Högskoleprovet

Skulle också fokusera på matte 1-2 om man har svårt, men jag säga av erfarenhet att matte 3 (eller C som jag pluggade) definitivt hjälper om man vill ha de där lite högre resultaten. Snabbar upp processen där/om du behöver räkna ;).

Hur mycket höjde/fick du på provet efter att ha läst matte c? :) Just mattedelen tänkte jag på. Jag har skrivit 4 ggr och behöver få 1.4-1.5 på matten egentligen men har som högst hamnat på 1.1 efter repetition av matte 1 och lite 2. Ska läsa in Matte 3 i vår, kan det vara så att man ska ha lite hopp om att det kan hjälpa en lite? :idea: Har en kompis som inte trodde det skulle hjälpa men vill inte ge upp hoppet än..!

Kan meddela att jag hittade detta på Hp guiden

Allt om områdesprov och det nya högskoleprovet
Planerna på områdesprov avslutades år 2008. Detta berodde på de stora utvecklingskostnader som regeringen inte var villig att betala, bristande intresse från de tekniska utbildningarna samt svårigheten att konstruera relevanta testskalor för vårdutbildningarna. Planerna för ett teknikprov lades ned redan i början av våren 2008. Vårdprovet användes i ett teststadie och utvärderades sedan av två professorer och efter en hearing backade de lärosäten som visat intresse p.g.a. att provet fortfarande ansågs vara i utvecklingsstadiet. Högskoleverket beslutade då att lägga ned provet i sin helhet. (1)

Det nya högskoleprovet består av två block och i varje block ingår fyra delprov. Det ena blockets delprov testar ordförståelse, läsning och ordkunskap där även ord testas genom att skrivas in i meningar. Det andra blocket handlar om logisk problemlösning, tabeller, diagram, teknik och matematik. (2) Matematiken motsvarar högst matematik A/1 på gymnasiet. (3)

Hur mycket höjde/fick du på provet efter att ha läst matte c? :) Just mattedelen tänkte jag på. Jag har skrivit 4 ggr och behöver få 1.4-1.5 på matten egentligen men har som högst hamnat på 1.1 efter repetition av matte 1 och lite 2. Ska läsa in Matte 3 i vår, kan det vara så att man ska ha lite hopp om att det kan hjälpa en lite? :idea: Har en kompis som inte trodde det skulle hjälpa men vill inte ge upp hoppet än..!
Jag läste matte C redan i gymnasiet, gjorde mitt första HP prov redan i 2an (innan jag läst matte C) men jag tror det var annat en matte C som hjälpte mig att höja mig till året efter. Första gången går ju för många mycket sämre, inte så konstigt med stress, ovana med tidspressen osv.

Men jag kan säga att jag är ganska glad att jag läst matte C (Inte bara för att den är bra som behörighet). Tycker det hjälper av lite olika anledningar:
  1. För att man har siffror i huvudet och mer "naturligt". Desto mer du räknar desto snabbare blir du.
  2. Det är ju inte som matten du lär dig i matte 2 inte används i matte 3 och tvärt om. Det byggs ju hela tiden på, du behöver en förståelse för den ena för att fatta den andra.
  3. Du behöver ju inte ha läst matte C för att klara högskoleprovet men du kan ju allting utnyttja det du lärt dig;). Ta typ andragradsekvationer och PQ brukar också reptreas i matte C/3 exemplevis.

Sitter nu och pluggar matte1 på matteboken.se, jag har ju för sjutton fått betyget Godkänt i Matte A (heter Matte1nu) på gymnasiet, men jag får inte en enda "aha" upplevelse när jag försöker plugga nu. Det är som att det helt har ramlat ur skallen. Är ju iofs 11 år sedan och jag har inte använt mig av matte knappt alls i livet, mer än att räkna på fingrar eller ta fram miniräknare om det behövs.

Så här blev mitt resultat på högskoleprovet , skulle vilja ha lite råd!!

Rätta -- Frågor

xyz 8 -- 24

Kva 9 -- 20

Nog 7 -- 12

DTK 11 -- 24

-----

ORD 12 -- 20

LÄS 6 -- 20

MEK 11 -- 20

ELF 12 -- 20

Jag fick 0,7

Jag behöver höja mig till 0,9 eller helst 1,0 nu på nästa prov, har ett par månader på mig.
Om ni var jag, vad skulle ni satsa på att plugga mest, och var är chansen att jag på ändå relativt kort tid kan bättra mig avsevärt för att lyckas höja mig

Rätta -- Frågor

xyz 8 -- 24

Kva 9 -- 20

Nog 7 -- 12

DTK 11 -- 24

-----

ORD 12 -- 20

LÄS 6 -- 20

MEK 11 -- 20

ELF 12 -- 20

Jag fick 0,7

Jag behöver höja mig till 0,9 eller helst 1,0 nu på nästa prov, har ett par månader på mig.
Om ni var jag, vad skulle ni satsa på att plugga mest, och var är chansen att jag på ändå relativt kort tid kan bättra mig avsevärt för att lyckas höja mig
Matten.
Den är ju något man kan plugga och lära sig.
Svenskan och engelskan kräver mer långsiktigt tränande för att bli bättre.

Rätta -- Frågor

xyz 8 -- 24

Kva 9 -- 20

Nog 7 -- 12

DTK 11 -- 24

-----

ORD 12 -- 20

LÄS 6 -- 20

MEK 11 -- 20

ELF 12 -- 20

Jag fick 0,7

Ett par månader är inte så lång tid. Jag hade satsat på att repetera matematiken från gymnasiet, har man läst det en gång brukar det gå ganska lätt, och sedan gjort alla gamla högskoleprov jag fick tag i för att få rutin på typen av frågor och för att få in snabbheten.

Sitter och kikar lite på hp-matte. Skulle behöva hjälp med att förstå fråga 10 här http://studera.nu/hogskoleprov/hogs...2---matematisk-problemlosning-xyz-2015-03-28/ Vad är det som gör att man ska ta Pi - 2? är det het enkelt, Pi - radien?

Arean för cirkeldelen är : (Pi*R^2)/4 ->Pi*4/4)=Pi
Arean för Triangeln är: (R*R)/2 -> (2*2)/2=2

Arean för segmentet är cirkeldelen minus triangeln vilket blir Pi-2

(Haha ursäkta terminologin, har glömt bort vad man kallar en fjärdedels cirkel så den får gå under benämningen cirkeldelen :D)

Om jag vore du skulle jag satsa på matten då det enligt mig går absolut snabbast att höja sig i. Lär dig att hantera ekvationer, bråktal, räta linjens ekvation samt lär dig alla formler för areor och volymer. Det ska sitta som ett rinnande vatten så du slipper bli stressad över att fundera över hur fan det nu var igen med cirklar etc. Och gör massor med gamla HP så du får in tänket runt frågorna. De är egentligen inte svåra alls matematiskt utan framställs bara på ett sådant sätt att det kan verka förvirrande i början. När man fått in snitsen på det hela är det rätt lätt!

Sen hade jag börjat läsa mer böcker och dagstidningar för att kanske även höja språkdelen en aning men tänker mig att den är svårare att få upp poängmässigt med så kort tid.

HP-guiden hjälpte mig jättemycket så för mig var det värt med medlemsskap.

@_FiA_ Tänkte lägga till räkneregler också i min uppräkning men kunde inte ändra inlägget pga för lång tid hade gått. Ja typ allt som var MaA och MaB!

Arean för cirkeldelen är : (Pi*R^2)/4 ->Pi*4/4)=Pi
Arean för Triangeln är: (R*R)/2 -> (2*2)/2=2

Arean för segmentet är cirkeldelen minus triangeln vilket blir Pi-2

(Haha ursäkta terminologin, har glömt bort vad man kallar en fjärdedels cirkel så den får gå under benämningen cirkeldelen :D)

Åh tack!!:D:up: förstår hur du menar, detdär ska man komma ihåg på provdagen bara och kunna räkna snabbt :nailbiting:

Åh tack!!:D:up: förstår hur du menar, detdär ska man komma ihåg på provdagen bara och kunna räkna snabbt :nailbiting:

När jag var inne i HP-svängen brukade jag ha som "regel" att så fort jag kände att uträkningarna blev avancerade var jag fel ute. Gjorde mycket för tiden och för sinnesfriden :D

När jag var inne i HP-svängen brukade jag ha som "regel" att så fort jag kände att uträkningarna blev avancerade var jag fel ute. Gjorde mycket för tiden och för sinnesfriden :D

Bra sett att tänka :up: tycker ju dock att denna uträkning var rätt komplicerad innan jag fattade den :angel:

Bra sett att tänka :up: tycker ju dock att denna uträkning var rätt komplicerad innan jag fattade den :angel:

Ja men det är ofta så med frågorna tycker jag! I alla fall jag fungerade så att om jag inte höll huvudet kallt fick jag först Stora paniken. Sen kollade jag på svarsalternativen och de såg skitseriösa och komplicerade ut och så tänkte jag att herregud hur ska jag komma fram till något alls. Sen började jag klottra ner uppgiften och ställa upp den och då såg jag ofta hur den skulle lösas också. Om jag inte ställer upp uppgiften har jag inte en chans att lösa den.

Uppgifterna är ju inte omöjliga utan ska gå att lösa med rätt enkel matematik. Man får se på vad som anges i uppgiften och hur man kan använda det för att lösa uppgiften. Och INTE drabbas av panik och tänka att man inte klarar det, för då går det aldrig. Eller ja, mig hjälpte det i alla fall att tänka så :)

Klurar fortfarande på denna om någon vet hur man gör :p

Glöm inte att anmäla och betala ni som vill skriva i vår, sista betalningsdagen är på måndag den 15:e! :)
xyz8h1.gif

Jag kanske kan hjälpa dig lite med strategi för att lösa.

1. vinkel a = c och b = d

2.
A: 2a + b - c = 180 <=> 2a + b -a = a + b = 180 vilket ju är helt rätt.
B: b - a = 90 säger bara att b är 90 grader större än a vilket kan vara sant eller falskt
C: 2d + c - a = 180 <=> 2d + a - a = 2d =180 <=> d = 90 <=> a = 90 och alltså falskt
D: a + c = 90 <=> 2a =90 <=> a=45 skulle kunna vara sant eller falskt

Alltså: A är det enda vi säkert vet är sant. Och eftersom frågan gäller vilket alternativ som är rätt så räcker det med att räkna A och se att det alternativet stämmer.

Nu är det snart dags igen! Hur känner ni? Jag är supertaggad :) Pluggar lite varje dag. Vad siktar ni på i vår? Vad har ni haft tidigare? Jag hade 1,35 sist, ganska missnöjd då jag hade velat ha högre men jag hade absolut ingen tid till att plugga till det. Sist hade jag 18/20 på ORD och 19/20 på MEK (så glad :D) så nu har jag satsat mycket på engelskan. Läser även en del matte men framför allt är det teknik jag tränar på, hur man ska lösa uppgifterna och vad som fungerar bäst för mig.

Nu är det snart dags igen! Hur känner ni? Jag är supertaggad :) Pluggar lite varje dag. Vad siktar ni på i vår? Vad har ni haft tidigare? Jag hade 1,35 sist, ganska missnöjd då jag hade velat ha högre men jag hade absolut ingen tid till att plugga till det. Sist hade jag 18/20 på ORD och 19/20 på MEK (så glad :D) så nu har jag satsat mycket på engelskan. Läser även en del matte men framför allt är det teknik jag tränar på, hur man ska lösa uppgifterna och vad som fungerar bäst för mig.

Jag längtar fast samtidigt inte ;) Skriver för 5:e gången i vår och det är framförallt matten jag pluggar eftersom det är det som drar ner mig. Mitt bästa resultat är också 1.35. Jag satsar på 1.55 (elr 1.6), vågar dock inte hoppas på det till våren :nailbiting: Blir överlycklig om jag når 1.5 men är rädd att bli besviken och inte höja mig alls :angel:

Nu har jag börjat läsa in matte 3 vilket jag hoppas ska hjälpa mig på xyz och kvant vilket drar ner hela mitt resultat, jag har hitills varit tvungen att repetera hela matte 2 då det var första kapitlet i matte 3- boken, på en månad. Jobbigt men det verkar ha hjälpt lite :up:. Jag gjorde ett testprov dock inte på tid i helgen och fick då 17/24 rätt på xyz jämfört med 11 som jag haft tidigare, det kändes ju rätt bra, ligger därmed på ca 53-54 rätt på matten men skulle behöva närmare 60 rätt.. eftersom jag läser matte 3 hinner jag inte plugga jättemycket specifikt till HP men försöker klämma in det lite här och var :) Kvant behöver jag förbättra betydligt då jag bara får hälften rätt där..:crazy: Hur gör du när du tränar matten?

Liknande trådar

Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 325
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
332
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka