Sv: Höga muskelvärden, quarter
Det var mange spørsmål! Her kommer et kjempelangt svar.
Nei, jeg har ikke tatt testen, men jeg har ventet på den i to år! Egentlig har jeg sluttet å vente på den fordi jeg er 100 % overbevist om at det er denne sykdommen mine to quarter har, begge hopper (mor og datter). Jeg har ikke tatt noen tester av hestene mine, det ble diskutert biopsi (vevsprøve) men ifølge veterinæren min så ville prøven neppe holde seg under transport til laboratoriet. Disse må enten til USA eller til London. De vil veldig gjerne ta vevstestene i Skandinavia også, men de har ikke tilstrekkelig kunnskap om dette. Imidlertid har svenske veterinærer vært til utveksling i Minnesota og disse burde ha slik kunnskap(!), men jeg har ikke klart å oppnå kontakt med vedkommende. Men nå finnes jo gentesten så da er det jo litt enklere... Jeg trenger bare en printer som virker for å få ut skjemaene og få tak i min veterinær.
Som sagt har ikke blodprøver vært noe tema mtp diagnostisering - så slike tester har vi ikke engang vurdert å ta. Jeg ser utelukkende på symptomene. Når hesten får en kraftig forverring hvor hun blir passiv, ligger mye, muskulaturen i bakbena forstørres og blir hard (jeg palperer muskulaturen rundt bakknær hver dag, når muskulaturen hardner reagerer hun instiktivt med hot og hun ser ut som en belgisk blå!). Da gir jeg henne smertestillende for 7- 10 dager. At det er smertefullt er lett å se - i det øyeblikk den får smertestillende er det som å få en ny hest! (Det er som å bytte ut en 25 år gammel shirehest med en 1 år gammel araber) Men stort sett er symptomene moderate ved at hun ønsker pauser, har karakteristisk avlasting av bakbena etc. Du lærer etterhvert å plukke opp ørsmå nyanser i symptomene, og jeg kikker på hestene til stadighet, er det kort steglengde, synes den sur, avlaster den bena mye, beveger den seg lite etc?? Det er mange små tegn! Alt fra at hesten ikke vil bli stelt/ bli tatt på, til bittelittegrann stelhet. Stol på magefølelsen - den er alltid riktig!
Min eldste hoppe har få/ lite symptomer, men har de karakteristiske trekkene med å avlaste bakbeina når hun anstrenger seg mye eller har beveget seg for lite. På samme tid er hun tilnærmet frisk på grunnlag av dietten og jeg merker ikke lenger noe til symptomene etter at hestene har fått tilnærmet ideelle forhold med utegang.
Min yngste hoppe er derimot et levende mareritt. Hun fikk noe mindre symptomer etter 4 måneder med olje, men viste noe symptomer mer eller mindre sammenhengende uansett. Hun stod da i stor boks, og gikk i flokk 14 timer per dag. For ett år siden flyttet jeg og fikk laget utegang - det har gitt veldig stor bedring! Aldri kunne jeg tro at utegang kunne utgjøre en så stor forskjell sammenlignet med de gode forholdene de faktisk hadde!
Hun må også alltid sederes når hun er hos hovslager, hun er ikke villig til å holde oppe bena i mer enn noen minutter av gangen (typisk symtom at slike hester står urolig ved skoing mens de ellers er veldig rolige og snille).
Ved ridning må jeg alltid se an formen. Noen dager er turen 500 meter, andre dager kan turen bli på en time. Men jeg lar henne alltid få pauser om hun ber om det - de tar nøyaktig 30 sekunder - og så går hun villig videre. Behovene for pauser varierer helt med dagsformen. Det kan bli bedre under turen, men som regel er det motsatt - hun stivner under turen. Det finnes dager da det tar veldig lang tid å komme hjem... Jeg har i løpet av 2 år ikke greid å finne noe mønster i hva som virker og hva som gjør henne verre, men jeg har ikke gitt opp ennå! Er hun i ferd med å få en forverring så sparker hun også hele tiden bakut og bukker. (-Vår personlig rekord er over 70 rimelige bra caprioler på en førti minutters tur hvor hun var håndhest - noen bedre?). Har også opplevd at hun har fått krysslammelse av å løpe for mye rundt i hagen, men akkurat det er nok litt sjelden. Men for all del, press henne aldri fysisk - da får du alltid en forverring av tilstanden!
Når det gjelder foringen så er høy bra, men det bør være lite stivelse i det. (Altså ikke slått under en tørkeperiode, før klokken 10 på dagen og det må gjerne ha regnet i det!). Min yngste hoppe kan ikke gå på gress om sommeren, da blir hun straks verre, så for henne blir det høy hele året. Det er vanskelig å sjekke hvor mye hesten spiser på beite, som regel blir inntaket såpass stort at det blir mer stivelse enn det de bør ha. Her er det nok likevel store variasjoner mellom hestene.
Betfiber (altså betfor uten melasse) er veldig bra å gi i tillegg til oljen. Det er normalt mindre stivelse i betfiber enn i høy - så det er et godt tillegg. Betfiber er også bra da olje i så store mengder reduserer fiberopptaket i tarmen! Også trenges tilskudd av Tokosel eller lignende siden en trenger ekstra e-vit med slike mengder olje. Olje gir forøvrig ingen bivirkninger og det fungerer bra så lenge du får hesten til å spise det! (Her måtte jeg i ett år sprøyte det inn i munnen på min yngste hoppe siden hun absolutt ikke liker olje, og det var ganske grisete..)
Forøvrig gir jeg kraftmått i form av Dodson & Horrel ERS - ganske enkelt fordi mine hester liker det og jeg kan blande oljen og betforet sammen med dette (dette ble altså løsningen som gjorde at jeg kunne slutte med å sprøyte oljen inn i munnen - takk og pris for D&H!). Dette er et spesialfor laget for hester med PSSM/ RER. Det finnes likevel andre fortyper som helt sikkert er like bra, men det kan altså ikke inneholde korn, spannmål eller annet stivelsesrike produkter.
Mine hester er langt fra overvektig tross en slik kraftig diett (10- 15 kg høy, 1/2 kg betfiber, 1 kg D&H og 1/2 kg rapsolje per hest), siden jeg ikke bruker tacke så må de holde varmen på egenhånd på vinteren. På det vises klarer vi å brenne noen kalorier. Jeg har forøvrig aldri opplevd at de har fått krysslammelse på grunn av kaldt eller vått vær. Der har jeg ingen tro på alle de gode rådene som gis, været i slike tilfeller medfører imidlertid at hestene beveger seg for lite - og det er veldig utslagsgivende! Men som sagt, utegang har vært veldig avgjørende for bedring hos mine hester.
Jeg tror ikke du skal avskrive din hest som konkurransehest før du har gitt den 6 måneder med diett og jevn rolig trening. Det er stor forskjell mellom mine to hester, og jeg har slett ikke gitt meg ennå. Du må bare lære deg å ikke planlegge noe før du sitter på hesten og kjenner dagsformen. Det er frustrerende, men du blir vant til det. Det finnes absolutt PSSM hester som fungerer som konkurransehester! Men, de krever alltid noe ekstra av sine eiere både med foring og trening.
Du får fortsette å spørre om det skulle være noe! Det er ikke sikkert jeg har svar, men jeg har sett, lest og diskutert temaet ganske mye de siste to årene. Selv vil jeg veldig gjerne høre fra deg om hvordan du ser på symptomene, hva som gir forverring/ bedring etc.