Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar lite på hur vi ska göra ikväll med Bastian. Han har de senaste 3 veckorna ätit 03:00, 09:00, 16:00 och 21:00 (+/- 30min). Han har med ett matuppehåll vid 3 sovit från 21:30 till ca 07:00. Ganska skönt kan sägas :D

Nu verkar det dock som om han tänkte byta sovvanor lite och jag undrar om man ev. ska hjälpa honom så att han inte vänder på dygnet? I morse vaknade han inte förrän 06:45 och ville ha mat nämligen (03- målet hoppades alltså över). Givetvis åt han då inte klockan 09 heller utan det blev inte förrän vid 12':30.

Han borde alltså vilja ha mat någon gång vid 18-19 och sedan vid? Ska man kanske ge honom ett mål vid 23-snåret oavsett som han sedan kan sova på eller ska man överlåta det helt åt honom. Inatt blir det inte så stor skillnad (tror jag) men om han fortsätter äta med det intervall han kört med idag så lär han vända på dygnet alternativt bara äta 3ggr/ dag och det tycker jag är lite väl lite :crazy:
Går det att "soväta" honom? Dvs att han fortsätter sova och ni låter honom ligga kvar och flaskar honom där han ligger. För oss funkade det om vi tog en flaska med ganska generösa hål så sonen slapp jobba för maten. Då fick vi in ett extra mål mat så att han kunde fortsätta sova.

Mvh Miks
 
Går det att "soväta" honom? Dvs att han fortsätter sova och ni låter honom ligga kvar och flaskar honom där han ligger. För oss funkade det om vi tog en flaska med ganska generösa hål så sonen slapp jobba för maten. Då fick vi in ett extra mål mat så att han kunde fortsätta sova.

Mvh Miks

Tror inte det. Han är ganska lättväkt omman rör honom när han sover (dock fixar han vilket oväsen som helst :p), när han vaknar och vill ha mat (annars också) så brukar vi byta blöja sen matar vi nästan klart, lägger honom och ger de sista 30ml i vaggan så somnar han på 5min
 
Han är fortfarande så liten, jag hade låtit honom äta då han vill och sova då han vill, men t ex haft mörkt på natten och ljust på dagen.
 
Vi börjar på babysim i morgon! Jag gick med sonen också och det var superskoj! Vi var och badade ett par gånger under julen hela familjen och Aina verkade gilla det!

Jag vet inte riktigt hur vi har tänkt göra med maten. Det blir nog som med sonen, lite i taget och man tar det som det kommer. Jag kommer inte ens ihåg hur vi började :confused: Men han åt en blandning av gröt/puré/fasta bitar. Han älskade mat och fasade ganska ut amningen när han väl fick börja äta riktig mat. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men så blev det!

Jag lyckades knipa en bumbo för 40:- i fredags. Men den var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig O_o Jag trodde att det var en form av potta? Vi rutinpottar ju och har lyckats fånga bajs några gånger nu på sistone och hade tänkt använda den i EC-lightsyfte. Jaja, hon gillar ju att sitta i den och sitter med på bordet i den när hon äter.

10927190_10152993958814017_4991200055639902887_o.jpg
 
@Nelle det finns två olika sorters bumbo, en är som en stol och en en toasits. :-)

kul med babysim! Vi gick med dottern, men nu har vi inte haft en tanke på det. A har ju varit sjuk men verkar nu bara bli lite förkyld så förhoppningsvis kan vi ta oss iväg till badhuset snart, storasyster lär om inte annat bli glad då vi inte varit dit sen A föddes.
 
Här har vi sjukstuga. Vaknade vid 4 av illamående, kräktes fram till kl 10 o har nu en feber på 39 grader. Munnen e torr som Sahara o bebis e törstig/hungrig. Får se hur länge det håller i sig, jättecharmigt det här med 2 månaders bebis o sambon på jobb....
Som tur var har världens bästa svärmor varit här med blåbärssoppa o pannkakor OCH tar med sig hunden hem...skönt!:love:

Håll tummarna för att det släpper fort!
 
Iris är piggare idag (tack och lov) så förhoppningsvis var piken igår för då var hon så trött.
Hon inhalerade koksaltlösning igår för att mådde så pass bra så ingen medicin behövdes. Så vi håller tummarna för att hon ska bli bättre!
 
Vi var på BVC för nån vecka sedan och min "lilla" tjej väger 6550 g och är 60 cm lång! Var tar de små bebisarna vägen!? :P
Och jag har blivit tyblöjstokig - beställde nyss lite mer från imsevimses rea, sen får det räcka för ett tag framöver! Haha!
Lilla Mollie har ganska precis blivit frisk från sin förkylning, men nu undrar jag om det inte är lite på G igen.. Jag hoppas verkligen att jag har fel, jag vill inte ha några sjuka barn :( Fast storasysters bajs luktar surt som jag vet inte vad! Igår var det som att stoppa nosen i en ensilagebal :O Det lutar åt att vi nog får stanna hemma från simskolan idag, tyvärr. Jag vill ju inte smitta någon annan direkt.
En kompis dotter fick nyligen ligga inne på sjukhus då hon fick RS_viruset så nu vet jag inte om jag vågar gå till öppna förskolan eller inte heller, samtidigt så känner jag att storasyster behöver leka av sig också. Inte lätt!

I övrigt går det bra här, barnen är i regel glada och lilla M har precis lärt sig att man kan tutta på fingrarna så hon kan reda sig själv lite ibland! Det är skönt att inte tvunget ha henne vid tutten "hela tiden".
 
Jag dejtade precis med en kompis. Hennes unge är 9 månader, och mindre än vad min snart 3 månaders är. Vad sjutton??

Och oj vad jag.längtar tills A kan börja fara runt på golvet och leka! Så himla kul det är då dom börjar med det.
 
@TeamLundVer Jag tycker allmänt det är dålig information om hur barnen ska hållas/liggas/vara när dom är spädbarn.
Jag blir förfärad när jag ser spädbarn med platta bakhuvuden med håret avskavt på öppna förskolan :(
Ingen av mina barn har varit nöjda mer än korta stunder med att ligga själva, så dom har fått hänga med på min arm. Inget avskavt hår eller platta bakhuvuden. Ett till plus är att dom blir stadiga snabbt!
Jag som har barn som varit väldigt nöjda med att ligga i babynest, babygym, babysitter ser inte varför jag skulle bära omkring på dem i onödan. Vissa barn vill bli burna mer medan andra tycker det är helt ok att ligga och fnula för sig själva. Det betyder ju inte att jag negligerar mina barn eller hanterar dem felaktigt eller att det är synd om dem.

Sen får man se upp med liggande barn för det är lätt att bakhuvudet blir platt. Mjukt underlag och kudde har vi kört med. Men har man ungar som sover 20h om dygnet på rygg och som sedan dessutom tycker att livet är förträffligt i babysittern what to do liksom?

Mvh Miks
 
@Imnir usch hoppas det inte blir för allvarligt med rs, och att hon blir bra snart.
@heartstring I know the feeling. Jag får hålla band på mig lite för jag behöver egentligen inga mer tygisar nu. Har ilägg så vi går runt utan problem, men sen byter jag ju favvosystem lite då och då. Eller kan inte riktigt bestämma mig för vad jag gillar allra bäst:D. Kanske skulle vara bra med ett ullskal och någon mer formsydd med:o.

Hur går det med EC. Jag tycker det är skitsvårt att se några signaler. Från att ha prickat in varenda bajs till att inte få in någon. Kiss lyckas vi med några gånger per dag. Dock tycker hon inte det är askul att sitta på toa. Grodhålla går absolut inte. Går lite bättre när vi läser bok samtidigt.
Hon har verkligen kommit på detta med att rulla nu för några dagar sedan. Nu får vi byta på golvet, å snabb får man vara annars rullar hon iväg. Igår hävde hon sig nästan upp på händerna med, samt roterade ett kvarts varv när hon låg på mageO_o. Var tog bebisen vägen??! Storebror var för lat för att rulla och ha sig. Han var 8,5 månad innan han ens tänkte tanken på att vilja röra sig framåt. A kämpar som bara den för att komma upp i krypställning.
Ringde Mvc idag för jag tänkte boka tid för efterkontroll. Har ju släpat efter en del, och sen när jag väl försökt ringa har jag inte kommit fram.... Nu var det för lång tid sen förlossningen så de tog inte emot mig. Jag mår ju bra och så fysiskt så ville jag ha preventivmedel skulle jag kontakta sesam..... Jaja, det blir nog bra det med. Kroppen återhämtade ju sig hundra gånger snabbare denna gången.
 
@Imnir usch hoppas det inte blir för allvarligt med rs, och att hon blir bra snart.
@heartstring I know the feeling. Jag får hålla band på mig lite för jag behöver egentligen inga mer tygisar nu. Har ilägg så vi går runt utan problem, men sen byter jag ju favvosystem lite då och då. Eller kan inte riktigt bestämma mig för vad jag gillar allra bäst:D. Kanske skulle vara bra med ett ullskal och någon mer formsydd med:o.

Hur går det med EC. Jag tycker det är skitsvårt att se några signaler. Från att ha prickat in varenda bajs till att inte få in någon. Kiss lyckas vi med några gånger per dag. Dock tycker hon inte det är askul att sitta på toa. Grodhålla går absolut inte. Går lite bättre när vi läser bok samtidigt.
Hon har verkligen kommit på detta med att rulla nu för några dagar sedan. Nu får vi byta på golvet, å snabb får man vara annars rullar hon iväg. Igår hävde hon sig nästan upp på händerna med, samt roterade ett kvarts varv när hon låg på mageO_o. Var tog bebisen vägen??! Storebror var för lat för att rulla och ha sig. Han var 8,5 månad innan han ens tänkte tanken på att vilja röra sig framåt. A kämpar som bara den för att komma upp i krypställning.
Ringde Mvc idag för jag tänkte boka tid för efterkontroll. Har ju släpat efter en del, och sen när jag väl försökt ringa har jag inte kommit fram.... Nu var det för lång tid sen förlossningen så de tog inte emot mig. Jag mår ju bra och så fysiskt så ville jag ha preventivmedel skulle jag kontakta sesam..... Jaja, det blir nog bra det med. Kroppen återhämtade ju sig hundra gånger snabbare denna gången.
Här har vi gått från ingen bajsblöja på 8 veckor till att missa flera gånger i rad. Hon har slutat säga till och jag väntar på att hon ska komma på ett nytt sätt att säga till som vi är med på. Det är väl utvecklingen. Först sa hon ppffrrr och sen blev det bläh.
 
Funderar lite på hur vi ska göra ikväll med Bastian. Han har de senaste 3 veckorna ätit 03:00, 09:00, 16:00 och 21:00 (+/- 30min). Han har med ett matuppehåll vid 3 sovit från 21:30 till ca 07:00. Ganska skönt kan sägas :D

Nu verkar det dock som om han tänkte byta sovvanor lite och jag undrar om man ev. ska hjälpa honom så att han inte vänder på dygnet? I morse vaknade han inte förrän 06:45 och ville ha mat nämligen (03- målet hoppades alltså över). Givetvis åt han då inte klockan 09 heller utan det blev inte förrän vid 12':30.

Han borde alltså vilja ha mat någon gång vid 18-19 och sedan vid? Ska man kanske ge honom ett mål vid 23-snåret oavsett som han sedan kan sova på eller ska man överlåta det helt åt honom. Inatt blir det inte så stor skillnad (tror jag) men om han fortsätter äta med det intervall han kört med idag så lär han vända på dygnet alternativt bara äta 3ggr/ dag och det tycker jag är lite väl lite :crazy:
Jag håller med @Emor. Med så pass små barn brukar det lättaste/bästa vara att låta dom själva styra (om dom växer som dom skall givetvis).

Men mycket solljus på dagen och mörkt på natten är aldrig fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 940
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp