Högerregeln

Rent allmän reflektion kring trafik, det finns ett gäng högljudda personer på många ställen på nätet som skriker om att cyklister inte har koll på trafikreglerna, och/eller ignorerar dem, att man bör införa körkort för cykel, etc. Läser man diskussionstrådar som den här, tittar på hur personer framför motorfordon, och så vidare, kommer man nog snart fram till att det är nog inte frånvaron av körkort som är det huvudsakliga problemet, utan snarare att, på samma sätt som när jag gnällde av mig i tråden "Att kommunicera", vi har helt enkelt olika förväntningar kring hur regler funkar, och om man kan behöva böja lite på dem ibland eller inte.

Flera vad? korsningar?
Jag var kanske otydlig.
Behöver du alltså nita i dessa korsningar?
Jag försöker se framför mig en situation dom förklarar hur högerregeln gjorde att hon behöbde nita från 70..
Ja flera korsningar. Och nej, jag behöver inte tvärnita, eftersom jag har koll på högerregeln, saktar ner och tittar om det kommer någon bil från höger. Gör man inte det kan det förstås uppstå såna situationer. Sen är det så även här, att alla inte har koll, så har jag företräde är jag ändå försiktig. Det kan komma dundrandes en bil med förare som tror att man aldrig behöver väja när man kör rakt fram på en 70-väg

Jag försöker se i vilken situation man skulle behöva nita i 70 pga högerregeln.

Finns det verkligen 70 vägar som inte är huvudled och har anslutande vägar som inte faller under utfartsregeln?
Trevägskorsning förekommer förvisso ganska ofta på småvägar. Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt).
Det finns, jag bor vid en sådan väg. Finns nog en del runt där jag bor. Asfalterad, ganska smal väg utan mittlinje med hastighetsgräns 70, det är högerregel vid alla grusvägar som ansluter - men i princip ingen som använder högerregeln där, bara i korsningar med vägar som är lika stora.

Ja flera korsningar. Och nej, jag behöver inte tvärnita, eftersom jag har koll på högerregeln, saktar ner och tittar om det kommer någon bil från höger. Gör man inte det kan det förstås uppstå såna situationer. Sen är det så även här, att alla inte har koll, så har jag företräde är jag ändå försiktig. Det kan komma dundrandes en bil med förare som tror att man aldrig behöver väja när man kör rakt fram på en 70-väg
Då gör vi på samma sätt (vilket nog blev tydligare i mitt andra inlägg när jag inte uttryckte mig i fel ordning eller vad man ska säga).

Det finns, jag bor vid en sådan väg. Finns nog en del runt där jag bor. Asfalterad, ganska smal väg utan mittlinje med hastighetsgräns 70, det är högerregel vid alla grusvägar som ansluter - men i princip ingen som använder högerregeln där, bara i korsningar med vägar som är lika stora.
Det har du rätt i. Högerregeln gäller ju i korsning med enskild väg (vilket många grusvägar är) om vägen inte är huvudled. Men jag håller med, man räknar ju inte med att ha företräde om man kommer på en sådan.

Ja, då kan man ju behlva nita om nån håller på sin högerregel faktiskt.

Tack för exemplet!

Vi har också en del anslutande grusvägar, men även flera jämnstora asfaltsvägar. Vi har även ett fyrvägskors med två lika stora korsande vägar och ett femvägskors - och som sagt flera T-korsningar.

Alla ser att du ska in i rondellen. Det fungerar helt utan problem att inte blinka in. Det förvirrar bara. Det är så många som blinkar fel ändå så bara för att du blinkar och underlättar enligt dig, så kan du inte lita på att alla andra trafikanter blinkar dit de ska. För de gör de inte. Det är så man krockar…
Nu är det ju inte bara jag som tycker att det underlättar, om du läser tråden.

Jag litar inte på att andra trafikanter gör någonting i trafiken. Jag tar ansvar för mitt. Det är inget som skiljer sig särskilt för rondellkörande. Jag litar inte på att folk kan högerregeln, respekterar väjningsplikt eller håller avstånd heller.

Med din logik kan vi ju skippa blinkers helt, med tanke på att det är så många som inte använder dem alls (oavsett rondell eller ej).

En liten påminnelse är också att högerregeln gäller överallt så som exempelvis inom ett parkeringsområde eller på andra öppna platser. Däremot är det alltså utfartsregeln som gäller om du ska ut från parkeringen till en väg i anslutning. Många följer inte detta, men i Norge är det väldigt noga med högerregeln så tänk på det om ni ska köra där.

Är det inte så, att i Frankrike är reglerna annorlunda i rondeller? Att det är den som befinner sig I rondellen som ska släppa fram de som vill in? (I cirkulationsplatsen, som det ju egentligen heter - rondellen är den runda plattan i mitten). En bekant till mig hann bara hämta upp hyrbilen så small det i första rondellen, just pga detta. Kan det stämma?
Jo man har ngt slags företräde in snarare än ut ur dem, en viss rondell i mitten av Paris, Triumfbågen. Tror det bara är den. Men den är inte normal utan det är mer än fyrtjockt med bilar hela vägen runt och 12 gator in. Eller ngt. (jag har inte kört i den, bara åkt i den som tur är) (Vet inte ens om den finns kvar efter ombyggnaden för cyklism :) )

1743750351045.webp

Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett att någon fortsätter blinka vänster när de svänger ut ur rondellen (slår inte de flesta bilar av blinkers om man svänger åt motsatt håll?). Så därför jag ser jag inget problem med att de blinkar vänster, problemet är att de struntar i att blinka höger. Och det ser jag gott om människor som gör oavsett om de blinkat vänster innan eller inte.
Det har jag, en gång, superläskigt. Men tänker att enstaka människor är knasiga inte är en orsak till att inte visa vart man ska i allmänhet. Det tar ju mycket längre tid att vänta om man måste vänta tills någon faktiskt svänger jämfört med om man vet iom att hen blinkar.

En liten påminnelse är också att högerregeln gäller överallt så som exempelvis inom ett parkeringsområde eller på andra öppna platser. Däremot är det alltså utfartsregeln som gäller om du ska ut från parkeringen till en väg i anslutning. Många följer inte detta, men i Norge är det väldigt noga med högerregeln så tänk på det om ni ska köra där.
Lite spinoff men just parkeringar blir ju ofta kulturella regler kring. I byn jag bor så är det en högst inofficiell regel att man kör vänstervarv på icas parkering. Jag körde högervarv en gång härom veckan. Det blev kaos, ingen visste hur de skulle bete sig :D.

Rent allmän reflektion kring trafik, det finns ett gäng högljudda personer på många ställen på nätet som skriker om att cyklister inte har koll på trafikreglerna, och/eller ignorerar dem, att man bör införa körkort för cykel, etc. Läser man diskussionstrådar som den här, tittar på hur personer framför motorfordon, och så vidare, kommer man nog snart fram till att det är nog inte frånvaron av körkort som är det huvudsakliga problemet, utan snarare att, på samma sätt som när jag gnällde av mig i tråden "Att kommunicera", vi har helt enkelt olika förväntningar kring hur regler funkar, och om man kan behöva böja lite på dem ibland eller inte.
Ja där säger ju faktiskt en hel del forskning att cyklister som också kör tydligen är bättre förare än rena bilister (undantar mig själv såklart), för de har sådan stor vana att vara uppmärksamma på omgivningen.

https://www.forbes.com/sites/carlto...re-better-drivers-than-motorists-finds-study/

Nick Day of Chris Knott Insurance said an analysis of his firm's crash data showed that cyclists make less than half the number of insurance claims as non-cyclists.

13% of the firm’s insured drivers make at least one claim per year, found Day, but this fell to 6% for cyclists who were insured on the firm’s cyclist-driver policy.

Day believes cyclists tend to be more aware of their surroundings than motorists.

“Cycling trains you to be more alert to the dangers of road use and better able to anticipate hazards,” explained Day.

“You’re more aware of how you fit into your surroundings, and you’ll ride, or drive, accordingly. Physical exercise [also] leads to improved mental agility, making cyclists more responsive drivers.”

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S000145751730249X

Accuracy did not differ significantly between groups, but cyclist-drivers were significantly faster than drivers at identifying changes, with the effect being largest for bicycle and sign changes. The results suggest that cycling experience is associated with more efficient attentional processing for road scenes.

Vilket kan förklara -plötsligt dyker upp fenomenet. Dvs cyklisten rör sig normalt för sin lite mer tränade uppfattningsförmåga och anser sig synlig.

Finns det verkligen 70 vägar som inte är huvudled och har anslutande vägar som inte faller under utfartsregeln?
Trevägskorsning förekommer förvisso ganska ofta på småvägar. Men där bromsar man ju in så fort man ser eller förvarnas om korsning (skyltas ju innan ibland där det är dold sikt).

Nix, inga skyltar här.

@Cattis_E Jag behövde nita eftersom sikten är skymd så jag inte såg bilen förrän jag var nästan framme vid korsningen. Kommer i fortsättningen inte köra 70 där, så jag hinner bromsa vettigt.

Vi har också en del anslutande grusvägar, men även flera jämnstora asfaltsvägar. Vi har även ett fyrvägskors med två lika stora korsande vägar och ett femvägskors - och som sagt flera T-korsningar.
I mitt huvud hade det varit logiskt med "lämna företräde" från mindre väg?

Absolut, här finns till och med en 80-väg om jag inte minns fel. Ingen använder dock högerregeln där men när jag nyligen uppdaterade min handledarkurs var kursledaren mycket noggrann med att beskriva denna märkliga utfart.

I mitt huvud hade det varit logiskt med "lämna företräde" från mindre väg?
De små grusvägarna är sällan ett problem, de ses nog allmänt som "påfarter" och det kommer dessutom väldigt sällan bilar där. Faran uppstår vid de mer jämnstora vägarna där en del kör efter högerregeln och andra brassar på utan en tanke i världen på vad som gäller. Det bästa hade varit tydliga skyltar om vad som gäller, i varje korsning.

Eftersom jag antog att det var på väg mot där dina hästar står och mig veterligen finns ingen sån situation där så jag blir nyfiken 🤷‍♀️

Det finns sisådär fyra olika vägar jag kan ta till mina hästar beroende på humör. ;)

Den korsning allt det här började med (inte 70-väg) var förbi gamla Uppsala.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 185
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 207
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 777
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka