Högdräktighet..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

Händer det att stoet inte vill röra sig i slutet av dräktigheten? :confused: Alltså, inte vill gå alls? :crazy: Min lilla stumpa vägrade gå ut i morse (se min tråd på hästvård) men det kanske inte är något fel, händer det att dom inte VILL? :confused: Att de känner sig så tunga att de inte vill gå? :confused:

dom blir INTE så tröga av dräktigheten att de inte vill gå.
Misstänkte det men ville ändå fråga om det kan förekomma... Får väl se vad vi hittar fel fel på madame.

Kan de bli överbelastade i benen av att vara dräktiga? Av tyngden? :confused:

De flesta märrar jag har erfarenhet av har varit högdräktiga under vår/försommar och de har då inte rört sig i onödan ! Men det kan ju vara i kombination med värmen. Döremot på svala kvällar kan de ta sig rejäla galopprepor även om fölning är nära förestående.

Hm nu är det ju inte varmt direkt. :smirk: Hovis o vet kommer titta på henne under dagen så får vi väl se vad de hittar för något. Fång :crazy: kom upp som förslag i hästvårdstråden...

Hursomhelst, så känns hon onormalt ovillig så att säga, det verkar tyvärr som hon har ont.

Fång var det första jag tänkte på osså.
Hoppas att det går bra för henne och att ni kommer fram till nått. Du får rapportera senare. :)

Sensträckning :crazy: tråkigt, men ingen fara för fölisen i alla fall :) (längre rapport om senan finns i min tråd på hästvård)

Anledningen till att hon verkade halt på båda fram är troligen att i andra frambenet har hon en gammal senskada :crazy: och belastningen blev helt enkelt för stor så då ville hon inte belasta något ben. 1.5 månad till beräknad fölning så hon är ju tung...

Ok, tur att det inte var fång då. :)
Ja fy vad rädd jag blev :crazy: har hört värsta skräckhistorierna om akut fång och avlivning :(

Nu hoppas jag bara att senan läker såpass att hon kan gå i vanlig hage vid betessläpp - annars blir det inte roligt. :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 350
Senast: Googlarn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 658
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka