Högergalopp på fullblod

loobah

Trådstartare
Trodde att jag skulle få någonting ur en annan tråd här på forumet, men den spårade ju. Så nu skulle jag vilja få seriösa svar och tips till min häst om hur vi ska fixa högergaloppen. Jag vill inte bli överöst med att jag är en dålig ryttare som inte borde få ha ett fullblod. Men det här ÄR min första häst, och jag är Inget proffs. Däremot kämpar vi på.

Vad gör jag för fel i galoppfattningen som gör att han enbart fattar vänster? jag fattar höger likadant som vänster. Och vänstern tar han ju. Ibland känns det som om att han förstår att han ska galoppera, men inte vilken galopp. Min tränare har lyckats, men jag får till det alldeles för sällan.

Han tar högergaloppen efter "hinder" i höger varv. Ute och vid ganska grov vänsterställning. I trav känns han relativt liksidig.

Jag har aldrig haft eller ridit fullblod som gått löp förut, så jag har heller inte jättebra koll på dess utbildning.

Vore väldigt tacksam för svar, för jag vill verkligen att det ska gå nu! :bow:

Sv: Högergalopp på fullblod

Fullblod som går galopp så är det väl vänster varv dom tar och galoperar i vänster galopp, därför är det en starkare sida för dom att just fatta vänster galopp och inte höger..
Med min så hade jag oxå jätte svårt i början men jag ställde han huvud utåt och sedan fattade jag galopp.. Det gick super bra då, sen till slut så lär man sig..
Om du nu förstår hur jag menar:o

Vad gör jag för fel i galoppfattningen som gör att han enbart fattar vänster? jag fattar höger likadant som vänster. Och vänstern tar han ju. Ibland känns det som om att han förstår att han ska galoppera, men inte vilken galopp. Min tränare har lyckats, men jag får till det alldeles för sällan.

Är du helt 110% säker på att du gör exakt likadant i fattningarna åt båda hållen? Jag vet att jag nämligen är lite skev och därför om jag inte passar mej så hamnar jag lite snett och min häst fattar då inte höger. Jag skjuter inte fram höften som man ska på rätt sätt då och min häst tar då den andra galoppen.

Ett jättebra tips som alltid fungerat för mej är att ska man fatta tex höger så titta bakåt ner på vänster bakben och samtidigt fatta galoppen. Då hamnar man rätt i sadeln och man ramlar inte framåt och stör hästen i fattningen.
Detta fungerar för mej och min häst iallafall.

Min häst är iofs väldigt välriden och har en bra grundutbildning. Så kanske det fungerar annorlunda med galoppen om det är ett fullblod som gått på banan.

Svårt att ge några jättesäkra tips, utan att ha sett den.. Men här kommer några konkreta generella tips:

Se till att fatta galopp på ett böjt spår - gärna precis på väg in i ett hörn.
Prova att byta tempo, hästen kanske fattar lättare ur skritt? Eller så måste man låta den "springa" in i fattningen, men då blir tips ett ännu viktigare..
En del hästar har lättare när de är utåtställda, men det finns de som måste vara inåtställda för att fatta rätt... Man får prova sig fram.
Se till att du själv inte viker dig i midjan eller lutar dig framåt i själva fattningen! Att samtidigt, vrida överkroppen lite utåt mot staketet som man lägger till skänkeln, brukar hjälpa. Var inte rädd för att överdriva skänkelhjälpen, det går alltid att rätta till sen. Även ett kort spö som läggs på inner bog i fattningen kan hjälpa.
Ännu bättre, men som kanske kräver att du tar hjälp, är att longera (lätt inspänd) eller tömköra på volt och jobba fram styrka i galoppen utan ryttare.
Dessutom är det jätteviktigt att du är noggrann och inte tillåter att hästen "väljer" galopp själv när du rider ut tex. Troligtvis väljer den alltid vänster, vilket gör att problemet förstärks. Naturligtvis får den galoppera vänster, men bara om du verkligen begärt det!

Ett problem när det låser sig för häst och ryttare är att man själv tappar självförtroendet och tror att man gör jättemycket fel. För att kolla det rekommenderar jag att du tar alla chanser att rida andra, välutbildade hästar och träna fattningar på, så att du verkligen vet att du gör rätt! Annars kan det lätt bli lite som "en blind leder en blind":o

Lycka till!!:laugh:

leta upp en bra dressyrinstruktör som kan hjälpa dej med att få hästen mjuk och välmusklad i båda sidor. det är viktigt att inte bara jobba med den svaga sidan. jag är väldigt noga med att arbeta min häst lika mycket i båda varven (nästan lite tvångssyndrom :p) men min häst är jämn i muskulaturen.

detta är vad jag fick göra när jag skulle träna fattningar:
dressyrspö i ytterhanden som du petar till hästen med på ytterbak när du fattar. fatta gärna i ett hörn eller på en volt. var tydlig med hjäpen och fattar hästen fel så ta ner den direkt och gör om och fatta ny. galppera bara i några steg och bryt av och fatta ny.

Senast ändrad:

Precis som Johanna_s skrivit så är det många fullblod som tränat/gått löp som har svårare med högergaloppen än vänster så många gånger handlar det om styrkegrej också..

Ett fullblod är också lite mer vaken för små förändringar vilket gör att man som ryttare/ägare många gånger måste vara väldigt övertydlig vid skolning.
En väldigt bra övning (tycker jag) är att om man skrittar på mellanlinjen och gör en halvvolt ut mot sargen/väggen och tillbaka så kan man i den 'volten' gör fattningen och på så vis träna upp hästens styrka att sätta bakbenen in under sig.
Var noga med att själv inte hamna i 'framstupa-sidoläge' utan försök att verkligen sitta på yttersidan,ge efter en aning med innertygeln och ha stöd på ytter,det gör att du släpper fram inner benpar och det blir naturligt för hästen att fatta rätt galopp.

Även ett kort spö som läggs på inner bog i fattningen kan hjälpa.

rekommenderar att man tar ett dressyrspö på ytterbak istället eftersom det är det benet som galoppen börjar med.

Ett problem när det låser sig för häst och ryttare är att man själv tappar självförtroendet och tror att man gör jättemycket fel. För att kolla det rekommenderar jag att du tar alla chanser att rida andra, välutbildade hästar och träna fattningar på, så att du verkligen vet att du gör rätt! Annars kan det lätt bli lite som "en blind leder en blind":o

ett mycke bra tips

................

Jag har tyvärr inget tips på hur du ska göra med själva fattningen men en liten varning!

Jag har själv ett fullblod som tidigare gått löp. Hon ville inte heller fatta den ena galoppen, tror det var vänster i det här fallet men är inte helt hundra. Hur som hellst så gjorde jag allt jag kunde komma på och tog hjälp av tränare osv. Det GICK att få henne att ta den svåra galoppen men hon gjorde det väldigt ogärna.

Den här hästen blev plötsligt halt några månader efter det här med galoppen, hon hade då haft en tids vila under vintern så hon blev halt i hagen. Det gick över på några dagar sen blev hon halt igen osv. Sen rymde hon och våran andra häst och var ute och galopperade på asfaltsvägarna i byn. När vi får tag på henne är hon rejält halt! Som tur var hade vi en tid bokad på kliniken p.g.a de tidigare hältorna. Kommer dit och hon är tre grader halt.
De hittade inte felet men troligtvis var det en ligamentskada som hon kännt av länge!

Den här hästen har inte tidigare visat att hon haft ont på något annat sätt än med galoppen. ALDRIG någon svullnad eller värme i benet inte ens när hon var som haltast. Nu är hon som tur är frisk men det krävdes vila i nästan ett halvår och veterinären ville dömma ut henne p.g.a att hon inte visat någon förbättring efter två månader i box. Men betet fick rädda min ängel ;)

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med det här. Kände bara så väl igen mitt i ditt inlägg att jag ville berätta så att du kan vara uppmärksam så att OM det skulle vara något liknande så kan du märka det i tid. Hoppas självklart att det inte är det och att det löser sig för er :)

Fullblod byter galopp flera gånger under ett löp.

TS: Hur gör du när du fattar galopp?

Men dom har oftast lättare med vänster galopp

Svarar till alla så gott det går här. :) Tack för alla bra svar förresten.

Han är röntgad från knä och neråt på alla ben, utan att det gick att hitta något. Sen har massören varit och klämt på honom. Inga överdrivna spänningar (på halsens vänstra sida och rumpan på höger sida), men han är mer musklad på vänster sida.

Jag lägger fram innerskänkeln en aning när jag fattar galopp. Men jag har provat med att lägga bak ytterskänkeln. Ha honom ställd åt höger, vänster osv. Först trodde min tränare att det berodde på att han inte var helt genomriden i höger, så då började jag träna på det. Och det blev bättre, så nu tar han den galoppen ute i alla fall.. men det går fort!!

I den andra tråden var det någon som sa att de som rider galopplöp byter galopp genom att om de vill ha höger galopp, lägger tyngden åt vänster och ställer åt vänster. För att öppna upp höger bog... frågan är om det är här det blir fel? Jag sitter liksom på höger sittben och ställer till höger. Men i vänster galopp sitter jag ju till vänster och ställer till vänster, och då går det ju.

han faller ju in i galoppen från vänster galopp och jag gör som ovan. Och han tar den efter hinder eller bommar. Och ute med ganska kraftig vänsterställning. Men hur ska jag få honom att just FATTA den från trav?

ska prova det där med dressyrspöt på rumpan dock. Kan det vara så att jag ger för grova signaler varpå han blir stressad och blockerad? han är väldigt känslig för både vikt och skänkel annars...

Tack för svaren!

Hehe du och jag gör precis olika när vi fattar galopp..

Ska jag fatta höger galopp så fattar jag den med vänstern som jag drar bak lite.
Jag fattar gärna galoppen ur en sluta så jag puttar in rumpan lite och jag sitter till på vänster sittben.

När en häst fattar höger galopp så om du tänker dig rörelsemönstret från trav till höger galopp så är det vänster bak som tar det första galoppsteget.

För min del med nya hästar har det hjälpt jättemycket att lära in ett galoppkommando med ljud först och sedan lägga på ett kommando med kroppen.
Det går ganska fort att lära ett kommando för galopp. Jag har "pussljud" som kommando för det är inget ljud jag använder annars som kan missförstås av hästen.

Att lära in går fort ute i skogen där hästar naturligt är mer framåt. Använd ljudet varje gång du lite innan du galopperar. Börjar inte hästen galoppera direkt på ljudet så ta till skänklarna. strunta i vilken galopp.
Hästen kommer fatta på bara några gånger ljud+skänkel att vid ljudet börja galoppera.

För då kan du reglera ställning och allt på ridbanan senare utan att tänka på "om det blir galopp nu". Du vet att galopp blir det men det är upp till dig att hjälpa hästen så det blir rätt galopp.

Oavsett om hästen gått på galoppen tidigare så har alla hästar en stak och en svag sida. Jag tror inte din hästs svaga sida har med galoppträning att göra då jag haft mycket med avdankade fullblod att göra och alla är oliksidiga på olika sätt precis som vi människor :)

Lycka till :)

ska prova det där med dressyrspöt på rumpan dock. Kan det vara så att jag ger för grova signaler varpå han blir stressad och blockerad? han är väldigt känslig för både vikt och skänkel annars...

Detta är anledningen till att jag tror på att lära om och lära honom i lugnt tempo,dvs från skritten och det stärker även honom.
Ett fullblod är oerhört känslig på många olika sätt och det ter sig också på många olika sätt,om han redan är känslig för vikthjälper och dyl. så tror jag det kan stressa honom mera medatt peta till han på rumpan med et spö.
Hade det varit mitt fbl hade hon fullkomligt exploderat då och hela jobbet hade varit ogjort och jaghade verkligen fått börjat om med en helt ny övning för att få henne att glömma den tänkta övningen.

Fullblod som går galopp så är det väl vänster varv dom tar och galoperar i vänster galopp, därför är det en starkare sida för dom att just fatta vänster galopp och inte höger..
Med min så hade jag oxå jätte svårt i början men jag ställde han huvud utåt och sedan fattade jag galopp.. Det gick super bra då, sen till slut så lär man sig..
Om du nu förstår hur jag menar:o

Fullblod som går galopp går naturligtvis i båda galopperna, dom skulle aldrig kunna gå hela lopp på ett ben dvs enbart den galopp dom har i kurvorna (vänster) DOm går i höger lika mycket - på långsidorna. Dom byter alltså under loppet och när man tränar är det väldigt viktigt att skifta..

Det bästa när man köper ett fullblod från banan är att utbilda som en unghäst helt enkelt. Det som är speciellt är att dom inte är vana att arbeta med kroppen som en ridhäst, de har dels ett enormt påskjut och dels ska de lägga ner sej dvs galoppera så vägvinnande som möjligt nära marken, inte höga runda språng som man vill ha hos en ridhäst. Det här måste läras om genom att man stärker hästen när det gäller ridhästmuskler, muskler att bära mera med, och att få hästen att arbeta igenom ryggen, för att få en bättre överlinje.

Det första är att rida låg och lite rund för att få upp ryggen och få loss bogarna som kan vara stora och lätt få låsta muskler ( en del får det)

Hästen har inte svårare för någon galopp, pga den är fd galopphäst. De är mer väsnter eller högersidiga precis som andra hästar, MEN de är mer känsliga än många andra hästar för obalans och viktförskjutningar och andra störningar.
Därför om ryttaren själv sitter snett vilket de flesta gör mer eller mindre så reagerar ett fullblod mera på det. och kanske inte kan fatta tex höger galopp. Men det beror på ryttarens höger eller vänstersidighet mer än hästens:idea:

Bara kort man kan säga mer egentligen, men det finns en tråd om att skola om fullblod, eller det finns nog fler också:idea:

Detta är anledningen till att jag tror på att lära om och lära honom i lugnt tempo,dvs från skritten och det stärker även honom.
Ett fullblod är oerhört känslig på många olika sätt och det ter sig också på många olika sätt,om han redan är känslig för vikthjälper och dyl. så tror jag det kan stressa honom mera medatt peta till han på rumpan med et spö.
Hade det varit mitt fbl hade hon fullkomligt exploderat då och hela jobbet hade varit ogjort och jaghade verkligen fått börjat om med en helt ny övning för att få henne att glömma den tänkta övningen.

Ja, kan bara instämma i det.
Det är precis det här som gör att jag tycker man behöver särskilt bra tränare så att dom inte kommer med käcka tips som fungerar på en mindre känslig häst, men som kanske gör det svårare på en fullblodshäst.

KL

Mitt tips är att inte göra stor sak, bara sitta in i galoppen ute till att börja med, rakt fram. Samt att stärka hästen liksidigt och vara väldigt vaksam så att ryttaren själv inte hindrar i fattningen pga sin egen oliksidighet. Om ryttaren glder åt höger eller håller stadigare i högertygeln (mycket vanligt fast många inte tror att de verkligen gör det ) så kommer hästen att hindras att fatta rätt galopp, trots att ryttaren ber om det. Det blir så motstridiga signaler att hästen blir osäker. Där ligger felet i grunden i de flesta fall, sen kan ryttaren med olika kenp få hästen att fatta rätt galopp ändå och fullblod är läraktiga. Men i grunden handlar det om att ryttaren håller mer i en tygel omedvetet eller glider åt ena sidan med sin vikt..

Använd gärna rösthjälp som förstärkning,. samma som från marken. "galopp".

Tillägg till ts:

När hästen (oavsett häst nu) inte fattar den ena galoppen går den ofta med ytterbogen utskjuten och innerbak lite innanför. Det blir svårt att fatta galopp då, det blir lätt fel galopp. Antingen kör den ut bogen för att ryttaren sitter med vikten till vänster, vikt (mer eller mindre) i högersidan och /eller för att den inte är liksidig.

Så känn att du verkligen sitter mitt över, och känn sen att hästen är rak och sätt dej en aning mot öppna-position, så att du tänker lite öppna. Då får du bogen bättre på plats.
Det som händer är troligen också att den släpper kontakten på vänstersidan. FÖrsök att känna att du har kontakt med tygeln på vänster sidan och glappa inte där. Sen sitter du in i galoppen genom att ta fram inner höft och skänkel lite. Säg gärna "galopp" samtidigt.
Blir det fel så bryt av och gör om. Lugnt lugnt. Inga spön eller annat som kan stressa utan var bara lugn och tydlig men inte överdriven i dina rörelser.

Det är viktigt att du känner kontakten på vänster tygeln och att vänsterbogen inte flyter ut. Räta upp dej själv och ev får du leda in framdelen en aning när du sätter dej i lite öppnaposition.

Det här har inget med att det är ett fullblod att göra utan det gäller alla hästar.
när den går i höger galopp sen så var noga med att inte hålla mycket i inner utan behåll stödet på ytter och sitt bara rakt över och underhåll galoppen med ytterskänkeln och inner lite fram.

Lycka till!

Bara ett litet tillägg till Flashlights utmärkta beskrivning ovan:

NÄR hästen fattar galopp, se då till att den verkligen får galoppera en bit, i form-ur form fort eller långsamt, det spelar ingen roll, bara låt den galoppera så det inte blir ett backande/bromsande direkt efter fattningen. Det kan få det att börja snurra i huvudet på vilken häst som helst.

Hur funkar det vid longering/tömkörning? Annan ryttare? Annan utrustning?

Uteslut inte heller att du är sned/i obalans.

Jag vet att jag har/har haft svårare att fatta höger galopp - för min högra sida är "dominant" och jag har tidigare ridit "bara" med höger sida. Har jobbat på problemet som nu är markant mkt bättre.
Rider fbl jag med. Skriver under på att de är mycket känsliga för hur du mår i kroppen o hur du använder den.

Utrustningen kan påverka massor! Är sadelns bossor olika tjocka/hårda tex påverkar - pratar inte uppenbara fel utan sådant som kan komma efter en tids användning etc. ger stort utslag!

Kan tänka mig att alla tränare rider sina hästar olika.

Min fd galoppör spelar det ingen direkt roll hur du har skänklarna, vart du trycker, pressar eller ponnysparkar. Det finns lixom ingen reaktion från mitt knä och nedåt ;)

Bromsa genom att luta sig bakåt och ta i tygeln, händer typ, ingenting.

Halvhalter, avsaktingar osv gör jag genom att knipa om med låren, tänk att du halvsover på en lektion så är världens prutt på väg så du kniper till och sträcker upp dig i ryggen (den bästa förklaring jag kom på :o typ som man ser jätte överdrivet på komedifilmer när killen håller på att prutta framför snyggaste bruden)

Sen sidförande hjälper och galoppfattningar görs enbart med höfterna och vikthjälperna.

Min hade problem när jag köpte henne, då red jag en lugn svag svag öppna, för då kom jag rätt i sadeln, använde rösten och kunde förstärka genom att lägga spöt mot ytter bak. Håller emot ordentligt med ytterskänkeln ngt bakom normalläge.

I början får man verkligen överdriva och man måste vara starkare än hästen. Att mala på varv efter varv händer inte så mkt. Gör saker hela tiden när du rider. Trav, skritt, trav, volt, halt, skritt, trav. Hela hela tiden. Ingen idé att rida runt runt på en volt för som jag uppfattat det tycker fullblod det är SKITTRIST. De vill att de ska hända saker, hela tiden och nya saker och utmaningar.

Vet inte om du får ut något av det, men det här är en film när jag rider min häst som oxå har svårt för högergaloppen men blivit mkt bättre sen jag köpte henne. Det blir ju inte enklare heller när jag som ryttare inte orkar hjälpa henne riktigt.
http://www.youtube.com/watch?v=KVwMys2IF8E

Min sadel fick jag stoppa om 2 ggr med 2 mån mellanrum när jag red igång henne! Sen har hon Si-leden bak i korset i felläge så det påverkar oxå, men det kanske är kollat på din? Jag visste inte om detta utan de upptäckte kiropraktorn som kom ut till vårt stall och jag hakade på.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama