Högergalopp på fullblod

Sv: Högergalopp på fullblod

leta upp en bra dressyrinstruktör som kan hjälpa dej med att få hästen mjuk och välmusklad i båda sidor. det är viktigt att inte bara jobba med den svaga sidan. jag är väldigt noga med att arbeta min häst lika mycket i båda varven (nästan lite tvångssyndrom :p) men min häst är jämn i muskulaturen.

detta är vad jag fick göra när jag skulle träna fattningar:
dressyrspö i ytterhanden som du petar till hästen med på ytterbak när du fattar. fatta gärna i ett hörn eller på en volt. var tydlig med hjäpen och fattar hästen fel så ta ner den direkt och gör om och fatta ny. galppera bara i några steg och bryt av och fatta ny.

Jodå, spö på ytterbak fungerar också, men min erfarenhet är att det är en hjälp som förstärker/förbättrar fattningen på hästar som redan kan signalen.. På en välutbildad häst bör man alltid ha spöet (om man använder spö) i ytterhanden, just för att markera ytter baks aktion. Däremot tycker jag att en häst som inte alls fattar - förstår ju inte signalen, vilket kan göra att man endast ökar framåtbjudningen med spö på yttersidan.
Eftersom jag ägt flera fd löphästar så är då min erfarenhet att de normalt inte har några problem i fattnngarna..
Det man också kan testa är att stå upp i lätt sits i fattningen, gärna med korta läder, så det påminner om galoppörernas "hackning"

Om man tänker helhetsmässigt så skulle jag säga att antingen (eller både och) är hästen stelare/har mer vikt på högerbogen eller så är hästen svagare eller stelare i sitt ytterbak, dvs vänster bak i det här fallet. Kan nog ofta vara en kombination av både och. Sen kommer såklart funderingarna vad det beror på, för det är alltid bäst att komma åt grundorsaken snarare än att enbart ridtekniskt försöka komma runt problemet.
Det är ofta att man själv inte lyckas få till en bra böjning i hästen (att man inte rakriktat den tillräckligt). För att kunna göra det får man vara noga med sin egen position - vi är också oliksidiga precis som hästarna. Vart har du dina höfter? Är dom parallella höjdmässigt? Får du fram innerhöften lite i förhållande till ytterhöften? Pekar sittbenen/bäckenet rakt ner eller känns den ena (eller båda) lite vikt inåt eller utåt, eller kanske vriden? Är din bröstkorg rakt över rumpan? Är den riktad rakt fram eller kanske vriden framåt eller bakåt? (lättast att jämföra axlarna) Är den kollapsad i någon sida eller känns det som att längden på yttersidan är längre på ena sidan? Tänk dig att ryggraden ska vara rak, inte med en böj utåt eller inåt. Osv. Finns massor med pusselbitar som ska stämma, sitsen är som bekant lite av ett evighetsjobb! :angel: Sen gäller det att inte flyttas med på en ojämn häst, många hästar vill flytta ryttaren till ena sidan för att det är ett bekvämare läge.

Öva lösgörande för bogarna, öva på böjning, öva stärkande för båda bakben, att man försöker rakrikta hästen så gott det går. För mig låter det som ett ganska tydlig tecken att hästen har för mycket tyngd på högerbogen och/eller är stel i den om hästen har lättare att fatta om man böjer huvudet åt vänster - då lossar du högerbogen. Även om du underlättar själva fattningen på så vis så kommer du inte åt grunden - få vänsterbak starkare i påskjutsmomentet vid själva fattningen.

Jodå, spö på ytterbak fungerar också, men min erfarenhet är att det är en hjälp som förstärker/förbättrar fattningen på hästar som redan kan signalen.. På en välutbildad häst bör man alltid ha spöet (om man använder spö) i ytterhanden, just för att markera ytter baks aktion. Däremot tycker jag att en häst som inte alls fattar - förstår ju inte signalen, vilket kan göra att man endast ökar framåtbjudningen med spö på yttersidan.
Eftersom jag ägt flera fd löphästar så är då min erfarenhet att de normalt inte har några problem i fattnngarna..
Det man också kan testa är att stå upp i lätt sits i fattningen, gärna med korta läder, så det påminner om galoppörernas "hackning"

men ingen häst kan ju signalen från början. du måste ju lära in den. jag har inte upplevt att endast framåtbjudningen ökar. du har ju dessutom yttertygel att bromsa på. det är ju från ytterbak som du startar.

Att "dutta" med spön kan vara en alldeles för överdriven hjälp på en fullblodshäst, den kan lätt överreagera för att det blir för kraftigt, det behövs mycket mindre och finare hjälper än vad de flesta gör när de "duttar" med spö. Då får du en spänd häst som lyssnar sämre istället, i värsta fall. Och det kan i sin tur leda till att hela situationen blir en "grej" för både häst och ryttare och försvårar istället. Ryttaren måste dessutom vara rätt vältajmad för att "dutten" ska komma i rätt moment, och en ryttare som inte har så bra koll på sej själv och sina signaler och därför inte får hästen att förstå, är inte så vältajmad med spöet heller i regel.
Därför börjar man inte med såna lösningar utan med hur ryttaren själv inverkar, för återigen: fullblod är mycket mer känsliga än många andra och ryttaren behöver inte sitta så mycket fel för att hästen ska uppleva det som motstridiga signaler:cool: Ryttaren ber om något men begär i praktiken något annat genom sin viktfördelning som ev åstadkommer att hästen inte arbetar tillräckligt rakriktad för att kunna utföra det man begär tex en fattning, en skänkelvikning åt ena hållet, en skola, böjning på volten osv.

men ingen häst kan ju signalen från början

Den "kan" följa dina signaler, om du gör det rätt och vältajmat, så förstår den, och särskilt om den lätt fattar åt ena hållet då handlar det inte alls om själva "galopphjälpen". Eg är det inte mycket alls som behövs som galopphjälp i en fattning på en känslig häst, det räcker att du sitter in i galoppen.

På en grön häst måste du hjälpa till genom att vara extra noga med att den har alla förutsättningar att KUNNA svara rätt, men fortfarande är själva hjälpen bara att skjuta fram innerhöften tillräcklig. "´Förutsättningarna" är då att hästen är tillräckligt rak, att du ramar in med ytterhjälperna och att innerbogen är fri.

Senast ändrad av en moderator:

Precis- visst kan det på en redan "härdad" häst bli svårt att förstå att man vill något annat än man brukar, men via bra kommunikation kan man be hästarna om det mesta bara man vet hur! :)
Är där i svårigheten ligger, vi själva vet inte hur hästarna upplever det, vi kan bara gissa utifrån spekulationer/instruktioner från andra/egen erfarenhet, man vet egentligen inte om man prickat rätt förrän hästen gör det man ville.
Mycket tacksamt med sitskänsliga hästar på så vis - man får kvitto direkt på om det var rätt eller fel! :)

Bara ett litet tillägg till Flashlights utmärkta beskrivning ovan:

NÄR hästen fattar galopp, se då till att den verkligen får galoppera en bit, i form-ur form fort eller långsamt, det spelar ingen roll, bara låt den galoppera så det inte blir ett backande/bromsande direkt efter fattningen. Det kan få det att börja snurra i huvudet på vilken häst som helst.

Instämmer helt. Felet många gör, dessutom på en häst hög i blod, som lätt blir stressad omden inte förstår, är att korrigera i tid och otid, och för mycket. samma med om den fattar fel var försiktig med korrigeringen, så den hinner landa i denna, annars blir det lätt att den bara står och studsar på stället i oförstående om man tagit tillbaks den från fel galopp, och försöker förstå, och då går det inte att fatta höger galopp om den redan har svårt för det jag lovar :D

jättebra råd från både dig och F jag stryker under. :bow:

Ibland kan det vara lättare att ställa upp ett litet hinder mitt i bana och trav hoppa och efter hindret svänga åt höger (i luften,över hindret)), brukar alltid bli rätt galopp då gör så ett par gånger tills hästen förstått.Gör sedan om övningen på en volt ,fatta i hörnen ,börja med en mjuk halv halt på yttre tygeln och släpp på den inre,lägg till inner skänkeln(bestämt)...

KL*

Åh tack för alla svar.

Idag gjorde jag som så, att jag gjorde galoppfattningar ifrån skritt istället. Så att jag själv ska kunna ge hjälpen mer precist. Är ju eventuellt så att han uppfattar mig som otroligt trög i traven tex.. Han är ju extremt känslig. Sen red jag med honom utåtställd, och försökte sitta rå rakt jag kunde. I fattningen ville han ställa om till höger, men jag höll kvar honom och la även bak vänster skänkel.

Då tog han högergaloppen fem gånger under dagens ridpass! fler gånger än någonsin. Har funderat lite själv, och jag har fått jobba med annars i dressyren att jag lägger fram handen så fort vi ska in i en ny gångart. Tex trav så lägger jag fram handen och typ driver på. Därför är det ju möjligt att jag har släppt på yttertygeln i fattningen. Vilken verkar vara ganska viktig att hålla i på just honom i högerfattningen. Sen får han ju såklart rulla på i högergaloppen kanske två varv på volten. Fattar i vänstra hörnet på kortsidan. Så att han inte ska tycka att låååångsidan är allt för inbjudande, som han ofta tycker.

Han tar galoppen vid longering. Med inspänning men också utan. Och han faller gärna in i galoppen efter ett hinder.

Provade med spöt idag på ytterbak, men han blev mest sur, så jag provade bara en gång. Förutom galoppfattningarna är jag oerhört nöjd med mitt xx! han är precis sådär känslig som jag vill ha mina hästar. :) Så det är väl bara att jobba med sig själv så gott man kan. Vi har kommit jättelångt om man jämför när jag köpte honom i Januari. Men det är fortfarande långt kvar tills jag är nöjd.

Tack för all hjälp! fortsätt gärna tipsa :bow:

Senast ändrad:

Vad roligt att det gick bättre:idea: Ja som jag skrev är yttertygeln är väldigt viktig, det kanske är så att du släpper den men även att hästen släpper när den trycker ut den bogen ev, då blir det svårt att få en bra fattning.

Så att ha en kontakt på ytter är viktigt. Det är ju alltid viktigt, f ö.

Tänk lite svag öppna också så blir det lättare rätt läge för hästen. Var lite försiktig med fattningar från skritt, det kräver mer styrka om det ska bli en bra fattning och jag vet inte om din häst är så stark ännu? Tänk på samma sätt i trav att verkligen ha bogarna på plats, och kontakt på ytter. OCh sitt bara fram med inner höft o skänkel. Helt okomplicerat. Om vänsterfattningen fungerar kan du känna efter där hur lite som verkligen behövs.

Trodde att jag skulle få någonting ur en annan tråd här på forumet, men den spårade ju. Så nu skulle jag vilja få seriösa svar och tips till min häst om hur vi ska fixa högergaloppen. Jag vill inte bli överöst med att jag är en dålig ryttare som inte borde få ha ett fullblod. Men det här ÄR min första häst, och jag är Inget proffs. Däremot kämpar vi på.

Vad gör jag för fel i galoppfattningen som gör att han enbart fattar vänster? jag fattar höger likadant som vänster. Och vänstern tar han ju. Ibland känns det som om att han förstår att han ska galoppera, men inte vilken galopp. Min tränare har lyckats, men jag får till det alldeles för sällan.

Han tar högergaloppen efter "hinder" i höger varv. Ute och vid ganska grov vänsterställning. I trav känns han relativt liksidig.

Jag har aldrig haft eller ridit fullblod som gått löp förut, så jag har heller inte jättebra koll på dess utbildning.

Vore väldigt tacksam för svar, för jag vill verkligen att det ska gå nu! :bow:

Jag instämmer helt på att det andra spårade ut helt vilket jag tycker är tråkigt när folk inte vill hjälpa varandra utan bara trycka ner :mad:

men jag har ett tips som hjälpte mig och wonkan :P

vi galopperade över bommar i båda varven vilket för att hjästen måste ha rätt galopp och därmed byter över till tex högergalopp.
men som jag kom på mig själv att jag kunde komma i obalans när jag skulle fatta galopp typ var så konsentrerad att jag gled till vid själva fattningen så han tog fel bara över de lilla,

men som sagt testa galoppera över bommar kan hjälpa er

mvh ida:laugh:

Han är ju fullt "igång" men absolut inte superstark än. Han går stabilt i båda varven i trav. Gör skänkelvikningar bra osv. Och det har varit så konstigt för han har gått jättebra. Förutom höger galoppfattning. Äntligen har jag iaf kommit på vad jag gör för fel. Så det blir träna träna. I vänster galopp är han ganska kvick på hjälpen för han gillar ju att galoppera :)

Vi har tränat galoppfattningar från skritt för min tränare. Så jag antar att hon tycker att han orkar. Däremot kommer jag inte bara sitta och göra det från skritt. Utan även från trav när vi har avdramatiserat det hela lite. Han blir lätt stressad och hoppar och studsar när han gör fel. Så jag försöker hålla det så lugnt som möjligt just nu.

Helt sjukt egentligen att en sån liten detalj kan förstöra så mycket. Men man lär sig något nytt varje dag och tur är väl det... :D

Vad kul att det funkar.
Känns så otroligt bra när man väl kommer på vad man gör för fel.

Jag hade problem i v.fattningarna.
Släppte yttern lite för mycket.
Överarbetade fattningarna alldeles för mycket.
Nu tar han vänstern bara jag gör rätt =)
Och efter lite träning så börjar fattningarna gå lugnt till.

Vill bara poängtera igen det flashlight skrev på ett ungefär-
tänk inte att hästen gör fel. Alltså att du ska korrigera och göra om. Om inte DU tänker att det är fel, då kommer inte heller hästen "hoppa och sprätta" för att det blev fel. Rid på något språng och sakta mjukt av som att du bara hade tänkt rida ett - ett par språngs galopp, sen testa igen.
OM hästen har rätt förutsättningar för det - vilket DU ska ge hästen (och inte har något större problem fysiskt) då kommer den göra rätt. Så egentligen gör hästen aldrig något fel, den gör det du har sagt åt den! ;) Med den inställningen behöver man inte heller vara orolig för att det ska bli fel, det är bara att lugnt sakta av och börja om. Du befäster inte det felaktiga i lika stor grad som om du själv tänker på det som ett fel heller.

skulle vara jätte försiktig med att bara fatta från skritt på en outbildad som dessutom har lätt att fatta fel. det är rätt stor risk att det låser sig ännu mer och att man får ett avslappningsproblem i framtiden med galopp från skritt. bara ett tillägg att ta i beaktning.

Ska tänka på det! absolut. Har tagit det väldigt försiktigt med honom. Och han har börjat bli jättefin förövrigt. Det enda som inte har hängt med i samma takt uppåt är galoppfattningen i höger. En jädra tur att jag kom på vad som var fel i det jag gjorde. För det är inte alltid helt lätt!

Det var min tränare som tyckte att vi skulle ta det från skritt. Så jag hoppas att hon vet vad hon gör. Vi har fått rida några övningar som ska balansera upp honom. Tex så ska vi trava på en volt, och göra samma hjälper som för bakdelsvändning, fast bara två steg ungefär och absolut inte som en piruett. (kom på en sak till: Fattar såklart inte bara från skritt. Utan bara kanske nångång per pass. Mest för att hänga med själv så att jag gör rätt, jobbar mycket på fattningarna från trav med :) )

Ska också tänka på att inte stressa upp mig själv. Utan att bara lugnt ta ner och göra om. Tills det sitter. Första gången fattade han höger galopp direkt, men sen kom det att sätta sig i huvudet på mig, och då blir det så jäkla svårt för man gör så mycket konstigt och fel hjälper hit och dit då.

:angel:

vad kul att det har börjat gå bra :) det finns ju alltid små saker som man måste lösa :)

Lycka till du får lägga upp lite bilder på din häst den är såå fiin :)

Jag tror det kommer gå jättebra. du har en lugn, sansad inställning och en tränare att diskutera med. Ni får läsa av hästen, reflektera och analysera (som du uppenbarligen gör).

Jag kan lova dig, att de problem du upplever att du har nu, inte är problem om ett år, men det upplägg du har (tränare, insikt och inställning).

Har själv ett fullblod som inte ville ta höger om så f-n höjde sig över honom, som unghäst. ett år senare fanns inte problemet och nu 6 år senare har tanken aldrig slagit mig ens, att han skulle fatta fel galopp. det gör han ALDRIG. vare sig vi rider ute, eller förvända serpentiner i ridhus osv osv. ALDRIG. det är lite roligt att tänka tillbaks på sånt man trodde var problem sen - så glöm inte det när du hoppat över tröskeln. :)

allmänt tillägg:
jag skulle ignorera WonkyDonkey totalt då denna 16 åriga tjej etablerat sig på forumet senaste veckorna med diverse totala lögner, nonsens och rappakalja rent allmänt, och väcker oro i trådarna pga sina absurda uttalanden och versioner av sanningen. Enklast är att bara ignorera, tyvärr tappar trådarna fokus och blir störiga annars.

Senast ändrad:

jag fattar inte hur man orkar hålla på så som ni.. om ni nu är så vuxna så behöver DU ju inte skriva som ett barn i 10års nivå..... :mad:

Red för en del år sedan ett fullblod med exakt samma problem. Hade en jättebra tränare och med hjälp av honom lyckades vi faktiskt helt komma igenom svårigheterna.
Det första jag gjorde var att sätta mig själv rätt. Helt rak och i balans och utan att sitta för djupt i sadeln. Jätteviktigt, särskilt på ett fullblod som är extra känslig för vikthjälperna.
Nummer två kan låta konstigt, men hjälper faktiskt: När du vill fatta höger galopp så titta själv snett upp åt vänster, d v s utåt. Av någon anledning gör det att din kropp (höfterna?) hamnar precis rätt och hjälper hästen att fatta rätt.
Tre: Strunta helt i ställning, stöd på tygeln, etc i början. Hästen ska gå i höger galopp, det är det enda du begär. Ha en väldigt lätt kontakt med munnen, hellre glapp än för mycket så här i början.
Fyra: Så snart hästen fattat höger galopp så ge massor av beröm! När det lyckats säg tre gånger i rad, så ge gärna godis. Med beröm kommer du tusen gånger längre än med ett spö. Gör ingen affär av det som går dåligt, men ge desto mer uppmärksamhet när det blir rätt. Lägg av och skritta ut på lång tygel efter några lyckade fattningar. Hästen får inte bli trött eller känna obehag - att fatta höger galopp ska förknippas med glädje.
På den här hästen som jag red, som i flera år betraktats som "omöjlig", tog det faktiskt inte mer än en vecka innan galoppen blev vårt paradnummer. Hon fattade lätt och villigt och på tygeln och tyckte plötsligt att det var jättekul. Sedan tog det förstås lite längre tid innan hon orkade bära sig några längre sträckor i mer samlad högergalopp, men efter ett par månader red vi LA:3 på klubbnivå med bra procent.
Lycka till och kom ihåg att lika hopplöst som det kan kännas på ett spänt fullblod, lika fantastiskt blir det när polletten trillat ner och hon slappnar av!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama