Högproteinfoder eller inte till storväxande raser

Sv: Högproteinfoder eller inte till storväxande raser

Men hur kan det vara relevant att tala om fett bland de fyra första ingredienserna?
Beror ju helt på hur man delar upp innehållet.
Fett finns ju specificerat.
PL

Formodligen for att I USA satter djur mats producenter inte ut ett procenttal vid varje ingrediens utan listar (according till FDA lag) ingredienserna med den tyngsta forst i fallande ordning och satter bara ut hur manga % protein fran animal och hur manga fran vegetable, ocksavidare i product analysen.

Men man sätter inte heller här ut procenttal från varje ingrediens!
PL

jag avsåg också torrfoder - tror inte så många blötlägger något annat. Vidhåller dock att många som blötlägger inte tar hänsyn till foderhygien utan fodret står blötlagt i rumstemperatur ganska länge. Det innebär risk för att fodret börjar jäsa/surna och det kan säkert ge en mag/tarmrubbning för hunden som äter.

För övrigt håller jag med PL

En Grand Danois valps foder får högst innehålla 23% proteiner. Personligen tycker jag att bara det bästa är gott nog åt en grandisvalp..

Som en sallad låter det kursiva ganska gott.:D Fast jag kan hålla med, varför i ett hundfoder.

Orijen ar gjort i Kanada och dar ingar de vaxter och orter som fodret inehaller i den naturliga faunan. Det ar alltsa inte ett dugg konstigt att man valjer att tillfora vitaminer och mineraler genom de utvalda vaxterna.

Men hur kan det vara relevant att tala om fett bland de fyra första ingredienserna?
Beror ju helt på hur man delar upp innehållet.
Fett finns ju specificerat.
PL

I Nord America har inte hundmats etiketterna samma uppbyggnad som i Sverige. Har maste innehallet listas i ordning av hur mycket som finns i fodret med den storsta % forst. Darfor talar man ofta om var i listan av ingrediencer nagot star i stallet for vilken vikt eller % halt det har.

Hoppsan, jag sag just att jag redan svarat pa det har.:grin:

KL Lite tankar kring detta.
Valpar av storvuxna raser är extra känsliga för snabb tillväxt, brist eller överskott på mineraler eller underskott på protein.
Tillväxten regleras till största delen av energiintaget, dock är det inte lämpligt att styra detta genom att göra ett lågenergifoder för då kommer inte alla valpar orka äta vad de behöver. Därför är valpfoder till stora raser oftast ordentligt näringstäta men balanserade för att ge rätt näring vid rätt giva.
När det gäller givan som står på säcken är den bara en utgångspunkt, ägaren måste själv styra utfodringen till ett lagom hull.
PL

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 891
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att...
2
Svar
23
· Visningar
3 064
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 215
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar