Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för alla tips, det verkar som om han har stannat vid 07, 13, 19, 01 för tillfället. :)

Var hos BVC på läkarbesök idag. Han är 7 veckor nu och 60cm lång samt 5810gr tung. Jag son febrilt letar efter pausknappen då jag tycker det går lite fort kunde inte låta bli att leta upp min vikt och längd och jämföra. Jag var 60,5 lång vid 5 veckor och 64,5 vid 9 veckor så jag ska inte klaga tror jag, han är ändå en bit mindre än vad jag var ;)

Stort plus i kanten fick han av läkaren också :)
 
Ville är precis två månader idag. Detta firade vi med ett bvcbesök. Min jättebebis är 63,3 cm och väger 6,6 kg. Vi ligger på översta kurvan på allt utom huvudet som är mer normalt för åldern. Hann aldrig använda kläderna i 56 el 62 och har nu börjat sortera i sälja eller ge tillbaka kartonger.

Även här är det förkylt, storebror har åkt dit och även ville snörvlar mer nu än förut. Håller oss hemma så gott det går för att undvika smitta, men storebror hittar nog väl så mkt baciller på förskolan.
 
@Imnir skönt att det inte blivit värre!
@heartstring kul att se dig här i tråden! tänkte skriva och efterlysa dig men så hade du skrivit :D jösses vilken skillnad på storlek det är, din Mollie är ju bara en dag äldre än mitt knytt men väger 1,5 kilo mer och är 4 cm längre :)

På tal om EC så ger jag snart upp.. förstoppad bebis gör att bajsstunderna blir allt annat än smidiga, däremot signalerar hon supertydligt så känns dumt att inte erbjuda handfatet då ;)
Kiss däremot är en annan femma, hon har av nån anledning kopplat skötbord=kiss så jag kan grodhålla hur länge som helst och såfort jag lägger henne på bordet kissar hon :cool:
 
@Imnir skönt att det inte blivit värre!
@heartstring kul att se dig här i tråden! tänkte skriva och efterlysa dig men så hade du skrivit :D jösses vilken skillnad på storlek det är, din Mollie är ju bara en dag äldre än mitt knytt men väger 1,5 kilo mer och är 4 cm längre :)

På tal om EC så ger jag snart upp.. förstoppad bebis gör att bajsstunderna blir allt annat än smidiga, däremot signalerar hon supertydligt så känns dumt att inte erbjuda handfatet då ;)
Kiss däremot är en annan femma, hon har av nån anledning kopplat skötbord=kiss så jag kan grodhålla hur länge som helst och såfort jag lägger henne på bordet kissar hon :cool:
Bumbosits kanske underlättar? Här lyckades vi råka koppla vattenkranen till kiss... det har släppt men funkar om det är brådis.
 
@TeamLundVer tack för tipset om BLW! Det har vi börjat med nu och är vad jag fick köra med äldsta när han var liten (dock hade jag ingen aning om att det fanns en term för det, men han avskydde allt mosat).
 
@Imnir vad skönt att höra!!! Aldrig fel med tur i oturen :) Hur länge har hon varit sjuk nu?

@Madick ska handla en bumbo har bara inte fått tummen ur ;) fick dock tips om att dom ibland föredrar att kissa på rygg så grodhåller henne typ liggande och då kommer en kiss ca 1/10 ggr iaf :D Hon blir nämligen supersur om hon ligger på sidan och kissar i blöjan så hoppas hon snart vill kissa lite mer upprätt!
 
Min tjeja e nio veckor gammal idag o hon fullständigt älskar babblarna! Visade henne mest på skoj för någon vecka sen för jag tänkte att hon e för liten fortfarande men oj vad fel jag hade! Kvällsgnället som annars bara stoppas med att bäras runt runt avvärjs nu med lite babblare istället o vi får en glad o fnittrig bebis!
 
Min tjeja e nio veckor gammal idag o hon fullständigt älskar babblarna! Visade henne mest på skoj för någon vecka sen för jag tänkte att hon e för liten fortfarande men oj vad fel jag hade! Kvällsgnället som annars bara stoppas med att bäras runt runt avvärjs nu med lite babblare istället o vi får en glad o fnittrig bebis!

Bastian kollade på Babblarna igår för första gången :D Eller, vi tittade bara på själva sången då jag gått igenom den repetoar jag kan och han inte var "färdigdansad" än :p Han blev supernöjd, dock har jag hört att barn under två år inte ska titta på TV (vi tittade på mobilen sam same)?
 
Angående tv-tittande så har vår bvc-sköterska sagt att det inte gör något om bebisar tittar lite ibland men man får inte t ex sätta dem i babysitter framför teven, för de måste kunna vända bort huvudet om det blir jobbigt med intrycken. Jag har visat Babblarna för H en gång men jag försöker undvika sånt. Det är egentligen rätt meningslöst för hon fattar inte vad hon ser på utan attraheras av ljuset och färgerna som blinkar i kombination med musiken. Jag sjunger hellre för henne själv och gärna låtar med rörelser. "Huvud, axlar, knän och tår" är bådas vår favorit.
 
Jag läste på om det här med "skärm" tittande med första dottern.
Det jag kommer ihåg att det stod var att bebisarna fastnar i "bruset" och får för mycket intryck. Hjärnan blir stressad av detta.
Googla så kan ni läsa mer! Men det är verkligen inte bra att titta när dom små.
 
Min tjeja e nio veckor gammal idag o hon fullständigt älskar babblarna! Visade henne mest på skoj för någon vecka sen för jag tänkte att hon e för liten fortfarande men oj vad fel jag hade! Kvällsgnället som annars bara stoppas med att bäras runt runt avvärjs nu med lite babblare istället o vi får en glad o fnittrig bebis!
Vi använder också Babblarna när det är kris och panik, typ när jag är sen hem och sambon inte riktigt duger (tuttlös som han är) eller sista biten i bilen när hennes tålamod är slut. Hela familjen kan låtarna utantill...
 
Intressant att det där med tv tittande kom upp!
Jag är själv uppväxt utan tv, iaf tills jag va 6 år sen va det bara Disneydags på fredagar :D
Har tänkt försöka undvika allt sånt för knyttet så länge det går, men har insett att det blir lite svårt. När hunden inte varit ute på 6 timmar och bebis är missnöjd lägger jag henne på en filt så hon kan skymta tvn=hunden får en 5 min kiss :idea:
Bör väl poängtera att knytt har en egen mobil som jag ringer till och sätter på högtalare så hon hör mig =babyvakt :D så ni inte tror jag lämnar henne hur som helst.
 
Angående tv-tittande så har vår bvc-sköterska sagt att det inte gör något om bebisar tittar lite ibland men man får inte t ex sätta dem i babysitter framför teven, för de måste kunna vända bort huvudet om det blir jobbigt med intrycken. Jag har visat Babblarna för H en gång men jag försöker undvika sånt. Det är egentligen rätt meningslöst för hon fattar inte vad hon ser på utan attraheras av ljuset och färgerna som blinkar i kombination med musiken. Jag sjunger hellre för henne själv och gärna låtar med rörelser. "Huvud, axlar, knän och tår" är bådas vår favorit.
Så den låten som han fått titta på i 2 min borde vara helt ok eftersom den är så kort? Och han har möjlighet att titta bort iom att det är på mobilen :)

Tanken är ju inte att låta honom se om det inte är kris
 
Vi använder också Babblarna när det är kris och panik, typ när jag är sen hem och sambon inte riktigt duger (tuttlös som han är) eller sista biten i bilen när hennes tålamod är slut. Hela familjen kan låtarna utantill...

Samma här. Var det enda som hjälpte igår när vi fastnade bakom plogbilarna och vår lilla fröken var trött på att åka bil. :p
Men det är ju inte så att hon får titta på det varje dag utan bara ibland och när inget annat duger. :)
 
Nä jag tror inte heller att tv tittande e speciellt bra för små barn, däremot att titta o lyssna på en låt några gånger i veckan tror jag ingen tar skada av.
 
Nu blir H fyra månader om ett par dagar. Igår var vi på bvc och mätte, vägde, tog sista dosen rotavaccin och pratade mat. H är nu 64 cm och väger 5835 g, dvs fortsatt lång och smal. Hon har strl 62 eller 62/68 i kläder (förutom i PoP där 56 fortfarande passar) och vi har precis gått upp till strl 3 i blöjor (Pampers strl 2 passar fortfarande men jag föredrar Libero). Hon vänder sig från rygg till mage mest hela tiden och ligger sedan där och sprattlar, så vi har börjat lägga henne direkt på golvet utan filt så att hon får krypträna. Vi ska börja med smakportioner i dagarna, det ska bli intressant.

H har varit i en lååång kinkperiod, sedan veckan innan jul. Det har varit ganska påfrestande men jag upplever att hon nu äntligen börjar bli lite gladare och vi kan pricka av varenda ny förmåga utom en (konsonanter) kopplad till fjärde utvecklingssprånget. Fortfarande sover hon väldigt mycket och det utnyttjar jag till långa barnvagnspromenader, ca två timmar per dag. I tisdags var vi för första gången på babymassagekurs och nästa vecka ska vi också börja med mamma-baby-yoga.
 
@hvala Konsonanter :confused:

Vad alla är aktiva och hittar på saker hela tiden :up:

Jag är mest nöjd när vi kan göra det här:
image_zps1lvr8we7.jpg


(Att hon äter och sover samtidigt i mitt knä i lugn och ro medan jag tittar på en film (Step Up 2 på kanal 5) :love::D)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 940
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp