Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här går det när man låter tre storebröder vakta lillasyster en liten stund :rage::

image_zpsojdgnlnc.jpg


:D
 
@Tora, tydligen hör det till det här utvecklingssteget att de börjar blanda in konsonanter i jollret, ex nanana, men H håller sigfortfarande till bara vokalerna.

Och jag som bara har ett barn känner att jag måste aktivera mig för att inte bli tokig av allt stillasittande i soffan med sovande bebis på armen ;)
 
@Tora, tydligen hör det till det här utvecklingssteget att de börjar blanda in konsonanter i jollret, ex nanana, men H håller sigfortfarande till bara vokalerna.

Och jag som bara har ett barn känner att jag måste aktivera mig för att inte bli tokig av allt stillasittande i soffan med sovande bebis på armen ;)
Jag har haft fyra barn och aldrig uppmärksammat den förändringen. :o

Oj vilken närvarande mamma man är :angel:
 
Nu blir H fyra månader om ett par dagar. Igår var vi på bvc och mätte, vägde, tog sista dosen rotavaccin och pratade mat. H är nu 64 cm och väger 5835 g, dvs fortsatt lång och smal. Hon har strl 62 eller 62/68 i kläder (förutom i PoP där 56 fortfarande passar) och vi har precis gått upp till strl 3 i blöjor (Pampers strl 2 passar fortfarande men jag föredrar Libero). Hon vänder sig från rygg till mage mest hela tiden och ligger sedan där och sprattlar, så vi har börjat lägga henne direkt på golvet utan filt så att hon får krypträna. Vi ska börja med smakportioner i dagarna, det ska bli intressant.

H har varit i en lååång kinkperiod, sedan veckan innan jul. Det har varit ganska påfrestande men jag upplever att hon nu äntligen börjar bli lite gladare och vi kan pricka av varenda ny förmåga utom en (konsonanter) kopplad till fjärde utvecklingssprånget. Fortfarande sover hon väldigt mycket och det utnyttjar jag till långa barnvagnspromenader, ca två timmar per dag. I tisdags var vi för första gången på babymassagekurs och nästa vecka ska vi också börja med mamma-baby-yoga.

Finns det någonstans där man kan läsa om de olika utvecklingsstadierna?
 
Här blandar vi inte heller in konsonanter. Mest höga pip. Däremot har hon kommit på hur man spottar, så det pysslar hon massor med. Har fått plocka fram dregglisarna:D.
Undrar om rs-viruset har hittat Alice med. Har varit lite hostig några dagar, men efter babysimmet igår så har hon inatt blivit rätt dålig. Slemmig som tusan i luftrören, hostar så hon klöks. Började morgonen med att spy ner oss båda:(. Ligger på gränsen till feber och grönt snor rinner. Inte täppt än iaf som tur är. Återstår att se om vi får sova inatt.
 
Men nu får väl ändå alla sjukdomar ge fasen i våra ungar :rage:
Edith är också risig men inget farligare än lite snörvlande, små hostningar och något högre temp..
Hon har troligtvis varit risig nån vecka utan att jag fattat för magen har strulat och jag håller mig långt bort när hon fiser :cool:

Idag ska vi iaf ge oss ut på skogspromenad med hunden och en kompis+hund. Har haft dåligt med tid och ork för vovsegullet sen Edith föddes.
Håll tummarna att vi inte bryter benen av oss i djupsnön :D
 
@Cocos här har jag tid med hunden, men så är vi ju två. Men hästarna däremot har jag varken tid eller lust för, och idag hade jag hit en spekulant. Håll tummarna!
 
@Cocos Gud vad skönt med skogspromenad! Jag har jag iaf åkt några vändor i en liten pulkabacke innan Alice vaknade. Vi har inte sovit så toppenbra inatt men hon verkar lite piggare idag.
@Emor förstår hur du känner med hästarna. Jag hinner inte heller med mina:cry:. De lider visserligen inte mer än att min tävlingshäst tycker livet är tråkigt. Unghästen har ju liksom aldrig kommit igång så hon saknar inget.

Känner mig lite som en vingklippt fågel i bur.... Hade svårt för att gå hemma sist med.
 
@orion_x (tror min telefon lagt av att tagga. Men försöker iaf ;) )

ja, egentligen skulle han säljas redan i somras, men så blev det inte av och jag gav det lite tid till men känner nu att jag vill verkligen inte mer, det är inte kul. Så då ska han säljas, är också en unghäst så han lider inte men skulle uppskatta att få göra saker oh jag vill som sagt inte. Hunden är lättare och roligare att kombinera med Kidsen även om min äldsta dotter är väldigt förtjust i hästarna
(gammeln här hemma säger hon är sin och rider på). Men jag kan inte ha häst för att min 3 åring ska rida, det är för mycket tid och pengar för det. Så nu når vi konstaterar att vi måste bygga nytt stall i sommar så känner jag bara att det är inte värt det längre, och inhyrd vill jag inte vara. Så det får pausa ett par år så får jag ta upp det senare när lusten faller sig på igen. :-)

nej hemmabiten gillade inte jag sist heller. Därför älskar jag vår lösning denna gången, maken hemma heltid, jag studier heltid. Dvs några timmar borta per vecka men massor med tid tillsammans alla fyra. Kan inte bli bättre! Eller jo, inkomsten..
men äsch, det går ändå.
 
@Emor ibland suger det att va ensamstående, hundstackaren får nöja sig med 15 min kiss och kuta järnet promenader både morgon i kväll. Blir en längre runda mitt på dan med lite träning och så går min mamma ut på långpromenad med henne ca 4 eftermiddagar i veckan. Lite skillnad från 3 rejäla lydnadspass i veckan...
Vad har du för hund? Visst bor ni i hus så det går att rasta på tomten? Så avis min hund skulle älska att sitta i trädgården och glo på småfåglar :D
Trist med hästen, men var sak har sin tid och det ska ju v kul annars är det ju onödigt att slösa både tid och energi. Hoppas det gick bra med spekulanten idag!?
 
@orion_x pulka :love: säger hon som oftast slår sig halvt fördärvad i backen men hinner förtränga det under sommarhalvåret :cool:
Hur är planen för hästarna? vad tävlar du i? Beundrar verkligen dom som hinner med både häst i barn!
 
@Cocos , jag har en 3 årig bearded collie. :) Världens gladaste, roligaste och klumpigaste hund jag någonsin mött. Jajamensan vi bor i hus, men jag vill inte rasta på tomten, tycker det ser så trist ut med hundkiss eller ännu värre skit utan vill att kidsen ska kunna leka fritt på gården utan sånt. Sen delar tyvärr inte grannarnas ... katter min uppfattning men jaja, vad göra.

Förstår att det är svårt som ensam när det gäller hund, men tycker du gör det bra! Och hunden klarar sig säkert, det är ju inte så att den aldrig får komma ut iaf, det är bara lite mindre. Kanske lite nosövningar inne kan vara något? Vet att jag lärde gammhunden en massa ovärt också så som att gäspa på kommando, stänga luckor, dra av strumpor och liknande...

Och angående spekulanten skulle dom fundera, men ponnyn skötte sig galant så honom kan jag inte klaga på. :)
 
Å dom är så fina :love:
Så långt tänkte inte jag.. Iof så gör inte min hund ifrån sig på "sitt område" hon har när vi bodde med tomt knallar iväg en bit och kissat :D
Bra tips, tyvärr är nosaktiviteter det absolut tristaste i världen enligt vovve men borde ta tag i trixträningen igen! 40 kommandon KB hon men borde va uppe i 50 till sommaren :up: är en BC/DSG blandning så hjärna finns :love:

Skönt att hästen skötte sig! Verkade dom intresserade eller va det en sån "ska egentligen fundera på hur vi tackar nej"?
Vad är det för pålle?
 
@Emor - jag behöver din hjälp! Jag minns att du skrivit att när storasyster var 6 mån tog ni ifrån henne nappen. Gjorde du på något särskilt sätt då och hur gick det? Tar också gärna emot tips från andra på hur man kan avskaffa nappen eller på annat sätt åtgärda våra problem!

H ligger och vrider och vänder sig i timtal nätterna igenom och nappen åker ur gång på gång på gång...på gång. Nattpasset går numera under benämningen "nappjour". Det är ohållbart, vi kan inte sova. Inget vi testat hittills hjälper. Hon sover i mjukliften som vanligt, med samma filtar och snutte som vanligt. Att ha henne bredvid sig i sängen hjälper inte och inte heller att ha henne på sig. Nu vill jag prova om vi kan ta bort nappen. Av vad jag läst på nätet kan det hjälpa. H är dock väldigt förtjust i napp och vill inte somna utan den.
 
@Emor vilken bra lösning! Önskar vi hade kunnat göra något liknande, men att jag hade jobbat. Dock har sambon eget företag och vill inte vara hemma alls... Dock var det han som då innerligt ville ha ett barn till, jag hade nöjt mig med ett. Så vi får väl se när amningen är avslutad. Det är en pågående diskussion. Att vara hemma alla fyra hade varit helt underbart :love:. I nuläget går jag bara och räknar ner dagarna till nästa helg...

@Cocos jag har en islänning som jag tävlar dressyr med. Nu har hon knappt gått på ett år. Startade sista tävlingen i april förra året och har knappt ridit sen dess:cry:. Förstår inte hur vi ska få ihop det. Nu när äldsta ungen väl sover så är jag så trött på kvällarna att jag inte orkar något alls. Dessutom är Alice så mammig på kvällen. Om man ska få något gjort är morgonen bästa tiden, men då är jag ju själv hemma.

Inatt har det inte blivit mycket vettig sömn. Vi sov i soffan till två, då hade jag så ont i nacken att jag gav upp. Sova sittande är ju sådär. Sen försökte vi sova i sängen. Fick hålla upp henne lite då och då så hon kunde hosta upp slem:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 940
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp