Högskoleprovet

Jag hoppas även innerligt att jag kommer få en bättre placering på vårens prov då jag (hela min bänkrad) satt vid en stark ventilation som spred kalluft hela dagen i höstas vilken gav nackspärr ett dygn efteråt :down: Jag sänkte mig från 1.35 till 1.2 och blev allmänt ofokuserad och frös, väldigt dåligt planerat med platserna O_o

Hur gör du när du tränar matten?

Jag har bra skrivit högskoleprovet en gång och det var innan det ändrades men jag har däremot läst väldigt mycket matematik på universitetet och mitt bästa tips är att räkna många uppgifter. Nöj dig inte med att räkna en eller två av samma typ och tyck att du förstår utan kör ett gäng till av bara farten så att du får upp rutinen. Vet man hur man skall lösa en uppgift går det fort att räkna så det tar inte särskilt mycket extratid men rutinen spelar stor roll, särskilt på högskoleprovet när man är under tidspress.

Och öva på gamla prov, särskilt på de frågesportsliknande delarna kvant och nog tror jag man vinner på det.

Du verkar så målmedveten och metodisk så jag tror du kommer lyckas bra :)

Nu är det snart dags igen! Hur känner ni? Jag är supertaggad :) Pluggar lite varje dag. Vad siktar ni på i vår? Vad har ni haft tidigare? Jag hade 1,35 sist, ganska missnöjd då jag hade velat ha högre men jag hade absolut ingen tid till att plugga till det. Sist hade jag 18/20 på ORD och 19/20 på MEK (så glad :D) så nu har jag satsat mycket på engelskan. Läser även en del matte men framför allt är det teknik jag tränar på, hur man ska lösa uppgifterna och vad som fungerar bäst för mig.

Är otaggad. Har inte fattat riktigt att jag borde börja plugga :idea: måste skriva minst 0,5 och har tidigare skrivit 0,8-0,1 när jag gjort test som finns på datorn. Men det vet typ 2 år sedan jag roade mig med det :nailbiting: är nervös över matte delen. Har läst ma B och halva ma C för typ 5 år sedan...

Ska skriva nu i april, aldrig gjort innan. Men har gjort gamla test för nån månad sen och fick 1.6 och 1.7. Är det tillförlitligt? Jag trodde hp skulle vara skitsvårt? Har inget direkt mål med mitt prov, vill mest skriva för skojs skull. Älskar ord-delen :D

Ska skriva nu i april, aldrig gjort innan. Men har gjort gamla test för nån månad sen och fick 1.6 och 1.7. Är det tillförlitligt? Jag trodde hp skulle vara skitsvårt? Har inget direkt mål med mitt prov, vill mest skriva för skojs skull. Älskar ord-delen :D

Nja alltså när jag skriver matten hemma får jag ungefär 1,7 men har aldrig fått mer än 1,3 på HP. Det är väl lite nerver men framför allt tidspress som ställer till det på provet.

Jag hoppas även innerligt att jag kommer få en bättre placering på vårens prov då jag (hela min bänkrad) satt vid en stark ventilation som spred kalluft hela dagen i höstas vilken gav nackspärr ett dygn efteråt :down: Jag sänkte mig från 1.35 till 1.2 och blev allmänt ofokuserad och frös, väldigt dåligt planerat med platserna O_o

Åh jag känner likadant! Jag vill gärna sitta längst bak i hörnet men sist fick jag sitta längst fram och bredvid en tjej som flätade sitt hår HELA provet. Jag höll på att krevera! :rage: Typiskt en sån sak som jag har aldrig hade stört mig på annars men som nu tog sååå mycket av min koncentration :p

När jag pluggar matte som gör jag gamla prov, sen har jag en app på paddan och mobilen som heter Högskoleprov som jag kör lite på varje dag, bra att hålla hjärnan lite i trim. Annars tittar jag upp saker som t.ex. vad är 1/8 i decimalform, arean av en cirkel, grundregler etc.

Åh jag känner likadant! Jag vill gärna sitta längst bak i hörnet men sist fick jag sitta längst fram och bredvid en tjej som flätade sitt hår HELA provet. Jag höll på att krevera! :rage: Typiskt en sån sak som jag har aldrig hade stört mig på annars men som nu tog sååå mycket av min koncentration :p

När jag pluggar matte som gör jag gamla prov, sen har jag en app på paddan och mobilen som heter Högskoleprov som jag kör lite på varje dag, bra att hålla hjärnan lite i trim. Annars tittar jag upp saker som t.ex. vad är 1/8 i decimalform, arean av en cirkel, grundregler etc.

Är tvungen att svara på detta tal nu: Är 1/8 = 0.08? eller 0.8 ?:o
App var en smart idé det ska jag leta upp en :D

Är det tillförlitligt?

De frågor du svarat rätt på har du ju svarat rätt på, och förutsatt att du kontrollerat mot rätt normeringstabell så visst är resultatet som sådant tillförlitligt. Men som tidigare talare sagt så är tidspressen det som ställer till det för många. Har du provat att göra på tid?

Tillägg: Dessutom gör man fem provblock på raken under själva högskoleprovsdagen. När jag gjorde provet var det tre block på förmiddagen och två på eftermiddagen. Lunch mitt på dagen och kortare rast mellan de övriga. Jag såg många som kroknade efter lunch och jag vet många som fått bra resultat på de första blocken och sämre på de senare.

Jag ska skriva HP nu i vår, har inte gjort det någon gång nu med det nya provsystemet. Skriver mest för att det är kul att se hur man ligger till.
Har aldrig pluggat till HP tidigare, de två gångerna innan har jag fått 1.3 och 1.4. Så jag hoppas på att kunna hålla mig nånstans där nu med, även om det var fem år sedan.
Denna gång måste jag plugga, har glömt alldeles för mycket av matten så den är prio ett, sen läser jag bara böcker på engelska nu för att träna på den delen också!

Problemet för mig på matten är att jag krånglar till det mer än vad jag måste :rofl: Har läst Matte A tom E på gymnasiet så jag borde kunna det, men jag tror det är tidspressen som ställer till det för mig :p

Tillägg: Dessutom gör man fem provblock på raken under själva högskoleprovsdagen. När jag gjorde provet var det tre block på förmiddagen och två på eftermiddagen. Lunch mitt på dagen och kortare rast mellan de övriga. Jag såg många som kroknade efter lunch och jag vet många som fått bra resultat på de första blocken och sämre på de senare.

Har testat göra på tid med, blev klar långt innan tiden var slut :) men så har det alltid varit, i skolan skrev jag proven skitsnabbt och fick sen sitta kvar och vänta på alla andra. Och jag fick trots mitt snabba resultat nästan alltid alla rätt. Men jag hoppas att HP är svårare än typ gymnasieprov :p det ska iaf bli kul göra HP, lite störigt att jag inte har något direkt mål men ser detta som en testomgång.

Har testat göra på tid med, blev klar långt innan tiden var slut :) men så har det alltid varit, i skolan skrev jag proven skitsnabbt och fick sen sitta kvar och vänta på alla andra. Och jag fick trots mitt snabba resultat nästan alltid alla rätt. Men jag hoppas att HP är svårare än typ gymnasieprov :p det ska iaf bli kul göra HP, lite störigt att jag inte har något direkt mål men ser detta som en testomgång.

Har man lätt för prov i allmänhet så kan ju HP vara en trevlig upplevelse. :D Extra skönt om man inte har pressen och stressen att man måste ha ett visst resultat.

Har man lätt för prov i allmänhet så kan ju HP vara en trevlig upplevelse. :D Extra skönt om man inte har pressen och stressen att man måste ha ett visst resultat.

Mattedelen tror jag blir svårast, för det är ju ett tag sen den kunskapen var fräsch. Men jag tänkte att kan jag inte så chansar jag :p får jag över 1.0 så ser jag det som godkänt för det är väl genomsnittspoängen.

Är det någon här inne som tagit hjälp av allakandos guide till högskoleprovet? Har varit inne och gjort lite testfrågor och det verkar faktiskt väldigt bra! Jag behöver egentligen kanske inte göra så många frågor utan mer lära mig nyckeln till att förstå hur jag ska lösa dem. Tyckte det fanns väldigt mycket matnyttigt där!

Har inte sett denna sida innan, den verkar bra men liknar Högskoleprovsguidens VIP-program och kostar lika mycket, återkom gärna om du testar det om det är bra eller inte :) . Har själv vip-medlemskapet på HP guiden :)

Har inte sett denna sida innan, den verkar bra men liknar Högskoleprovsguidens VIP-program och kostar lika mycket, återkom gärna om du testar det om det är bra eller inte :) . Har själv vip-medlemskapet på HP guiden :)

Jag är bra sugen på att testa eftersom de har så himla bra förklaringar. Saftigt pris men jag kan tycka att det är värt det. Har inte bestämt mig än men funderar på att köpa :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 325
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
334
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka