fjärdehandsval (bara 15hp över ett år) medan mitt 1a och 2a var sena ansökningar, stryks jag automatiskt från den också även om jag tackat ja till den?
Då vet jag i alla fall redan nu om jag är arbetslös eller ej..

Du kan bli antagen till totalt 45 hp per termin, så om det andra du sökt inte är på heltid kan det kanske gå ändå.
 
@Tassetass Det är halvtid, 50% på distans. Men jag har alltså i princip ingen chans alls att läsa mitt andrahandsval?

Vad är ditt förstahandsval? Är det 50% på distans? Då borde du kunna bli antagen även till andrahandsvalet eftersom 50% inte kan motsvara mer än 15 hp på en termin, då är det fortfarande 30 hp kvar som du kan bli antagen på, om jag inte tänker helt baklänges.
 
@Tassetass Mina tre första val är program, det tredje har jag dock redan tackat nej till. Den lilla kursen på distans är på fjärdeplats och den har jag tackat ja till.
Jag vill alltså tacka nej till förstahandsvalet och eventuellt ja till det andra, men då antar jag att jag inte kan göra det, utan måste söka igen nästa höst eftersom jag stryks från andrahandsvalet?
 
@Tassetass Mina tre första val är program, det tredje har jag dock redan tackat nej till. Den lilla kursen på distans är på fjärdeplats och den har jag tackat ja till.
Jag vill alltså tacka nej till förstahandsvalet och eventuellt ja till det andra, men då antar jag att jag inte kan göra det, utan måste söka igen nästa höst eftersom jag stryks från andrahandsvalet?

Så har jag tolkat det hela.
 
Idag är det dags :) Tror inte min sambo kommer komma in detta året pga att han sökte supersent och just i år var det såklart rekordmånga som sökt till utbildningen. Men ändå, man hoppas ju :)
 
Jag sov alldeles utmärkt men vaknade alldeles för tidigt och kunde definitivt inte somna om! :mad:

Tror inte jag kommer in i urval 2 heller, men hoppas klättra till reserv 1 eller 2 och sen vänta på att de förhoppningsvis ringer efter uppropet/början på terminen. :nailbiting:

Hade såklart varit nice om jag faktiskt fick en plats idag, då jag har boende då. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy: ht 2012 började jag på ett...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Marty
·
Relationer Jag känner mig ledsen, arg, besviken och nedstämd. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 7 år och nu till hösten så sökte...
2
Svar
36
· Visningar
4 909
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp