Högskolestudier HT 2014

Hur vet man hur många platser dom har egentligen då?

Brukar stå på t.ex. universitetets hemsida för just den utbildningen. Annars kanske statistik från VHS? Men står det antal antagna 15 st alltså? Låter knappast som något överintag i så fall.

Det jag menar är att vissa program och skolor, t.ex. psykologprogrammet på KI, har egentligen 40 platser men tar redan vid första urvalet in ca 70 st för att de vet att många tackar nej, hoppar av osv (och de tycker dessutom att det bästa är om folk får veta tidigt att de blivit antagna så de kan planera ev flytt osv). Har man reservplats 1 där är man alltså inte i praktiken reserv 1, för om folk tackar nej till sin plats så tillsätter de inte automatiskt en ny person utan de har ju sitt överintag att komma ikapp först.
 
Brukar stå på t.ex. universitetets hemsida för just den utbildningen. Annars kanske statistik från VHS? Men står det antal antagna 15 st alltså? Låter knappast som något överintag i så fall.
15 via HP.
På deras hemsida står det att dom tar emot 37 studenter (vet inte när det uppdaterades senast). Men kollar man statistik från förra året togs det in 47 personer, och dom har då tagit in folk till andra urvalet eftersom hp då sjunkit från 1,5 till 1,4. Samma sak för VT14.
Detta året är 48 antagna.
 
15 via HP.
På deras hemsida står det att dom tar emot 37 studenter (vet inte när det uppdaterades senast). Men kollar man statistik från förra året togs det in 47 personer, och dom har då tagit in folk till andra urvalet eftersom hp då sjunkit från 1,5 till 1,4. Samma sak för VT14.
Detta året är 48 antagna.

Står det något om hur stor andel som är HP- respektive betygskvot?

Hur som, med de siffrorna kommer du in :) Aldrig någonsin hört om en reserv 1 på första urvalet som inte kommit in senaste åren, inte ens på KI med stort överintag i exemplet ovanför.

Jag är mest bevandrad i läkar- och psykologintagningar, och även om sjukgymnast är jättepopulär också kan jag inte tänka mig att reservintagningen ser annorlunda ut där.
 
Står det något om hur stor andel som är HP- respektive betygskvot?

Hur som, med de siffrorna kommer du in :)
"Betyg (66 %) och högskoleprov (34 %)"

Hoppas innerligt att jag gör det! Men skulle det mot förmodan inte bli så så kommer jag söka både Gbg och Uppsala till våren :)
 
Kl

Verkar vara fler som sökt överlag i år än förra året?. Jag kom inte inte på något jag sökt på högskolan:crazy: Blev som bäst reserv 10 på en fristående kurs som jag sökt i sista hand. Har annat jag ska plugga på annan nivå men nervöst ändå inför nästa år när man verkligen vill komma in!

Resrevplats 475, känns inte så hoppfullt:angel: hehe. Sägs ju att det blir viktigare med utbildning så kan de inte öka platserna på universiteten då med...:bump:
 
Senast ändrad:
@canine Har du gjort högskoleprovet? Annars är det ett hett tips, på de flesta utbildningar krävs det bara ett ganska lågt HP-resultat trots att det är väldigt svårt att komma in på betyg.
 
@canine Har du gjort högskoleprovet? Annars är det ett hett tips, på de flesta utbildningar krävs det bara ett ganska lågt HP-resultat trots att det är väldigt svårt att komma in på betyg.

Ja jag gjorde första i våras för att ens ha en chans, men ska fortsätta och göra ett par ggr till, jag faller dock på matten endel så några toppresultat blir det antagligen inte, Hellst vill jag ju ha 1.5 (djursjukskötare), annars mitt andra val jag gärna kan tänka mig med, som har lite lägre, så då behöver jag bara det har jag nu, kanske lite mer för att vara på säkra sidan, för i år hade HP ökat där också så då hade jag inte kommit in på nuvarande resultat heller.:/ får hoppas man har lite tur till nästa år och inte ännu fler söker:bump:
 
@canine Härligt att du tänker kämpa på :) Jag tror absolut inte det är omöjligt att nå 1.5, sitt högskoleprovsresultat går verkligen att träna upp. Om du faller på matten så har du en fördel där, generellt är det mycket enklare och går fortare att träna upp de kvantitativa delarna än de verbala.

Håller tummarna att det går vägen för dig och du du når ditt mål så du kan börja plugga till djurskötare :)
 
@canine Härligt att du tänker kämpa på :) Jag tror absolut inte det är omöjligt att nå 1.5, sitt högskoleprovsresultat går verkligen att träna upp. Om du faller på matten så har du en fördel där, generellt är det mycket enklare och går fortare att träna upp de kvantitativa delarna än de verbala.

Håller tummarna att det går vägen för dig och du du når ditt mål så du kan börja plugga till djurskötare :)

Tack för peppen:DMåste komma in på något om inte 1.5 så kanske man kan höja matten såpass att man sitter säkert på det andra programmet, hoppas:bump:
 
Kl

Verkar vara fler som sökt överlag i år än förra året?. Jag kom inte inte på något jag sökt på högskolan:crazy: Blev som bäst reserv 10 på en fristående kurs som jag sökt i sista hand. Har annat jag ska plugga på annan nivå men nervöst ändå inför nästa år när man verkligen vill komma in!

Resrevplats 475, känns inte så hoppfullt:angel: hehe. Sägs ju att det blir viktigare med utbildning så kan de inte öka platserna på universiteten då med...:bump:

Läste på text-tv för ett par veckor sen att det var 7% fler som sökte högskola/universitet i år jämfört med förra året, så du har rätt. :)


Nu har hjärnan gått på högvarv ett tag.
Tror jag kommer tacka nej (eller ja, inte i första skedet. Har tackat ja än så länge) till platsen jag fick på program i Halmstad, och göra ett par sena anmälningar till lösa kurser i Göteborg, för att om jag inte kommer in från min 6:e reservplats i alla fall söka igen nästa år. Jag saknade 0.15 på hp, det borde jag möjligen kunna höja mig.
Ska även ringa och prata med dem för att se om de funderar på att öka antalet platser (tveksamt dock då de redan i första urvalet ökat från 40 till 60 platser) samt höra vad de har för erfarenhet om de tror jag har en chans att komma in. (samt som någon nämnde om de planerar att fylla de 60 platserna från reservlistan eller bara tog in ett överskott för att många hoppar av/tackar nej)

20 pers i "min" urvalsgrupp.
1 i den andra där jag har reservplats 2. :banghead:

Skulle jag ändra mig angående programmet i Halmstad tog jag mig in med god marginal i år och borde inte ha några problem med det nästa år om jag fortfarande inte kommer inte på det jag vill gå i gbg.
 
Min sambo sa igår att han funderar på att börja plugga, men han visste inte till vad. Kollade runt på lärosätena i länet och BAM! - där hittade jag den perfekta utbildningen. Synd att det inte var den 15:e maj igår bara :P Förmodligen får han vänta till nästa år och då hinner han göra två högskoleprov, men utbildningen hade öppet för sen anmälan så vi håller tummarna stenhårt för att han ska komma in. Det står inte hur många platser de har på utbildningen och den går helt på distans, så har han tur så är de väldigt flexibla med hur många de tar in. Är nästan mer spännande att vänta på antagningsbesked som utomstående :D
Någon här som kommit in på sen anmälan?
 
En vecka är verkligen gaaalet mycket just nu. :eek:

Jag hade velat komma in, eller bli reserv 300 eller något. Nu kommer jag ju bli alldeles knäpp om jag inte kommer in, eftersom att jag blev reserv tvååå... Åååh... Olidigt.
 
En vecka är verkligen gaaalet mycket just nu. :eek:

Jag hade velat komma in, eller bli reserv 300 eller något. Nu kommer jag ju bli alldeles knäpp om jag inte kommer in, eftersom att jag blev reserv tvååå... Åååh... Olidigt.
Samma här. Fast reserv ett. Rent statistiskt, baserat på tidigare år, kommer jag ju in. Men jag vågar fortfarande inte räkna med att jag gör det.
Är i alla fall glad att jag har mina fristående kurser klara, om jag inte skulle komma in på programmet. Så studier kommer det bli oavsett.
 
ÄNTLIGEN kom antagningsbeskeden i Danmark och jag blir från 1 september student på heltid :D
Varit så nervös senaste veckan även om jag varit ganska säker på att jag skulle komma in. Man vet ju lixom aldrig..
Blev erbjuden plats förra året men tackade nej pga superbra jobberbjudande. Men nu är det dags!

Ska läsa Economics and business administration with international management på Aarhus School of business and social sciences, dvs Handelshøjskolen som är en del av Aarhus Universitet :)

Någon mer som läser/ska läsa utanför Sveriges gränser?
 
Nån som vet hur mycket av studielånet som blir bidrag om man är över 20 och har fullt studielån? CSN säger inget studiebidrag för någon över 20 men alla andra säger att man ska kunna få eller får ut bidrag i samma veva som man får studielånet. Typ att några procent av lånet är bidragspengar per automatik.
 
Nån som vet hur mycket av studielånet som blir bidrag om man är över 20 och har fullt studielån? CSN säger inget studiebidrag för någon över 20 men alla andra säger att man ska kunna få eller får ut bidrag i samma veva som man får studielånet. Typ att några procent av lånet är bidragspengar per automatik.
2820 kr per månad som heltidsstuderande på högskola. På det kan man ta upp till 6184 kr/mån i lån.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy: ht 2012 började jag på ett...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Marty
·
Relationer Jag känner mig ledsen, arg, besviken och nedstämd. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 7 år och nu till hösten så sökte...
2
Svar
36
· Visningar
4 909
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp