Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Mischmasch

Trådstartare
Lånade en av min svärmors hundar idag och tog en promenad längs ett populärt gångstråk här i staden. Inte nog med att jag redan var rätt irriterad på dom två äldre damer jag mött som låter sina små hundar streta längst ut i kopplet för att nosa på den mötande hunden istället för att ta in sin hund till sidan.. :grin:

Ännu mer irriterad blev jag när jag mötte en ensam flanör som kom spatserande på höger sida. Eftersom jag alltid går med hunden på vänster sida, fot, vid möten (iaf om det är på gångväg eftersom dom är så smala) så vill jag ju gärna gå på vänster sida så man möts med hunden/hundarna på utsidan. Så jag tänkte att hon skulle vika undan när hon fick syn på oss men tji fick jag (:devil:), hon höll bestämt kvar vid sin högersida tills vi nästan kolliderade och jag fick ta hunden och kliva ett steg åt sidan för att släppa fram henne. Då säger hon åt mig att "hääär går vi faktiskt på höööööger sida!" innan hon fräser iväg och det enda jag hinner säga efter henne är "men jag har ju hunden på vänster sida!?". Hade varit intressant om hon hade stannat så vi hade kunnat diskutera det men jag får väl ta det här istället :D

1. Brukar ni hålla höger eller vänster på gångbanor? Är det skillnad om ni går med eller utan hund?
2. Vad är logiken i att det ska vara högertrafik på gångbanor när det är vänstertrafik på vanliga vägar?

Sen måste jag tillägga att jag tyckte hon var rätt ohyfsad. Skulle jag ha kommit och gått ensam på vänster sida och mött en hundägare eller barnvagn på i mina ögon "fel sida" av vägen så int fasiken hade jag krockat med dom med flit för att "tillrättavisa dom". Är jag ute och går ensam så är det hur lätt som helst för mig att ta ett steg åt sidan och släppa fram mer "otympliga ekipage". Lite hänsyn kan man väl faktiskt visa..

Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Men det är väl ändå högertrafik på vanliga vägar, eller missförstod jag dig?

På vanliga vägar går man på vänster sida, jag pratar ju om gångtrafikanter här :) För bilar, hästar och cyklar är det däremot högertrafik som gäller.

När jag gick på en hundkurs för många år sedan med familjens dåvarande hund (början av 90-talet) så fick jag lära mig att man går på vänster sida av gångvägen och har hunden på vänster sida. Samma sak på vanliga vägar utan trottoarer. Det håller jag benhårt på än idag och vill ogärna ha hunden på andra sidan men det händer att jag måste det då en del går på höger sida med sin hund och har den på sin vänstra sida och inte gör någon min till att byta sida.

När jag går utan hund kan jag dock gå ibland både på höger och vänster men jag går åt sidan om jag skulle möta någon som går på min högra sida, så att säga, med hund.

Precis så som jag resonerar också, men uppenbarligen är det många som inte håller med :)

vänstertrafik för gående (inkl hund, på vänster sida om föraren), flyttar mig självklart vid behov, men som grundprincip är det vänster som gäller

Nu går inte jag på gångvägar så ofta med hund, eftersom vi bor på landet.. Men när jag gör det så brukar jag inte bekymra mig om att gå på någon speciell sida eller på vilken sida hunden går. Jag tycker det funkar utmärkt att man anpassar sig vid mötet, så svårt är det ju inte att få någon slags kontakt och passera varandra utan problem.

Ingen större skillnad om jag är med eller utan hund, möjligtvis att jag har mer koll vid möten med hund för att se till att passagen blir smärtfri för alla parter :)

Trafikerade vägar är ju en sak (även om jag ärligt talat går på högersidan då och då också) men på gångvägar känns det bara löjligt med sådana fasta regler.

Och varför det är viktigare med att man går på vänster sida i trafiken är ju för att man ska möta bilarna och på så vis lättare kunna se om man behöver gå ut i kanten eller så.

Senast ändrad:

Men om man går på en 1,5 meter bred väg och möter kanske tio hundar under en timme så underlättar det faktiskt om alla gör likadant. Iaf om man vill undvika nos mot nos-möten.

Någon sida måste man ju ha hunden på när man möter (ja förutom dom där som bara låter hunden springa hur den vill framför dom..) och då är det väl enklast att ha den till vänster eftersom det är den "ska" vara och då blir det ju naturligt mest praktiskt med vänstertrafik :)

Och varför det är viktigare med att man går på vänster sida i trafiken är ju för att man ska möta bilarna och på så vis lättare kunna se om man behöver gå ut i kanten eller så.

Precis och på kombinerade gång- och cykelvägar så föredrar jag att möta cyklisterna istället för att bli omkörd. Nu är det ju faktiskt så att det inte finns några generella regler för vilken sida man ska gå på i det här fallet, men jag förstår inte varför folk anser att det är höger sida som borde gälla?

Men om man går på en 1,5 meter bred väg och möter kanske tio hundar under en timme så underlättar det faktiskt om alla gör likadant. Iaf om man vill undvika nos mot nos-möten.

Någon sida måste man ju ha hunden på när man möter (ja förutom dom där som bara låter hunden springa hur den vill framför dom..) och då är det väl enklast att ha den till vänster eftersom det är den "ska" vara och då blir det ju naturligt mest praktiskt med vänstertrafik :)

Fast vadå att hunden "ska" vara på vänster sida när man går med den? Det är ju ingen lydnadstävling.
Min hund går på vilken sida hon vill, så länge jag inte kommenderar fot. Jag har inga problem alls med att ha kontroll på henne oavsett vilken sida hon går på.
Om man är så beroende av att ha hunden på just vänstersidan så kanske man ska träna på att ha den även på höger sida? Kan underlätta.

Och jag tycker inte alls att det måste finnas regler för hur man ska gå, vanligt hyfs och ögonkontakt med de man möter funkar utmärkt. Iallafall för min del.

Precis och på kombinerade gång- och cykelvägar så föredrar jag att möta cyklisterna istället för att bli omkörd. Nu är det ju faktiskt så att det inte finns några generella regler för vilken sida man ska gå på i det här fallet, men jag förstår inte varför folk anser att det är höger sida som borde gälla?

Nej det fattar inte jag heller. Det finns ju ingen regel (vad jag vet) och vart de fått höger från kan man ju undra ;)

Fast vadå att hunden "ska" vara på vänster sida när man går med den? Det är ju ingen lydnadstävling.
Min hund går på vilken sida hon vill, så länge jag inte kommenderar fot. Jag har inga problem alls med att ha kontroll på henne oavsett vilken sida hon går på.
Om man är så beroende av att ha hunden på just vänstersidan så kanske man ska träna på att ha den även på höger sida? Kan underlätta.

Och jag tycker inte alls att det måste finnas regler för hur man ska gå, vanligt hyfs och ögonkontakt med de man möter funkar utmärkt. Iallafall för min del.

Instämmer.

Jag är mycket ute och går på gångvägar med mina och cyklar med dem då och då. De enda gånger jag blir irriterad är om folk går mitt i vägen och vägrar flytta sig så att man i princip måste gå/cykla ute i gräset för att komma om.

Allra värst är de som går, cyklar/whatever i grupp och går åt olika håll vid möten.
Som förra veckan när jag cyklade med tanten, då mötte jag två personer på spark mitt på en gång- & cykelväg. De väljer då att sära på sig, så att en är på högra sidan och en på vänstra sidan! Utrymmet mellan dem var minimalt och det var preciiis att jag kunde cykla förbi där med tanten utan att hon blev överkörd av mig eller spark-person. :cool: SÅ svårt är det inte för person 1 att lägga sig precis bakom person 2 oavsett hur man tar sig fram.

Jo, jag håller med dig men i det fall man får möte med någon inbiten person som man ser inte tänker flytta sig brukar jag kommendera "höger", tar över hundarna på höger sida och låter personen hållas. Inte värt att ta en strid, och det ger tillfälle att öva hundarna på att gå lika fint på höger sida som på vänster. Eller om jag känner mig obstinat tittar jag stint på personen, sätter mina hundar vid vänster sida och väntar ut personen. HIttills har det aldrig hänt att vi krockat utan personen väjer till slut.

Fast på gång/cykelväg kommer också fordon, brukligt är då att följa som man gör när man går på vanlig bilväg :)

Ja detta är sverige:)
Typiskt svenskt , dålig attityd mot medmänniskor,hävda sin rätt =D

Men även om du inte bryr dig om vilken sida hunden går på, ser du till att den hamnar på utsidan vid möte?

Ah, du menar så., Jag tänkte på när man kör bil :p

Om det behövs. Men är det gott om plats finns ingen anledning.

Jag håller alltid vänster sida vid möten.
MEN jag kan säga att det finns vissa undantag. På en del cykel/gångbanor står det faktiskt på vägen att det är höger sida som gäller. Varför vet jag inte och det är väldigt förvirrande för någon som jag som är så himla instyrd på vänster ;)

I vår stad är det ytterst få gångvägar som enbart är till för gångare, utan nästan alla är kombinerade gång/cykelvägar utan sparata fält. Där går jag på vänster sida för att kunna möta cyklisterna och kommunicera med dem. Är det enbart till för gångare så går jag däremot på höger sida, vilket är väldigt onaturligt för min hund och ställer till lite problem.

Om det behövs. Men är det gott om plats finns ingen anledning.

Gångvägar brukar ju bara vara 1,5-2 m breda så det är ju inte så gott om plats :) tycker att man av hänsyn till andra som kanske är hundrädda håller hunden på utsidan vid möte. Samma sak när man möter andra hundar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka