Högproteinfoder eller inte till storväxande raser

A

AnonymaRut

Ja kära buke, jag försökte posta en sån här tråd igår men den verkar inte ha gått igenom, så jag gör ett nytt försök:)

Som jag har förstått det så verkar det vara många delade åsikter angående utfodring av storväxande raser t.ex. grand danois under valp/unghundstiden.. Vissa förespråkar lågproteinfoder för vuxna hundar för att de inte ska växa för fort medans andra säger att det är helt fel och förespråkar köttbaserat högproteinfoder(t.ex. orijen) anpassat för stora valpar. Jag känner mig personligen halvt villrådig och vänder mig därför till buke för lite oberoende och objektiva åsikter! Snälla, dela med er av era tankar och funderingar!

mvh/ Anonymarut

Sv: Högproteinfoder eller inte till storväxande raser

Att de ska äta vuxenfoder är en gammal sanning. Tidigare hade valpfodren högre energinivå än idag, foderproducenterna har ändrat men ryktet lever vidare.
Jag skulle ge valpfoder till storvuxna raser

Proteinet har inget med saken att göra, det är energin som inte får vara för hög i ett foder för stora valpar. Det är ingen åsikt utan vetenskaplig forskning. Köper du ett valpfoder av god kvalitet behöver du inte oroa dig.

Jo proteinet har med saken att göra, iom att man måste hålla igen på energin blir det extra viktigt att hunden inte får i sig för lite protein mfl näringsämnen.
Om man som ts funderar på ger ett högproteinfoder får man ofta höga energivärden på köpet.
PL

tack för svar!:)
Men, hur vet jag om det är för högt energiintag i förhållande till proteinet då? Finns det något speciellt man ska hålla utkik efter?Vad anses om orijens energiinehåll?någon som vet något om det?

förlåt för tusen frågor, men vill såklart att allting ska bli bäst för lillplutten!:love:

Jag skulle fodra med ett foder för stora snabbväxande hundar , valp foder . Lite fett mkt proteiner ..

Jag skulle inte vilja fodra med orijen, är lite rädd för deras innehållsförteckning som innehåller massa konstigt. Först ser det okej ut;

Färskt kycklingkött (23 %), kycklingmjöl (17 %), färskt laxkött (9 %), kalkonmjöl (6 %), sillmjöl (6 %), russetpotatis, kycklingfett (5 %), ärtor, sötpotatis, färskt kalkonkött (3 %), hela ägg (3 %), kycklinglever (2 %), färskt sikkött (2 %), färskt göskött (2 %), soltorkad alfalfa, fiber från ärtor, färskt sillkött (2 %), kycklingfett (3 %)
torkad organisk brunalg, pumpa, cikoriarot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svarta vinbär, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin.

Det mesta av det kursiverade känns som att det är lite skumt att tillsätta i hundfoder?

Nån som ger det /är insatt i växterna kanske kan förklara för mig?
Jag kollade på innehållet och valde annat foder, då vissa saker används som naturmediciner och i läkemedelstillverkning och jag vill veta vad som är vettigt för hunden och inte...

Senast ändrad:

Jo visst är det så! Tänkte mer på myten om att för mycket protein = för snabbt växande hund (dvs att det bara skulle vara proteinets "fel"). Uttryckte mig lite fel i första inlägget.

Som en sallad låter det kursiva ganska gott.:D Fast jag kan hålla med, varför i ett hundfoder.

Överutfodring med kalcium och energi främst från fett och kolhydrater har visat sig ge skelettskador hos storvuxna raser om anlaget finns. Inte protein i första hand alltså.

Kalcium på 1,8 % och däröver visade sig ge felväxt skelett hos grand danois vid en amerikansk studie ledd av prof Åke Hedhammar. Valpar suger åt sig kalcium som svampar, medan en vuxen hund bajsar ut överskottet. För mkt kalcium kan också ge dålig hud/päls gn att zinkbrist kan uppstå. Mineraler konkurrerar med varandra.

Bäst är att välja ett torrfoder för storvuxna raser tex Olivers eller Acanas.

Tänk också på att GD är en högrisk-ras för magomvridning. Jag skulle välja foder med tanke på det.

Torrfoder med snabba kolhydrater sväller mer i magen, så bäst är ett foder med fullkorn som spannmål el ännu hellre spannmålsfritt. Ur magomvridning-synpunkt är färskfoder/ delvis färskfoder bäst. Risken för magomvridning ökar med hundens ålder, men även valpar på 5 mån kan få det och förutom allt annat man läst, så har utfodringen betydelse:
Helst spannmålsfritt, 30 % protein, ej jäst eller citronsyra i fodret. Om spannmål välj fullkorn med 3 % fibrer.

Gör ett test: Lägg lite torrfoder i ljummet vatten och se hur mkt det svällt över natten.

Bakat foder sväller mindre än extruderat. Jag gjorde testet och det bakade Magnussons Meat & Biscuit hade "säckat ihop" och var mindre i storlek än de torra kulorna. De andra tre torrfoderna i mitt enkla test var extruderade foder av hög kvalitet och de hade svällt mellan 50 % och 400 %. Den feta hinnan runt extruderade foder verkar fungera som en ballong som suger åt sig vatten. Bakat foder löses upp och sväller inte.

Kopierar ur Strömsholms Djursjukhus dokument:

"Utfodringen har betydelse för uppkomsten av OCD / FCP och andra tillväxtrubbningar. Hos en individ / ras som saknar genetiska anlag för att utveckla OCD kan man inte framkalla sjukdomen genom felaktig utfodring. Men om hunden har anlagen kan skadorna utlösas och förvärras genom en felaktig utfodring.

Framför allt är det överutfodring med kalk och energi, huvudsakligen kolhydrater och fett, som kan bidra till uppkomsten av OCD. Överutfodring med protein ger inte OCD.

Generellt rekommenderas att man under tillväxten använder ett tillväxtfoder avsett för storvuxna hundraser. Dessa foder innehåller en balanserad mängd kalk och andra mineraler samt en begränsad mängd energi. Det är klokt att välja ett foder från en välrenommerad tillverkare så att man kan lita på att sammansättningen är den rätta. Inga tillskott eller andra foder ska ges vid sidan om, då förstör man näringsbalansen i fodret...."

http://www.regiondjursjukhuset.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf

Jag fick ej med en viktig hög risk när det gäller magomvridning: Fett bland de fyra första ingredienserna i torrfoder är en risk enl Purdue universitet.

"Eating dry foods that contain fat among the first four ingredients"
Länk till en am sida som sammanställt olika risker för magomvridning. (Bloat på eng)

http://www.globalspan.net/bloat.htm

Jag ger Taste of the wild som också innehåller en massa "konstigt". Frågade återförsäljaren då även jag var tveksam till en början och fick svaret att frukt, örter osv är där för att tillsätta vitaminer och mineraler som i "vanliga" foder är kemiskt tillsatta.

Det tyckte iallafall jag lät logiskt när jag funderat lite :)

(Bison, lammjöl, kycklingmjöl, äggprodukter, sötpotatis, ärtor, potatis, rapsolja, brynt bisonkött, brynt hjortkött, havsfiskmjöl, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera)

Senast ändrad:

Den sidan känns åtminstone från svensk perspektiv lite knepig, här är det helt klart inte den näst vanligaste dödsorsaken.
Att påstå att fett bland de fyra första ingredienserna skulle predisponera känns klart oseriöst, om det nu finns ett underlag borde det skrivits om fetthalt!
Det räknas upp en hel hoper saker som kan predisponera, jag tillåter mig att tvivla på att de har studier som stöder hälften av detta.
PL

Den am sidan om Bloat är en sammanställning av vad som anses utgöra risk för magomvridning. Sidan är en mix från olika länkar så man får studera varje länk för sig och göra en bedömning. Sidan ska inte ses som en allenagörande "sanning"

Om studien från Purdue universitet skriver en amerikansk veterinär så här om BLOAT (GDV):

"A recent Purdue University Study shines much light on this perplexing disease. They found that certain factors increased the incidence of GDV. The first and most important factor was age.The older the dog was the more commonly they develop GDV. The second most common factor was having a relative that had developed GDV"...
..."Approximately 30% of all cases of GDV in this study were attributed to consumption of dry foods containing fat among their first four ingredients, while 32% could be attributed to consumption of owner-moistened dry foods that also contained citric acid. Citric acid in the stomach is conducive to gas formation. So choosing your dog's diet is probably the most important thing you can do to prevent gastric dilatation/volvulus bloat and torsion"...
http://www.2ndchance.info/bloat.htm

Denna hemsidas start:
http://www.2ndchance.info/

Jag har tyvärr sett allt för många som blöter torrfoder genom att blötlägga det i rumstemperatur lång tid innan utfodring. Bra grogrund för bakterietillväxt och jäsningsprocesser vilket jag tror är större "bov" än citronsyran. SLU har någon studie kring magomvridning (hittar inte länken) och den talar mer om storlek på "kulorna" i fodret, äthöjd, hundens ålder och stress/motion som orsaker än fett bland de fyra första ingrediensern eller annat. En hund kan - vad jag fått lära mig - ta hand om fett i kosten på ett bättre sätt än vad tex vi gör och tål alltså mer fett i fodret.

Gäller bara torrfoder när det handlar om risk för magomvridning och fett bland de fyra första ingredienserna.

Färskfoder ska vara bättre eftersom det inte sväller i magen på samma sätt.

Men hur kan det vara relevant att tala om fett bland de fyra första ingredienserna?
Beror ju helt på hur man delar upp innehållet.
Fett finns ju specificerat.
PL

Ja, jag förstår heller inte det. Jag tycker också att det skulle vara tydligare att skriva att en viss procent fett inte är bra. Det är slutsatser de dragit av studien och de kan förmodligen inte precisera det mer. Många am fodersidor har iaf tagit fasta på det och påpekar detta. Det finns bl a i omdömena om en del torrfoder på sidan dogfoodanalysis.com Finns i omdömet om detta foder:

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/showproduct.php?product=2252&cat=4

Jag funderar om det kan ha att göra med hur partiklarna ser ut och hur homogent det blir i magen på hunden. Om fodret bara har en spannmålskälla som tex ris så blir det en mer homogen klump i magen, än om det är blandat av olika sorters spannmål. Fibrer på 3 % ska ju vara skyddande och det måste bero på att partiklarna i mage/tarm blir mer skingrade än om allt är en enda homogen klump utan fibrer. Det har med jäsning att göra också.

KL Vilken av trådarna det här platsar i går inre att säga.
Detta är ett exempel så klaga inte o siffrorna inte är exakta.
Ta ett foder med 50% spannmål 30% köttmjöl o 20% fett.
Kan stå som 30% köttmjöl 25%vete 25% havre o 20% fett
eller 50 % animalieprodukter 25 % vete 25% havre.
Sätten att presentera samma råvaror på blir oändliga.
PL

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 891
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att...
2
Svar
23
· Visningar
3 064
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 215
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar