Höga muskelvärden, quarter

M

Milie

Undrar om det är någon som har erfarenhet av höga muskelvärden på quarter. Har ett treårigt sto som har höga både asat och ck-värden. Har påbörjat inridning och vissa dagar protesterar hon och vill inte gå framåt. Är även sur vid beröring då och då. Rör sig annars jättefint, och vissa dagar går det hur bra som helst att rida. Har läst lite om Pssm och hoppas givetvis inte att det är det, men går det att testa för det nu? Skulle kännas skönt om man kan utesluta det.Hoppas det är någon som kan hjälpa mig lite om detta. Vetrinären vill att jag ska avvakta.....

Sv: Höga muskelvärden, quarter

låter mycket som korsförlamning tyvärr...

Usch då, men hon har haft höga värden i ungefär ett års tid, och värdena ligger runt 800 på Asat och 700 på ck, vilket vetrinären inte tyckte var alarmerande högt.Men kan det vara en lindrig form av korsförlamning då?Tidigare hade hon även förhöjda värden på vita blodkroppar men det har minskat något nu.

jag skullle låta hästen gå i hage ett tag och sedan ta ett nytt prov. När värdena har lagt sig igen kan du sätta igång hästen igen. L å n g s a m t !

jag skullle låta hästen gå i hage ett tag och sedan ta ett nytt prov. När värdena har lagt sig igen kan du sätta igång hästen igen. L å n g s a m t !

Ja,men hon har haft höga värden innan också, innan inridningen, det är det som gör mig så fundersam. Det är därför jag började fundera på någon genetisk sjukdom, eller är det vanligt med korsförlamning på unghästar?

hmm,ja de kan få det av att bli kalla också, men om dín har haft höga värden så länge så lär det nog vara nåt annat, det borde ha försvunnit.. har ni tagit prover för tex borrelia, erlichia?

Du burde absolutt ta høyde for at det er PSSM, det er helt klassiske symptomer som du beskriver! Nå er jo den genetiske testen klar, så du bør definitivt ta den om du er usikker.

Så lenge symptomene uansett synes å vise muskelproblemer hadde jeg satt hesten på en stivelsesfattig diett med mye olje etc. Det kan ta lang tid før det blir bedring og denne foringen skader ikke.....

Høye verdier er likevel ikke tatt som et symptom på diagnosen, jeg er av den oppfatning at PSSMhester i gode perioder faller ned på verdiene til normalnivå - ellers ville de jo gitt en god pekepinn på slik sykdom. Ingen har anbefalt jevne målinger som noen test for å påvise PSSM.

Dersom hesten får spannmål og står på stall vil nok det kunne trigge en mer eller mindre konstant krysslammelse, selv om den ellers viser mindre symptomer. Står hesten på stall, får den spannmål og ikke minst - hvor aktiv kan den være på dagtid??

Det kan nog vara en bra idé att testa för PSSM.
På startsidan på www.paintinfo.se finns en notis om att det finns test för PSSM och där finns också länk till USA med test.

Du burde absolutt ta høyde for at det er PSSM, det er helt klassiske symptomer som du beskriver! Nå er jo den genetiske testen klar, så du bør definitivt ta den om du er usikker.

Så lenge symptomene uansett synes å vise muskelproblemer hadde jeg satt hesten på en stivelsesfattig diett med mye olje etc. Det kan ta lang tid før det blir bedring og denne foringen skader ikke.....

Høye verdier er likevel ikke tatt som et symptom på diagnosen, jeg er av den oppfatning at PSSMhester i gode perioder faller ned på verdiene til normalnivå - ellers ville de jo gitt en god pekepinn på slik sykdom. Ingen har anbefalt jevne målinger som noen test for å påvise PSSM.

Dersom hesten får spannmål og står på stall vil nok det kunne trigge en mer eller mindre konstant krysslammelse, selv om den ellers viser mindre symptomer. Står hesten på stall, får den spannmål og ikke minst - hvor aktiv kan den være på dagtid??

Ok, tack för svaren. Hur får man information om hur man tar testet för PSSM?
I övrigt så får hon vara ute 8h om dagen och går på ca 7 kg hö samt ca 2 "kraftmått" (ca2,4 liter) mustang pellets samt en skvätt linfröolja.Hon har nu behandlats av kiropraktor för förskjutning i bäckenet samt en låsning i nacken.Har gått bra att rida efter detta och min förhoppning var att det hängde ihop med muskelvärdena, men det kanske inte är så enkelt.
Skulle kännas bra att ta testet för pssm i vilket fall.

Min erfaring med PSSM er at det er helt avgjørende med minimalt stivelse i kosten (stärkelse), men en god del olje - gjerne opp mot 5- 6 dl per døgn. Betfiber (betfor uten melasse slik som kwikbeet/ speedibeeet) er bra, og det finnes spesialfor i de fleste merker dersom det er behov for ekstra energi. Mustang pellets inneholder korn og spannmål - anbefales altså ikke til en hest med PSSM!

(Rent teoretisk burde stivelsen i pelletsen kunne forklare de forhøyede verdiene. Husk at det er insulinet hos PSSM hestene er fire ganger så effektivt som hos normale hester, hvilket gir flere ganger så mye lagring av polysakkarider i muskelcellene - og muskelcellene dør så av å inneholde for mange polysakkarider. Altså: mye stivelse = flere døde muskelceller = forhøyede verdier i blodprøvene. OBS - dette er mine spekulasjoner og jeg er ingen veterinær! Kanskje noen som har bedre kunnskap om dette?)

Forsøk også å holde hesten jevnt i aktivitet - ikke bare la den stå i en hage! Slike hester kan ikke hvile seg friske. Så lenge den kan bevege seg bør den det, hver dag! Men, forsiktig.

Det trenger ikke være noen katastrofe om den får diagnosen PSSM, de fleste klarer seg bra. Men, det krever en hel del ekstra av deg som eier! Hesten må på diett, den bør trenes hver dag og helst gå på utegang. Noen er vanskelige å holde symptomfri, mens andre er enkle (jeg har en av hver!).

Personlig har jeg lært å ta en dag av gangen, det kommer dager hvor jeg tror hesten er 100 % frisk - for så å være på kanten til avliving dagen etter. Det er helt utrolig varierende fra dag til dag, hvilket er både frustrerende og slitsomt. Men etter to år så går det tross alt bedre enn noen gang....

Min erfaring med PSSM er at det er helt avgjørende med minimalt stivelse i kosten (stärkelse), men en god del olje - gjerne opp mot 5- 6 dl per døgn. Betfiber (betfor uten melasse slik som kwikbeet/ speedibeeet) er bra, og det finnes spesialfor i de fleste merker dersom det er behov for ekstra energi. Mustang pellets inneholder korn og spannmål - anbefales altså ikke til en hest med PSSM!

(Rent teoretisk burde stivelsen i pelletsen kunne forklare de forhøyede verdiene. Husk at det er insulinet hos PSSM hestene er fire ganger så effektivt som hos normale hester, hvilket gir flere ganger så mye lagring av polysakkarider i muskelcellene - og muskelcellene dør så av å inneholde for mange polysakkarider. Altså: mye stivelse = flere døde muskelceller = forhøyede verdier i blodprøvene. OBS - dette er mine spekulasjoner og jeg er ingen veterinær! Kanskje noen som har bedre kunnskap om dette?)

Forsøk også å holde hesten jevnt i aktivitet - ikke bare la den stå i en hage! Slike hester kan ikke hvile seg friske. Så lenge den kan bevege seg bør den det, hver dag! Men, forsiktig.

Det trenger ikke være noen katastrofe om den får diagnosen PSSM, de fleste klarer seg bra. Men, det krever en hel del ekstra av deg som eier! Hesten må på diett, den bør trenes hver dag og helst gå på utegang. Noen er vanskelige å holde symptomfri, mens andre er enkle (jeg har en av hver!).

Personlig har jeg lært å ta en dag av gangen, det kommer dager hvor jeg tror hesten er 100 % frisk - for så å være på kanten til avliving dagen etter. Det er helt utrolig varierende fra dag til dag, hvilket er både frustrerende og slitsomt. Men etter to år så går det tross alt bedre enn noen gang....

Det låter onekligen som att du har stor kunskap om detta.Så du har tagit testet på din häst? Tog det lång tid att få svar? Måste man skicka det till USA? Hur ser din foderstat ut, skulle jättegärna vilja få tips på vad jag ska ge
.Hur höga har ck samt asat varit på din häst, vad brukar det ligga på?
Fungerar det bra att rida din häst nu, jag hade ju planer för min häst att hon skulle bli min tävlingshäst, men nu vet jag inte längre...
Det här med att hästen är 100% frisk ena dagen och dålig andra dagen känner jag igen, det är som en berg och dalbana och det sliter otroligt mycket på en. Du får ursäkta alla mmina frågor men det känns så bra att någon är i en liknande situation, även om jag inte vet ännu om det är PSSM som hon har. Hur har LPK-värdet (vita blodkroppar)sett ut på din häst, har det också varit högt?
Hur är hästen i humöret, vid beröring o.s.v?
Jag har hur många frågor som helst som du märker.....
Tack på förhand!

Det var mange spørsmål! Her kommer et kjempelangt svar.

Nei, jeg har ikke tatt testen, men jeg har ventet på den i to år! Egentlig har jeg sluttet å vente på den fordi jeg er 100 % overbevist om at det er denne sykdommen mine to quarter har, begge hopper (mor og datter). Jeg har ikke tatt noen tester av hestene mine, det ble diskutert biopsi (vevsprøve) men ifølge veterinæren min så ville prøven neppe holde seg under transport til laboratoriet. Disse må enten til USA eller til London. De vil veldig gjerne ta vevstestene i Skandinavia også, men de har ikke tilstrekkelig kunnskap om dette. Imidlertid har svenske veterinærer vært til utveksling i Minnesota og disse burde ha slik kunnskap(!), men jeg har ikke klart å oppnå kontakt med vedkommende. Men nå finnes jo gentesten så da er det jo litt enklere... Jeg trenger bare en printer som virker for å få ut skjemaene og få tak i min veterinær.

Som sagt har ikke blodprøver vært noe tema mtp diagnostisering - så slike tester har vi ikke engang vurdert å ta. Jeg ser utelukkende på symptomene. Når hesten får en kraftig forverring hvor hun blir passiv, ligger mye, muskulaturen i bakbena forstørres og blir hard (jeg palperer muskulaturen rundt bakknær hver dag, når muskulaturen hardner reagerer hun instiktivt med hot og hun ser ut som en belgisk blå!). Da gir jeg henne smertestillende for 7- 10 dager. At det er smertefullt er lett å se - i det øyeblikk den får smertestillende er det som å få en ny hest! (Det er som å bytte ut en 25 år gammel shirehest med en 1 år gammel araber) Men stort sett er symptomene moderate ved at hun ønsker pauser, har karakteristisk avlasting av bakbena etc. Du lærer etterhvert å plukke opp ørsmå nyanser i symptomene, og jeg kikker på hestene til stadighet, er det kort steglengde, synes den sur, avlaster den bena mye, beveger den seg lite etc?? Det er mange små tegn! Alt fra at hesten ikke vil bli stelt/ bli tatt på, til bittelittegrann stelhet. Stol på magefølelsen - den er alltid riktig!

Min eldste hoppe har få/ lite symptomer, men har de karakteristiske trekkene med å avlaste bakbeina når hun anstrenger seg mye eller har beveget seg for lite. På samme tid er hun tilnærmet frisk på grunnlag av dietten og jeg merker ikke lenger noe til symptomene etter at hestene har fått tilnærmet ideelle forhold med utegang.

Min yngste hoppe er derimot et levende mareritt. Hun fikk noe mindre symptomer etter 4 måneder med olje, men viste noe symptomer mer eller mindre sammenhengende uansett. Hun stod da i stor boks, og gikk i flokk 14 timer per dag. For ett år siden flyttet jeg og fikk laget utegang - det har gitt veldig stor bedring! Aldri kunne jeg tro at utegang kunne utgjøre en så stor forskjell sammenlignet med de gode forholdene de faktisk hadde!
Hun må også alltid sederes når hun er hos hovslager, hun er ikke villig til å holde oppe bena i mer enn noen minutter av gangen (typisk symtom at slike hester står urolig ved skoing mens de ellers er veldig rolige og snille).

Ved ridning må jeg alltid se an formen. Noen dager er turen 500 meter, andre dager kan turen bli på en time. Men jeg lar henne alltid få pauser om hun ber om det - de tar nøyaktig 30 sekunder - og så går hun villig videre. Behovene for pauser varierer helt med dagsformen. Det kan bli bedre under turen, men som regel er det motsatt - hun stivner under turen. Det finnes dager da det tar veldig lang tid å komme hjem... Jeg har i løpet av 2 år ikke greid å finne noe mønster i hva som virker og hva som gjør henne verre, men jeg har ikke gitt opp ennå! Er hun i ferd med å få en forverring så sparker hun også hele tiden bakut og bukker. (-Vår personlig rekord er over 70 rimelige bra caprioler på en førti minutters tur hvor hun var håndhest - noen bedre?). Har også opplevd at hun har fått krysslammelse av å løpe for mye rundt i hagen, men akkurat det er nok litt sjelden. Men for all del, press henne aldri fysisk - da får du alltid en forverring av tilstanden!

Når det gjelder foringen så er høy bra, men det bør være lite stivelse i det. (Altså ikke slått under en tørkeperiode, før klokken 10 på dagen og det må gjerne ha regnet i det!). Min yngste hoppe kan ikke gå på gress om sommeren, da blir hun straks verre, så for henne blir det høy hele året. Det er vanskelig å sjekke hvor mye hesten spiser på beite, som regel blir inntaket såpass stort at det blir mer stivelse enn det de bør ha. Her er det nok likevel store variasjoner mellom hestene.

Betfiber (altså betfor uten melasse) er veldig bra å gi i tillegg til oljen. Det er normalt mindre stivelse i betfiber enn i høy - så det er et godt tillegg. Betfiber er også bra da olje i så store mengder reduserer fiberopptaket i tarmen! Også trenges tilskudd av Tokosel eller lignende siden en trenger ekstra e-vit med slike mengder olje. Olje gir forøvrig ingen bivirkninger og det fungerer bra så lenge du får hesten til å spise det! (Her måtte jeg i ett år sprøyte det inn i munnen på min yngste hoppe siden hun absolutt ikke liker olje, og det var ganske grisete..)

Forøvrig gir jeg kraftmått i form av Dodson & Horrel ERS - ganske enkelt fordi mine hester liker det og jeg kan blande oljen og betforet sammen med dette (dette ble altså løsningen som gjorde at jeg kunne slutte med å sprøyte oljen inn i munnen - takk og pris for D&H!). Dette er et spesialfor laget for hester med PSSM/ RER. Det finnes likevel andre fortyper som helt sikkert er like bra, men det kan altså ikke inneholde korn, spannmål eller annet stivelsesrike produkter.

Mine hester er langt fra overvektig tross en slik kraftig diett (10- 15 kg høy, 1/2 kg betfiber, 1 kg D&H og 1/2 kg rapsolje per hest), siden jeg ikke bruker tacke så må de holde varmen på egenhånd på vinteren. På det vises klarer vi å brenne noen kalorier. Jeg har forøvrig aldri opplevd at de har fått krysslammelse på grunn av kaldt eller vått vær. Der har jeg ingen tro på alle de gode rådene som gis, været i slike tilfeller medfører imidlertid at hestene beveger seg for lite - og det er veldig utslagsgivende! Men som sagt, utegang har vært veldig avgjørende for bedring hos mine hester.

Jeg tror ikke du skal avskrive din hest som konkurransehest før du har gitt den 6 måneder med diett og jevn rolig trening. Det er stor forskjell mellom mine to hester, og jeg har slett ikke gitt meg ennå. Du må bare lære deg å ikke planlegge noe før du sitter på hesten og kjenner dagsformen. Det er frustrerende, men du blir vant til det. Det finnes absolutt PSSM hester som fungerer som konkurransehester! Men, de krever alltid noe ekstra av sine eiere både med foring og trening.

Du får fortsette å spørre om det skulle være noe! Det er ikke sikkert jeg har svar, men jeg har sett, lest og diskutert temaet ganske mye de siste to årene. Selv vil jeg veldig gjerne høre fra deg om hvordan du ser på symptomene, hva som gir forverring/ bedring etc.

*KL*

Er hun i ferd med å få en forverring så sparker hun også hele tiden bakut og bukker. (-Vår personlig rekord er over 70 rimelige bra caprioler på en førti minutters tur hvor hun var håndhest - noen bedre?).
Kunde inte låta bli... Min lilla quartervallack kan göra 25st inom loppet av ett par minuter.

Är han uttråkad eller pigg så stället han sig direkt och sparkar bakut. Ibland runt 5 och ibland upp mot 30 i rad :eek:

Förstår inte hur han gör, har kollat så att han inte har ont.

Tillbaka till tråden:
För det första lider jag med er. Det är inte roligt att se sin häst ha ont. :(

Är den här sjukdomen vanlig för quartrar?

Det er vanskelig å si om den er vanlig. Genetisk sett så har 6- 12% av alle quarterne disposisjonen for sykdommen ved at de har det rammede genet (det er jo dominant arvelig). Det er likevel ukjent hvorfor symptomene oppstår hos noen hester, medan andre ikke får symptomer selv om de har den genetiske feilen. Hyppigheten er vanskelig å anslå da det antatt at sykdommen er underdiagnostisert. Og for å poengtere det igjen, sykdomen drabbar andre raser - tildels i større grad enn hos quartere! Det er altså ikke snakk om at denne rasen har mer arvelige sykdommer enn andre!!!

Mitt poeng er at veldig mange hester har mindre symptomer, uten at eierne klarer å sette det i sammenheng med en slik sykdom. Den er også relativt ukjent blant veterinærer. Mange hester som ikke viser fremgang ved trening og som har adferdsproblemer bør derfor vurderes med tanke på slik sykdom. Fordi de ofte blir veldig bra med diett og mye bevegelse.

Next: takk og pris for at andre har fyrrige hester, godt å høre!

For milie: jeg kom til å tenke på at mailen igår er skrevet slik situasjonen er nå. Når jeg slet som verst for 2 1/2 år siden så var symptomene tildels ille. Min yngste hoppe som skulle ris på, kunne fungere utmerket en dag, men de dagene hvor hun var "syk" var det helt tomt under salen. Følelsen var som å sitte på en stol i kjøkkenet. Uansett hva som skjedde omkring oss, at andre hester forvant etc - så var det ingen evne til å kunne bevege seg, bakdelen var helt ute av stand til å dytte kroppen fremover. De er av de merkeligste rideopplevelsene jeg noensinne har hatt. Tipper du kan gjenkjenne dette! Det er her mange faller for fristelsen og gir hesten store mengder spannmål/ havre - hvilket kjører hesten over i enda sterkere muskelsmerter/ krysslammelse.

Sorry for mine lange mailer, det her er et tema som jeg er veldig opphengt i!!!

Tack för ditt utförliga svar! Det är intressant att läsa om, även om jag önskar att ingen hade behövt uppleva det.

Viss är det skönt att veta att ens häst inte är den enda som får "spel" lite då och då.

En liten fråga till dig som har mycket kunskap om PSSM.

Har jag förstått saken rätt att PSSM är lite som omvänt HYPP?
Hos en Hypphäst samlas ju kaliumet i cellerna (istället för att passera dem) medans en PSSM-häst har för lite kalium i cellerna?

Jeg kan ikke se at det er noen sammenheng mellom HYPP og PSSM, men: dette er mer et spørsmål om kjemi - hvilket jeg ikke har peiling på... Valberg som forsker på disse sykdommene holder de klart fra hverandre og mer det dreier seg om to helt ulike sykdommer uten likhetstrekk medisinsk sett, eller genetisk så vidt jeg kan se.

Ved HYPP mangler et protein i cellemembranene som innebærer lekkasje av sodium og potassium (eller noe sånt), hvilket medfører at muskelaktiviteten endres. Musklene blir enten trukket sammen eller avslappet, uten at hesten kan overstyre dette fordi dette er en kjemisk/ elektrisk reaksjon hesten ikke kan styre verken bevisst eller ubevisst(!). Dette er slik jeg har fortstått det, men jeg er ikke sikker på om jeg har lest på de riktige steden på internett(!) Her må du gjerne korrigere meg.

Cluet med PSSM er et effektivt insulin kombinert med effektiv lagring av polysaccarider i muskelcellene. Jeg oppfatter sykdommen slik at det er insulinet som i prinsippet er overeffektivt (de har omvendt diabetes)- i større grad enn at det er defekter i selve muskelcellene. Altså får muskelcellene tilgang til mer glukose enn de har behov for, eller kan nyttiggjøre seg. Dette innebærer at muskelcellene dør ved at de rett og slett lagrer for mye sukker enn de strengt tatt har plass til. Muskelcellene kan ses mikroskopisk som abnormale, men det er ikke funnet noen defekt som kan sammenlignes med manglende protein slik som ved HYPP.

Hvis du derimot tenker på RER så innebærer den sykdommen en defekt i muskelcellene ved kaliumbrist. Det finnes ingen test for denne sykdommen, men den er jo PSSM-varianten hos fullblodshester. Jeg tror likevel ikke at denne sykdommen har noen link til HYPP.

Erfaringen vil vel vise oss om hester tester positiv på flere genetiske sykdommer (hvilket jeg absolutt tror), og hvilke sykdommer "som hører sammen" på de ulike linjene. Jeg tror likevel at vi avler noen "bomber" dersom vi ikke snart tar testingen mer seriøst. Jeg grøsser stadig når jeg leser annonser hvor føllet har like gener på både fars- og morssiden. I USA er det jo ansett positivt å ha Poco Bueno (positiv for både HERDA og GBED, mulig PSSM??) linjer på begge sider - jeg ville aldri sett det som positivt medmindre hesten var testet negativt for alt... Det hjelper ikke med fine papirer hvis hesten er useless. Men, Poco Bueno - hester er fine hester altså! (har de selv...!)

Baremeg: Tack så mycket för alla dina svar.Det känns bra att ha någon att diskutera med.
Idag har jag ringt agenten för D&H och fått mer information. Nu har jag beställt 4 st säckar som kommer nästa vecka, det ska bli så spännande att prova detta. Hon rekommenderade mig att ge ca 8 kg hö samt 2 kg D&H ERS per dag. Nått mer tyckte hon inte att jag behövde ge idagsläget. Hon rids ju inte så hårt ännu, eftersom vi är i inridningsstadiet. Sen tyckte hon att jag kan gå över till euquine sensitive, som har lite lägre energivärde. Har du någon erfarenhet av det?
Vad betalat du för foder i månaden? Inte för att det känns som att det spelar någon roll just nu, för nu vill jag bara hitta nått som fungerar, men jag tänker på längre sikt så vill jag ha något som fungerar och som jag känner att jag kommer att ha råd med. Finns det något som man kan "spä" ut D&H med, utan att man tar bort den positiva effekten av det.Annars brukar man ju spä ut med exempelvis korn eller havre men det är ju inte att fundera på i detta fall...
Ska bli så spännande att prova detta foder.

Vel, jeg er alltid tvilende til vidundermiddel i form av hestefor, etter mine begrep finnes det ikke noe sånt! Poenget ved foringen er godt grovfor som gir mye tyggetid, og større mengder med olje for PSSMhester (jeg kan dessverre ikke gi mindre enn 0,5 kilo per dag uten at hestene viser mer symptomer).

Jeg gir kraftmått av den enkle grunn at jeg kan blande oljen i foret, og jeg må gi ca 1 kilo per dag for å få blandet oljen tilstrekkelig! Jeg tror ikke 2 kilo ERS er nok til å unngå ekstra tillegg av olje (blir bare 0,2 kilo fett samlet sett - altfor lite, alle erfaringer i USA ligger på ca 2 cups per døgn dvs ca 0,5 kilo). Oljen er og forblir det viktigste, her synes jeg ikke du kan følge rådet du fikk av D&H-damen. Du må gi din hest olje!

Ingen kan gi noen vitenskapelig forklaring på hvorfor olje virker - men det gjør den. Og det er bare å fore med den billigste oljen, ingen kan påvise noen forskjell mellom de dyre og de billige oljene heller. Problemet er bare å finne ut hva hesten liker. (Raps er ofte enklest å få i hestene for den er mest nøytral i smak, ellers synes hestene mine at solsikkeolje er ganske greit - men ikke soya)

D&H er relativt dyrt, og jeg kjøper det av den enkle grunn at hestene liker det og da også spiser oljen. Jeg har prøvd andre typer pellets som de ikke spiser. Foret er likevel ingen kur for sykdommen, og jeg tror ikke produsentene kan dokumentere noen effekt på bedring av symptomene - de bare prøver seg med billige triks. Det er et bra for - men det gir ingen mirakler. I hovedsak inneholder vel ERS gress, noe avskallet havre (her tipper jeg!) og urter i tillegg til olje ++. (Gress kjøper en mye billigere i form av høy og energi får de i form av olje, så jeg gir ikke mer ERS enn strengt tatt nødvendig.....)

Jeg har ikke sett noe poeng i å bytte for, mine blir værende på ERS. Skal en først legge penger i kraftmått så skal det jammen være en masse kalorier i det også. ERS er jo også ett av de mest energirike alternativet - altså gir det mest igjen for pengene... Det beste ville kunne være å gi betfiber med olje(, men akkurat det alternativet sier hestene mine at jeg bare kan glemme!). Men ja, jeg sper ut ERS med betfiber for å drøye det ytterligere - særlig i kulden når de trenger mest energi. Hestene mine og jeg driver hele tilden å forhandler om hvor grensene går i blandingen olje/ ERS/ betfiber, de ønsker mest av det midterste.

Det varierer jo hvor mye jeg må gi med høy, men ellers innebærer hver hest 2 sekker ERS per mnd (skr 440), 15 l rapsolje (skr 170), betfiber (nkr. 100), + vit. mineraler etc. Tillegget med sedasjon ved hver skoing synes jeg vel er en drøyere kostnad enn selve foret... Og så har jeg verdens snilleste veterinær som jeg baker boller til (får bollefradrag!), og som fikser fenylbutason når jeg synes jeg trenger det.

Det eneste du bør være obs på er å øke oljeinntaket forsiktig, og se om hun holder vekten. Dietten blir kalt Horsekins (dvs oppkalt etter Atkins), og en slik diett virker på sikt (- et tips til alle som ønsker å gå ned noen kilo!!!) Fiberopptaket i tarmen går ned og hestene går over til å forbrenne fett i stedet for stivelse - jeg har sett behovet for betfiber nettopp for å unngå vektnedgang selv om de i samme periode har fått 15 kilo høy og 0,5 kilo olje (hvilket jeg trodde var mulig!). Altså: dietten innebærer enormt med kalorier, men de gir ikke alltid resultat ved en smellfeit hest, selv om det ofte gjør det. Men bare som det er sagt, jeg er stor fan av betfiber - det gir mye valuta for pengene og er et helt fantastisk hestefor! Anbefales på det varmeste, men atså; styr unna betfor som inneholder 20 % sukker!!!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 450
Hästvård HEJ! Tycker min häst är lite öm i ryggen. Han har varit öm lite från och till, men jag har tidigare haft problem med en sadel som...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Domenico
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: sambaengi
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 815
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka