Högerregeln

Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett att någon fortsätter blinka vänster när de svänger ut ur rondellen (slår inte de flesta bilar av blinkers om man svänger åt motsatt håll?). Så därför jag ser jag inget problem med att de blinkar vänster, problemet är att de struntar i att blinka höger. Och det ser jag gott om människor som gör oavsett om de blinkat vänster innan eller inte.
Har man kört i Stockholmstrafiken i några år så har man garanterat sett alla varianter, även de som blinkar höger för tidigt innan den avfart de tänkt ta.

Har man kört i Stockholmstrafiken i några år så har man garanterat sett alla varianter, även de som blinkar höger för tidigt innan den avfart de tänkt ta.
Just att blinka höger för tidigt är en vanlig variant även utanför Stockholm. Det är möjligen ännu värre än att inte blinka alls.

Ännu fler som inte blinkar alls och så blir det pannkaka eftersom folk tröttnar och kör in i rondellen fast det är bilar där. Att inte blinka ut är lika fel som att blinka åt fel håll. Blinkar man vänster så har de andra åtminstone ett hum, blinkar man inte alls har vi andra ju absolut ingen aning alls.
Visst har du det. Jag tror man är mer uppmärksam på andra trafikanter i en rondel när de inte blinkar än de som blinkar, det blir en falsk trygghet att lita på att den andra föraren vet hur man använder blinkersen rätt.

Visst har du det. Jag tror man är mer uppmärksam på andra trafikanter i en rondel när de inte blinkar än de som blinkar, det blir en falsk trygghet att lita på att den andra föraren vet hur man använder blinkersen rätt.

Det är inte min erfarenhet. Om ingen vet var den andra ska, så står folk inte kvar och väntar i all evighet. Man börjar köra in och så blir det nästan krock.

Det är inte min erfarenhet. Om ingen vet var den andra ska, så står folk inte kvar och väntar i all evighet. Man börjar köra in och så blir det nästan krock.
Möjligen om man kör buss eller långtradare/lastbil. Tyckte aldrig det var något större problem varesig vid Glädjens trafikplats eller andra stora rondeller med mycket trafik.

Möjligen om man kör buss eller långtradare/lastbil. Tyckte aldrig det var något större problem varesig vid Glädjens trafikplats eller andra stora rondeller med mycket trafik.

Åk upp och ställ dig vid Campus Roslagen-rondellen i Norrtälje så får du se på röra! Och nej, det är definitivt inte bundet till stora fordon! Tvärtom.

Jag har kört där många gånger, vad ska jag se som jag inte redan sett menar du? Jag har bott i kommunen i 19 år. 😄

Oj, du är nog en av få (den enda?) jag hört som tycker den funkar bra 😅 Då är det inte så konstigt att vi har olika erfarenhet om vi ser så olika på saker!

Jag insåg idag när jag körde på en 70-väg att det var högerregeln som gällde när en bil kom från sidan. Kändes sådär att tvärnita i 70 och den andra föraren fattade inte alls varför jag stannade. Snurrigt…

Oj, du är nog en av få (den enda?) jag hört som tycker den funkar bra 😅 Då är det inte så konstigt att vi har olika erfarenhet om vi ser så olika på saker!
Funkar bra skrev jag aldrig, jag kan hålla med om att den är lite rörig men det beror knappast på att någon inte slagit på blinkersen när de ska ut ur rondellen.

Syftet är att man visar andra hur man kommer köra, det underlättar för medtrafikanterna. Ffa i rondeller med många utfarter. Att folk inte blinkar ut är ju ett separat problem, och ett problem oavsett om man blinkar in eller ej.

Jag lärde mig blinka in i rondell när jag tog körkort och ser ingen anledning att sluta göra det bara för att man inte "måste". Jag gör massa saker som det inte är lag på för att underlätta för mina medmänniskor.
Alla ser att du ska in i rondellen. Det fungerar helt utan problem att inte blinka in. Det förvirrar bara. Det är så många som blinkar fel ändå så bara för att du blinkar och underlättar enligt dig, så kan du inte lita på att alla andra trafikanter blinkar dit de ska. För de gör de inte. Det är så man krockar…

Alla ser att du ska in i rondellen. Det fungerar helt utan problem att inte blinka in. Det förvirrar bara. Det är så många som blinkar fel ändå så bara för att du blinkar och underlättar enligt dig, så kan du inte lita på att alla andra trafikanter blinkar dit de ska. För de gör de inte. Det är så man krockar…

Att du blir förvirrad betyder inte att alla blir det 🤷‍♀️ Tycker inte det kan bli tydligare. Självklart ska man blinka ut, men det ena utesluter inte det andra. Att ingen ska blinka vänster för att endel glömmer byta till höger när de ska ut, är lite som att anse att vi ska anpassa allt efter folk som gör fel.

Jag insåg idag när jag körde på en 70-väg att det var högerregeln som gällde när en bil kom från sidan. Kändes sådär att tvärnita i 70 och den andra föraren fattade inte alls varför jag stannade. Snurrigt…
Var då? Jag tror nog att den hade väjningsplikt då.

Jag försöker se i vilken situation man skulle behöva nita i 70 pga högerregeln.

Finns det verkligen 70 vägar som inte är huvudled och har anslutande vägar som inte faller under utfartsregeln?
Trevägskorsning förekommer förvisso ganska ofta på småvägar. Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt).

Finns det verkligen 70 vägar som inte är huvudled och har anslutande vägar som inte faller under utfartsregeln?
Trevägskorsning förekommer ganska ofta på småvägar. Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt).
Ja, jag har flera stycken på väg till jobbet.

Trevägskorsning förekommer ganska ofta på småvägar. Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt).
Har en hemma. Men här har vi specialregler som gör att vi inte använder högerregeln här i den korsningen. Alla som bor här vet om den :D Men man måste ju vara beredd.

Ja, jag har flera stycken på väg till jobbet.
Flera vad? korsningar?
Jag var kanske otydlig.
Behöver du alltså nita i dessa korsningar?
Jag försöker se framför mig en situation dom förklarar hur högerregeln gjorde att hon behöbde nita från 70..

Trevägskorsning förekommer förvisso ganska ofta på småvägar. Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt
Jag uttryckte mig visst lite otydligt ovan.
Hann inte redigera inlägget till vad jag egentligen menade. Så här kommer en bättre formulerad frågeställning i ämnet från mig 😅.

Det enda jag kan tänka mig är de trevägskorsningar som förekommer på landsbygden.
Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt).
Utöver de ställena brukar det vara huvudled eller utfartsregeln som gäller.

Eller har ni andra exempel?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 187
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 207
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 777
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka