Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon mer än jag som funderar på BLW (baby led weaning) när det börjar bli dags för fast föda?

Jag är supersugen på den metoden

Med äldre dottern gjorde vi så, och jag planerar att göra detsamma med med lillan. Dock gjorde vi väl lite i kombination, då hon oft fick lite gröt till frukost som jag matade även om hon kunde få lite mackbitar och frukt också, medans lunch, mellis, middag endast blw.

Jag har tänkt börja vid 6 månader om A inte visar intresse före det, isf startar vi lite tidigare med små små smaksensationer dvs dopp på fingret.
 
@orion_x vi hade också tänkt köra babysim till våren, blir dock inte förrän lite senare eftersom Bastian är för liten ett tag till.

@thoora Anledningen till att jag funderar starkt på BLW är flera. Jag personligen tycker att barnmat (undantaget fruktpuréer) ser fullkomligt vidrigt ut, jag har även smakat lite på gudsonens och de är precis så vidriga som de ser ut att vara :yuck:. Tänk dig själv att stoppa det du har på tallriken i mixern innan du äter det, bara tanken får det att vända sig i magen på mig och då ska jag giveetvis inte utsätta Bastian för det ;) Jag har även läst (och upplevt) att barn dessutom gärna vill ha sina saker åtskilda på tallriken vilket även det talar emot puré. Fördelen med BLW är även att barnen får öva på finmotoriken samtidigt, själva får bestämma när de är mätta (trycker man in en sked i munne på dem så är det lätt hänt att man trugar lite bara för att) samt att man från början kan äta tillsammans som en familj. :)

Nedan finns en bra beskrivning av BLW (snott från en blogg)

BLW är ett sätt att introducera mat för ditt barn genom plockmat istället för puréer. Barnet får själv ta kontrollen över sin mat från första stunden och träna både mun och fingermotoriken genom att själv försöka plocka i sig maten istället för att matas med mosad mat.
BLW är en matningstradition som är och har varit väldigt stor i USA, i Sverige har det helt enkelt kallats för ”plockmat” men än så länge inte varit någon jätteutbredd variant för matintroduktion.
En av de smidigare sakerna med BLW är att du slipper fundera på matlagning för din bebis, han eller hon äter helt enkelt sin plockmat som är enkel att tillaga eller samma mat som dig/resten av familjen. BLW är en långsam metod, föräldrar som låtit sina barn introduceras till fast föda via BLW brukar berätta om hur märkligt det ibland känts att deras barn på en måltig plockar i sig ett par ärtor och en makaron när andra barn glufsat i sig en hel barnmatsburk och fruktmos. Även om det ofta tar lite längre tid för ett BLW-barn att komma upp i större mängder mat då motoriken måste tränas brukar det inte vara någon skillnad i matmängd vid ca 1-2 års ålder. De skillnader som ändå kan vara är helt individuella.

I övrigt är det bara att testa sig fram och låta barnet prova på allt, även sådant du tror att barnet inte kommer gilla, du kan bli förvånad! Ha lugna avstressade måltider i den mån det går, matsstunder med BLW kan ta lång tid, det är inte ovanligt med sittningar på 30-40 minuter per måltid medan barnet smakar, plockar och undersöker med alla sinnen. Det mest negativa med BLW är just tiden som blir, men å andra sidan är det riktigt kul att se på när barnet upptäcker sin mat. BLW är ett fantastiskt sätt att introducera sitt barn för fast föda.
 
Med äldre dottern gjorde vi så, och jag planerar att göra detsamma med med lillan. Dock gjorde vi väl lite i kombination, då hon oft fick lite gröt till frukost som jag matade även om hon kunde få lite mackbitar och frukt också, medans lunch, mellis, middag endast blw.

Jag har tänkt börja vid 6 månader om A inte visar intresse före det, isf startar vi lite tidigare med små små smaksensationer dvs dopp på fingret.

Jag tänkte att Bastian skulle få börja lite genom en umami Taste teaser när han visar intresse :D
 
K
Jag tänkte att Bastian skulle få börja lite genom en umami Taste teaser när han visar intresse :D
Jag såg aldrig någon poäng med dom till Lea, hon åt liksom bananslantar, lätt kokade äppelklyftor eller liknande utan problem när intresset för mat kom, och har aldrig varit nära att sätta o halsen. Men många använder dom har jag förstått och rekommenderar väl varianten med gummi istället för nät, den ska visst vara svår att göra rent.:-)

men kul att du vill blwa, det kändes så naturligt här att vi gjorde så utan att veta att det fanns så att säga :-)
 
Men om man har en sån taste teaser, blir det inte som att äta puré då? Tänker mig att det som är i måste mosas för att komma genom hålen?

Jag hade inte hört om BLW innan men konstaterade rätt fort att en strikt sådan metod inte är för oss, eftersom vår tjej redan nu är lite svårfödd. Vi behöver en metod där vi har bättre koll på hur mycket hon får i sig. Dock kan jag tänka mig en mix, ge gröt och puré/särskilt tillredd barnmat som huvudmål men även ge fruktbitar, grönsaksbitar, bröd mm. Jag hoppas kunna göra barnmat av den mat vi vuxna äter så långt det är möjligt.
 
@Miks - låter bra! En Antilop står på inköpslistan men jag har inte kommit till skott ännu eftersom jag trodde det var för tidigt. Har redan köpt en snygg dyna som jag ska ha i den :)
 
Är det nån här som bor norrut längs E4an (tänk Gävle-Umeå)? 1-4 februari ska jag åka och jobba och har bebis med mig. Kommer vara "ledig" dagtid (det är restid) och om någon är hemma skulle det ju vara superkul att ses!

Nu hör jag visserligen inte till den här tråden men bor i Sundsvall och vill du ta en paus så är du väldigt välkommen hit :)
 
Men om man har en sån taste teaser, blir det inte som att äta puré då? Tänker mig att det som är i måste mosas för att komma genom hålen?

Jag hade inte hört om BLW innan men konstaterade rätt fort att en strikt sådan metod inte är för oss, eftersom vår tjej redan nu är lite svårfödd. Vi behöver en metod där vi har bättre koll på hur mycket hon får i sig. Dock kan jag tänka mig en mix, ge gröt och puré/särskilt tillredd barnmat som huvudmål men även ge fruktbitar, grönsaksbitar, bröd mm. Jag hoppas kunna göra barnmat av den mat vi vuxna äter så långt det är möjligt.

Jag tror faktiskt mer att det blir fruktsaften som kommer ut. Hålen är så små att jag inte kan tänka mig att ngt annat kommer ut. Jag kommer alltså ha den för att introducera lite andra smaker och så för Bastian. Inte som en matgrej i sig. :)

Jag hade kunnat tänka mig att köra BLW samt gröt men då kommer det där med skeden in i bilden så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra :confused:
 
Var förresten på återbesök hos vanliga BM igår. Rena skämtet (men vad hade jag väntat mig?). Hon tog blodtryck, blodprov, kände på livmodern och frågade typ om vi tyckte att förlossningen gått bra. Vårt svar på det var att efter omständigheterna så tyckte vi väl det. Då var hon nöjd. :confused: Jag trodde man skulle gå igenom förlossningen mer än den korta frågan men jag har kanske fått fel för mig?

Tur vi ska på återbesök i Lund också just för att prata om förlossningen

Förresten så rekommenderade hon starkt Baby björns selar med barnen utåt för Bastian (han är 6 veckor) Hur kan en BM bara rekommendera ngt sådant?? Jag trodde de skulle ha mer koll på ergonomi och liknande?
 
@TeamLundVer. Hade du velat prata mer om förlossningen hade du ju kunnat säga/signalera det själv ;) Och din BM har ju sagt tokigheter graviditeten igenom så varför skulle hon sluta nu? ;)
 
Var förresten på återbesök hos vanliga BM igår. Rena skämtet (men vad hade jag väntat mig?). Hon tog blodtryck, blodprov, kände på livmodern och frågade typ om vi tyckte att förlossningen gått bra. Vårt svar på det var att efter omständigheterna så tyckte vi väl det. Då var hon nöjd. :confused: Jag trodde man skulle gå igenom förlossningen mer än den korta frågan men jag har kanske fått fel för mig?

Tur vi ska på återbesök i Lund också just för att prata om förlossningen

Förresten så rekommenderade hon starkt Baby björns selar med barnen utåt för Bastian (han är 6 veckor) Hur kan en BM bara rekommendera ngt sådant?? Jag trodde de skulle ha mer koll på ergonomi och liknande?
Min BM gick igenom hela journalen på återbesöket! Inget blodtryck eller kände heller, hon frågade om jag ville att hon skulle känna men jag tyckte det inte var nödvändigt.
 
@TeamLundVer Jag tycker allmänt det är dålig information om hur barnen ska hållas/liggas/vara när dom är spädbarn.
Jag blir förfärad när jag ser spädbarn med platta bakhuvuden med håret avskavt på öppna förskolan :(
Ingen av mina barn har varit nöjda mer än korta stunder med att ligga själva, så dom har fått hänga med på min arm. Inget avskavt hår eller platta bakhuvuden. Ett till plus är att dom blir stadiga snabbt!
 
@TeamLundVer Jag tycker allmänt det är dålig information om hur barnen ska hållas/liggas/vara när dom är spädbarn.
Jag blir förfärad när jag ser spädbarn med platta bakhuvuden med håret avskavt på öppna förskolan :(
Ingen av mina barn har varit nöjda mer än korta stunder med att ligga själva, så dom har fått hänga med på min arm. Inget avskavt hår eller platta bakhuvuden. Ett till plus är att dom blir stadiga snabbt!
Men alltså, att håret skavs av betyder ju absolut inte att barnet ligger mycket på rygg! Vår tjej ligger väl egentligen bara platt på rygg när hon ligger i vagnen (1-2 h per dag) och i babygymmet (kanske 4-5*15 min per dag) och hon har ändå fått en kal fläck i bakhuvudet nu på sistone. Hon både står och sitter massor (med stöd) när hon är vaken, och hon sover oftast på sidan. Skillnaden nu mot innan är att hon sover i mjukliften varje natt istället för på våra magar, och det är ju enbart en positiv utveckling. Alla som träffat mig och H vet att jag går och bär på henne mer eller mindre konstant. Trist om folk som inte känner oss som vi möter på t ex öppna förskolan sitter och tänker såna saker om oss som du tydligen gör :(
 
@TeamLundVer Jag tycker allmänt det är dålig information om hur barnen ska hållas/liggas/vara när dom är spädbarn.
Jag blir förfärad när jag ser spädbarn med platta bakhuvuden med håret avskavt på öppna förskolan :(
Ingen av mina barn har varit nöjda mer än korta stunder med att ligga själva, så dom har fått hänga med på min arm. Inget avskavt hår eller platta bakhuvuden. Ett till plus är att dom blir stadiga snabbt!
Platta huvuden har ingen (än så länge i alla fall haft) av mina haft men avskavt hår har dom alla haft. Jag bär mina mycket men mina ligger och sover på rygg ca 12 h varje natt. Inte konstigt det blir avskavt då. Det brukar försvinna ganska så fort bara dom börjar vända och vrida sig när dom sover.
De första månaderna så ligger mina väldigt stilla när dom sover. Det tar dom dock igen sen. Då ligger dom kors och tvärs över hela sängen :cautious:
 
Mina töser har också haft avskavt hår, men ingen av dom trivs att ligga ner dagtid utan bärs konstant. Men platta bakhuvuden har dom inte ens varit nära att ha, så det tycker jag inte hör till. Håret är ju så himla mjukt då dom är små, och ffa när dom börjar bli mer aktiva och tittar åt alla håll tycker jag det nöts direkt även om dom knappt ligger ner.
 
Skavt hår har det precis blivit här. Hon ligger still när hon sover och oftast på sidan, men när hon är kissnödig på natten så gnuggar hon huvudet så håret nöts bort. Men platta bakhuvuden är inte så konstigt när jag ser andra med bebisar ute. Bebisarna sitter i sitt babyskydd hela tiden, eller i vagnen, eller så har man babyskyddet fastsatt i en vagn. Det är inga korta stunder heller utan det är många timmar mammorna är ute och fikar och shoppar. Väldigt främmande för mig i alla fall.
 
Funderar lite på hur vi ska göra ikväll med Bastian. Han har de senaste 3 veckorna ätit 03:00, 09:00, 16:00 och 21:00 (+/- 30min). Han har med ett matuppehåll vid 3 sovit från 21:30 till ca 07:00. Ganska skönt kan sägas :D

Nu verkar det dock som om han tänkte byta sovvanor lite och jag undrar om man ev. ska hjälpa honom så att han inte vänder på dygnet? I morse vaknade han inte förrän 06:45 och ville ha mat nämligen (03- målet hoppades alltså över). Givetvis åt han då inte klockan 09 heller utan det blev inte förrän vid 12':30.

Han borde alltså vilja ha mat någon gång vid 18-19 och sedan vid? Ska man kanske ge honom ett mål vid 23-snåret oavsett som han sedan kan sova på eller ska man överlåta det helt åt honom. Inatt blir det inte så stor skillnad (tror jag) men om han fortsätter äta med det intervall han kört med idag så lär han vända på dygnet alternativt bara äta 3ggr/ dag och det tycker jag är lite väl lite :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 940
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp