Högsäsong

F

Fjunet

När är det "högsäsong" på valpar, dvs när har de flesta uppfödare valpar till salu? Finns det ens någon "högsäsong"?

Sv: Högsäsong

Många uppfödare försöker att passa in till sommarlovet, men alla tikar är inte riktigt med på det ;)

Många föredrar att köpa hund på sommaren, det känns enklare när det är varmt och så har man ofta semester då. Många uppfödare har kullar som är leveransklara till sommaren, men inte alla (ska tex hämta min snutt om 6 veckor.....suck, tiden går långsamt)

tycker det verkar vara året runt, men verkar vara mindre efterfrågan på hösten/vintern det har även de uppfödare jag pratat med hållt med om, på våren är många på valpjakt men på hösten kan en kull nästan vara svårsåld ibland... Dom får annonsera mera osv. Antar folk har mindre tid, ork, pengar att lägga ner den delen av året (?) själv hämtade vi våran senaste buse i september, han är född på midsommar :)

Högsäsong blir av naturliga orsaker vår och sommar. Dels kan valparna vara ute mer när det är varmt, dels gillar jag att vara ledig när solen återvänder efter vinterns mörker. Jag är inte ovanlig i det fallet ;)

När jag har valpar vill jag helst ha kullen under sommarlovet. Då hjälper mina duktiga döttrar till med matning, städning och passning. Det är varmt och skönt för valparna att vara ute i friska luften. Och blir det någon/några kvar en stund extra är det enklare att få dem rumsrena.

Helst vill jag ha dem leveransklara i slutet på augusti. Valpköparna har då tänkt på hur vardagen skall hanteras tills valpen är stor nog att kunna vara ensam delar av dagen. De förväntar sig inte att om fyra-fem, i bästa fall 10 veckor så ska valpen klara att vara ensam i samma utsträckning som en vuxen hund. Det är förvånandsvärt hur ofta det sker med "semester-" och "sommarlovs" valpar.

Ibland får jag som jag vill, andra gånger sätter naturen egna ramar. Helt klart är att de flesta kullar planeras med tanke på sommar, sol och semester, både med tanke på valparna, köpare och egen komfort.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 373
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna