högergalopp tack ?

J

Josse58

nu börjar allt änligen ordna upp sig inom dressyren me pållen ! så glad man blir när man kan rida ett dressyrpass utan problem, och har hittat ett bett han går bra med.. men så kommer man till högergaloppen.vägrar att ta den, faller in i vänster direkt. han har haft svårt för den alltid, men när jag träna mkt på det, gick det lättare. till slut eller mkt envishet fick jag honom i högergalopp, dock inte bra precis. men jag klagar inte, han tog den som jag ville. kan inte hålla den speciellt länge och han faller lätt ur den. va kan man göra?

tror han måste jobba upp den sidan för satt orka med högergaloppen. vad tror ni ? i vnster går han som en klocka, kan hålla den i små volter tom.

gärna tips o råd :bump:

Sv: högergalopp tack ?

Min häst är likadan, fast tvärtom, hon tar inte vänstern. Följer den här tråden med högsta nyfikenhet:)

Sv: högergalopp tack ?

Det enda som någonsin har fungerat för mig är att jobba och jobba och jobba....

Går hästen att longera så kan man longera lite varje gång innan man rider, värma hästen lite lätt och sedan försöka få högergaloppen, ex genom att tränga hästen lite mot väggen samtidigt som man manar fram rejält till galopp och bara hålla på tills man får den. Aldrig aldrig ge sig, vila om hästen blir trött självklart och sure, går det verkligen inte måste man ju ge sig, man ska ju inte "ha sönder" hästen... Men då är det bara att prova igen nästa dag och nästa och nästa... Tänk på att det är fattningarna som är jobbiga, så fattar hästen galoppen, beröm massor och galoppera 1/4 varv och bryt av och så gör en ny fattning, ingen vits att hålla på och galoppera för sakens skull...

Tänk på att alltid bryta av direkt om hästen byter till vänster, lugna ner och börja om. Var lite extra tydlig med skänkelläget, MEN tänk på hur du själv sitter, många hästar som inte kan fatta ena galoppen blir ännu svårare att få ordning på pga man som ryttare sätter sig mer och mer åt fel håll. Rätt sits är att sitta rakt upp och ner, inner axel lite lite bak, inner höft lite fram, rulla från ytter sittben till inner sittben i fattningsögonblicket. och sedan sitta lika på de båda sittbenen igen när hästen är igång.

När du rider kan du fatta från en skarp snett igenom och fatta precis när du når väggen/staketet, glöm inte yttertygeln. Även ur en liten volt kan fungera, man får helt enkelt prova sig fram. Ur en bakdelsvändning är också en variant. Rida rakt mot en vägg och svänga i sista sekunden och fatta galopp är också en variant, man får prova på sin egen häst för vad som fungerar får någon fungerar inte för någon annan...

Vissa hästar är lättare att fatta den svåra galoppen om man ställer utåt, andra är lättare om man verkligen rider igenom dem och ställer och böjer inåt. Det är olika från individ till individ. Men vilket som än passar så glöm inte yttertygeln, släpper man yttertygeln åker ytter bog ut och vi har direkt fel galopp, oundvikligen.

Jobba inte för mycket med vänstergaloppen, som "kompensation" till höger, för det gör bara problemet värre eftersom du stärker motsatta musklerna. Galoppera gärna i vänster men gör det med måtta. Endel hästar fungerar bäst att ta den lätta galoppen första, andra fungerar bäst att börja med den svåra eftersom dom inte är lika trötta då.

Vill du stärka hästen genom några övningar så ska du ta fasta på öppnor och slutor där hästen tvingas sätta under sig. Det är vänster bakben som skall in under hästen för det är det bakbenen som hästen trycker ifrån med i höger galopp. dvs öppna i vänster varv och sluta i höger varv. Självklart tvärt om för dig som hade problem med andra galoppen.

Personligen anser jag att man kan varva stärkande övningar med rena galoppövningar (vilket säkert någon "förstå sig påare" kommer att ge mig skit för, men det har fungerat utmärkt för mig i alla fall, på ett antal hästar) hästen lär sig ju dels att man får kämpa lite med det som är jobbigt, del lär den sig kommandot tillslut och dels så får den de muskler den behöver av galoppövningarna, rena stärkande övningar ger mest mer muskler på skapligt rätt ställe, för man ska ju komma ihåg att öppnor är ju inte galoppfattningar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar