Höft- och armbågsstatus

Sv: Höft- och armbågsstatus

Rasklubben har alltså inte krävt att det endast får reggas valpar efter fria föräldrar, utan har som många andra raser att det räcker med att statusen är känd..
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Japp..Det är många raser som har att det räcker med känd HD-status för att få regga valpar.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Va? Är det okej inom den rasen? Vad är detta? Du får t.ex. avla på en Labrador med AD, men det råder praxis om att man INTE gör det. Trots att många uppfödare gör det ändå, men det är oftast stora uppfödare som inte någon törs hacka på eller ifrågasätta... Med egen erfarenhet av AD så måste jag säga att det är rent förkastligt att avla på det eftersom att det har så stor negativ betydelse för hunden *MORR*

Jag håller med dig till fullo.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Sådana uppfödare, sådana valpköpare... Om man nu köper valp efter sådana föräldrar så finns det ju tydligen marknad för det... :mad:
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Om bara valpköparna visste vilken makt dom egentligen har! Så länge det finns marknad så kommer det säkerligen att fortsätta.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Ja, visst är det det. är rätt glad över att Jämthundar har som krav att föräldrna som sämst får ha B på höfterna, för att man ska få regga valparna :)

Jag förstår det :). Men hur kan man försvara avel på två föräldradjur med artros? För mig är det helidiotiskt. Hur kan man tänka på att göra en sådan kombination?

Tänk vad dessa uppfödare snackar med okunniga valpköpare och i sin tur får sina valpar sålda.
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Japp..Det är många raser som har att det räcker med känd HD-status för att få regga valpar.

Hade inte en susning om att det var så:crazy: Trodde i min enfald att all avel skedde med friska föräldradjur:confused:
//C
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Jag skulle aldrig i livet para en hund med artros, så hur någon rättfärdigar det, kan jag inte svara på..
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Sådana uppfödare, sådana valpköpare... Om man nu köper valp efter sådana föräldrar så finns det ju tydligen marknad för det... :mad:

Varför tror du att jag sitter här, som valpköpare, och begär svar? Jag vill inte vara del av en sådan marknad, men det ser faktiskt ut som att det är väldigt få avelshundar inom rasen (som ni har gissat, staff ;) ) där alla krav uppfylls. Jag får nästan ont i magen när jag ser vad det avlas på. De flesta verkar faktiskt inte vara röntgade alls och C-höfter är det minsta ovanligt :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höft- och armbågsstatus

Precis!
Jag var tvungen att kika lite när detta började diskuteras. Jag har t o m hittat en hane som står till avel och han har c-höfter :crazy:
Sen skriver dom att de vill ha friska individer...
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

C-höft var inte så farligt, om man tänker på att en vän tog valp ur en kombination som såg ut; "HD D, AD Lindriga." + "HD D AD Måttliga"........ :crazy:
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Ja, det är ungefär så det ser ut hos väldigt många uppfödare tyvärr. Det finns många som har väldigt fina hundar också, men som sagt: många är inte ens röntgade men "så friska och fina" :crazy:
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

C-höft var inte så farligt, om man tänker på att en vän tog valp ur en kombination som såg ut; "HD D, AD Lindriga." + "HD D AD Måttliga"........ :crazy:

Varför väljer man att ta en valp ur en sådan kull? Det är ju att be om att få problem. Och vem är dum nog att avla med det underlaget? Idioti :mad:
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

*kl*

Angående detta med hd, hur mkt är arv och hur mkt beror på skötsel foder och träning innan röntgen??

Det finns ju kullar med allt i från A-D,E hur tolkar man det?

Jag pratade för några år sedan med en mkt duktig uppfödare med mkt fina hundar av en större ras. Hon hade blandat i råmjölk ifrån grannens kor i valparnas mat i tron att stärka valparnas skelett.

Vid senare röntgen så visade det sig att skelettet var mkt tätt men alla valparna hade HD fel, trots flera generationer med UA.

I detta fallet tolkades det som att uppfödningen var boven då inte haft detta problem i den utsträckningen varken förr eller senare.

Är det i sådana fall före leverans som HD fel uppstår eller är det efter?
 
Sv: Höft- och armbågsstatus

Ja, det kan man undra sig. Trots allt mitt snack om att titta noga så sket hon i det. Hon blev "så kär i valpen".. Jag förklarade att det kunde hon likagärna blivit i en hund efter friska föräldrar.

Tiken var dessutom lite över 1 år och "tjuvparad".... :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp