Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å dom är så fina :love:
Så långt tänkte inte jag.. Iof så gör inte min hund ifrån sig på "sitt område" hon har när vi bodde med tomt knallar iväg en bit och kissat :D
Bra tips, tyvärr är nosaktiviteter det absolut tristaste i världen enligt vovve men borde ta tag i trixträningen igen! 40 kommandon KB hon men borde va uppe i 50 till sommaren :up: är en BC/DSG blandning så hjärna finns :love:

Skönt att hästen skötte sig! Verkade dom intresserade eller va det en sån "ska egentligen fundera på hur vi tackar nej"?
Vad är det för pålle?

Ja, fast min är snaggad pga lat matte... Men han är fin ändå. :-)

åh, ja men trix är inte tokigt! Lär vovven plocka upp grejer (och nämna dom vid namn, t ex hämta nallen) och lägga dom i en låda kan bli användbart om någon månad. Det önskar jag att jag skulle lära min... Och vilken rolig blandning, kan tänka mig det kräver lite.

Det är en 3 årig shettis, och bog verkade dom intresserade, tackar dom nej är det nog för att dom vill ha en lite mer färdig, här är bara grunden lagd (tömkörd inte inkörd, sutten på men inte inriden).
 
@Emor vilken bra lösning! Önskar vi hade kunnat göra något liknande, men att jag hade jobbat. Dock har sambon eget företag och vill inte vara hemma alls... Dock var det han som då innerligt ville ha ett barn till, jag hade nöjt mig med ett. Så vi får väl se när amningen är avslutad. Det är en pågående diskussion. Att vara hemma alla fyra hade varit helt underbart :love:. I nuläget går jag bara och räknar ner dagarna till nästa helg...

:

Här bytte vi sist vid 5 månader och gick då omlott för att jag vantrivdes, så skulle det bli en nr två var det ett krav att vi delade på ledigheten. Nu gör vi inte det utan maken kommer ta all, känns helt ok. :-) jag hoppas du kan prata med din karl och få till någon bra deal där så ni båda blir.nöjda. Här har jag helammat fram tills nu med pump när jag inte är hemma, men ska.nu sluta pumpa iaf så får vi se hur mycket ersättning det blir, men hon blev 3 månader idag så det känns ändå ok med lite ersättning från nu. Dessutom är hon fruktansvärt dålig på att amma, eller ja, på att greppa, så jag år helt blodig och.blåsig om vårtorna fortfarande, det går aldrig över och gör så in i bänken ont varenda amning. Så flaska någon gång börjar kännas ok.
 
@Emor - jag behöver din hjälp! Jag minns att du skrivit att när storasyster var 6 mån tog ni ifrån henne nappen. Gjorde du på något särskilt sätt då och hur gick det? Tar också gärna emot tips från andra på hur man kan avskaffa nappen eller på annat sätt åtgärda våra problem!

H ligger och vrider och vänder sig i timtal nätterna igenom och nappen åker ur gång på gång på gång...på gång. Nattpasset går numera under benämningen "nappjour". Det är ohållbart, vi kan inte sova. Inget vi testat hittills hjälper. Hon sover i mjukliften som vanligt, med samma filtar och snutte som vanligt. Att ha henne bredvid sig i sängen hjälper inte och inte heller att ha henne på sig. Nu vill jag prova om vi kan ta bort nappen. Av vad jag läst på nätet kan det hjälpa. H är dock väldigt förtjust i napp och vill inte somna utan den.

Vi tog helt enkelt bara bort den. Nu var det ju dock lite skillnad i vårt fall eftersom att jag ibland ammade till sömns, men det funkade även att bära henne i sele (på ryggen!) tills hon somnade och då lägga ner. Var alltså lite mer jobb att få henne att somna, men hon sov så mycket bättre utan nappen och efter att den var glömd gick det smidigt att lägga henne igen. Kanske inte någon vidare hjälp, men vi tänkte som så att det finns inget smidigt sätt, utan vi köpte helt enkelt inte några nya och fick prova oss fram till vad som funkade då hon blev ledsen istället. Lite frustrerande i början men väldigt skönt såfort det var gjort.

Förstår att det är frustrerande, önskar dig all lycka till! Maken och jag diskuterade detta med napp igår faktiskt och båda konstaterade att hovar glada att A inte tog någon, eftersom att det himla istoppandet av nappen i tid och otid var så drygt med storasyster. Plus att hunden vi hade då åt.nappar så det fanns aldrig.någon när det behövdes och då vart L hysterisk.
 
Vi tog helt enkelt bara bort den. Nu var det ju dock lite skillnad i vårt fall eftersom att jag ibland ammade till sömns, men det funkade även att bära henne i sele (på ryggen!) tills hon somnade och då lägga ner. Var alltså lite mer jobb att få henne att somna, men hon sov så mycket bättre utan nappen och efter att den var glömd gick det smidigt att lägga henne igen. Kanske inte någon vidare hjälp, men vi tänkte som så att det finns inget smidigt sätt, utan vi köpte helt enkelt inte några nya och fick prova oss fram till vad som funkade då hon blev ledsen istället. Lite frustrerande i början men väldigt skönt såfort det var gjort.

Förstår att det är frustrerande, önskar dig all lycka till! Maken och jag diskuterade detta med napp igår faktiskt och båda konstaterade att hovar glada att A inte tog någon, eftersom att det himla istoppandet av nappen i tid och otid var så drygt med storasyster. Plus att hunden vi hade då åt.nappar så det fanns aldrig.någon när det behövdes och då vart L hysterisk.
Tack! Jag tänker att det nog är så vi måste göra också, bara ta bort den, men det tar emot när hon blir så himla ledsen utan den (provade för en stund sen). Dock vore det bra tajming att göra det nu eftersom vi har en lugn vecka med inte så mycket inplanerat. Hur lång tid tog det innan nappen var glömd?
 
@hvala tror bara det är att plocka bort den när de är så små, sen får man testa sig fram till vad som funkar att trösta. Sonen hade ju napp till 3,5 år och det var ett fruktansvärt napolitanare när han var liten. Supersvårt att sluta med. Vi hade samtal nästan ett år med att sluta innan vi lyckades.
 
@Emor vill du lägga upp en bild? Vart nyfiken på hur dom ser ut rakade :D

@hvala det där med napp är ett krångel utan dess like. Blir ju panik såfort den ramlar ur :eek:
Edith suger ju på tummen så jag använder bara napp när hon har vantar på sig, typ i selen/vagnen/babyskyddet. Finns ju en stooor fördel med napp och det är ju att man kan ta bort den. Tummen sitter ju där den sitter lixom :cool:
 
Alltså, det där med EC, det funkar inte här. Jag ser inga signaler (eller jo, när hon ammar och ska bajsa så blir hon liksom lite stel och blank i ögonen precis innan det kommer i blöjan, men jag har inte velat "rycka bort" henne från tutten när hon äter. Och hittar jag väl en signal annars så kniper hon tills blöjan åker på igen. Det känns svårt att leta signaler när storasyster kräver uppmärksamhet också och man inte har någon vana av detta sen tidigare.
Sen försöker jag få storasyster blöjfri om dagarna nu samtidigt, det kanske är det? Haha, men det vore skönt om hon kunde slippa blöjan snart.

På tal om TV, min stora tjej älskar frost och shrek just nu och vill nog helst ha dem på repeat hela dagarna.. Jag kan dem utantill nu och inga andra filmer duger, då tjatar hon bara om "fimm", "sheck" och "gubben" (snögubben i frost).

Usch, det här med sjukor, jag tycker att jag ser (på fb) vänners barn som är sjuka i det ena och det andra hela tiden; RS-virus, lunginflammation etc. Här är barnen förkylda (igen) :( Enligt planen så ska M få sin första vaccination om nån vecka, men är hon inte frisk då så får vi vänta med den. Jag vill inte ge hennes immunförsvar ännu mer att tänka på innan den är klar med förkylningen.
Jag har inte varit på öppna förskolan på ett par, tre veckor nu, men med allt RS-virus och nu en förkyld bebis så känns det inte jättelockande att gå dit och umgås med andra barn och baciller heller.

Ang hästar så sålde jag min häst när storasyster var några månader gammal. Jag hade vare sig ork eller lust med häst då så det var för bådas bästa. Det är något jag får ta upp så småningom helt enkelt. Men det känns jättekonstigt att jag inte ridit sedan april -12 och då var det ännu längre sen jag red ett ordentligt ridpass (läs: dressyr/ hoppning etc) eftersom han var grön och under igångsättning efter lång vila efter skada. Jösses, jag skulle väl knappt komma upp på en häst nu, än mindre AV när musklerna man en gång hade aktiverade vaknat till liv igen efter x antal år i vila xD

För övrigt känner jag mig bara himla glad just nu ändå, jag har kommit på vad jag vill med livet, vad jag ska utbilda mig till när mammaledigheten är klar (jag är trött på att gå på timmar som uska och aldrig komma längre), jag har två underbara flickor och känner mig nöjd med det (inget sug efter fler barn längre, för tillfället iallafall ;) ), jag har en make som jag älskar... Kan det bli mkt bättre? Jo, det skulle ju vara att det visade sig att min kära väns hund är dräktig och vi blir med valp i vår då, men det dröjer ett tag till innan vi vet det. Tyvärr! Otålig som en jag vet inte vad, det är jag det xD

Och ni, förresten. Jag funderar och funderar över det här med preventivmedel. Det verkar som att spiral är alternativet för mig, men då är frågan; hormonspiral eller koppar?
Jag har ju funkat lite olika med olika p-piller innan och är rädd att hormonspiralen ska ha negativ effekt med, då känns det ju inte askul att ha lagt ut massa pengar på den, om man ändå får ta ut den snart igen. Fördelen är ju om man slipper mensen.
Kopparspiralen, där är ju nackdelen helt klart att man ofta får ökad mens och mensvärk. Det har jag liksom redan nog av. Och jag läste att man kan få kopparförgiftning av den med, men å andra sidan så kostar den inte alls lika mycket och då känns det ju inte alls lika illa om man måste ta ut den igen för att det inte funkar.
Någon med erfarenheter? (Jag försöker att inte tänka på att skiten ska in också... Det känns inte jättekul, men det är ju en gång och sen kan den ju vara där i x antal år förhoppningsvis.)
 
@Emor vill du lägga upp en bild? Vart nyfiken på hur dom ser ut rakade :D

@hvala det där med napp är ett krångel utan dess like. Blir ju panik såfort den ramlar ur :eek:
Edith suger ju på tummen så jag använder bara napp när hon har vantar på sig, typ i selen/vagnen/babyskyddet. Finns ju en stooor fördel med napp och det är ju att man kan ta bort den. Tummen sitter ju där den sitter lixom :cool:

Här är han,Sigge! Han har även varit i kortare frill, men det tenderar att växa som ogräs ...
 
@heartstring , haha, det låter typ som jag. Fast jag då inte hunnit sälja hästen än, och har en hund. (men hoppas på valp till sommaren, går också och väntar på om paningen tog sig). Två underbara tjejer, världens bästa make och studier för att rikta om yrkeslivet och bort från vården. Dessutom mejlade jag bm igår faktiskt om att jag vill boka tid för insättning av spiral, hormonvarianten provar jag först för att se om den fungerar, jag är nöjd med mina två barn, just nu iaf.
 
@heartstring, jag var och satte in hormonspiral förra veckan. För mig gick kopparspiral fetbort pga risken för ökade blödningar och så sålde min barnmorska in hormonspiralen så bra (minskade blödningar, mindre hormoner än p-piller och sitter på plats i flera år). Det finns två olika hormonspiraler, en som räcker i tre år och en som räcker i fem. Det är bara femårsspiralen (Mirena) som ingår i högkostnadsskyddet så därför valde jag den trots att jag inte planerar att ha den full tid. Eftersom jag har annan medicin på recept betalade jag "bara" 4-500 kr för den (ord pris ca 1000 kr).
 
Nu har vår "stackars" lilla bebis varit utan napp sedan lunch igår. Hon saknar den men det går över förväntan, och jag märker redan att hon börjar vänja sig. Jag hade nattpasset i natt och jag fick SOVA! :banana:

Idag var andra tillfället av babymassagekursen och jag måste säga att det är lite smålustigt att försöka massera en bebis som ömsom försöker göra sit-ups, ömsom försöker gå upp i brygga. De andra mammorna tyckte vi skulle satsa på en karriär som gymnast för H :D
 
@Emor oj vad förvånad jag vart nu.. Trodde han skulle se lite söt/rolig ut men han är ju jättevacker :love:

@hvala skönt att det funkar med avvänjningen! Har ni nån filt eller nått för att stilla sugbehovet eller behövs inte det när dom är äldre?

@heartstring härligt att höra att du är så nöjd och glad!!!! Misstänker att du vill hålla hemligt vad du ska utbilda dig till men vill du berätta blir jag inte direkt ledsen :angel: (min nyfikenhet är nog nästan osund ibland)
 
Nu har vår "stackars" lilla bebis varit utan napp sedan lunch igår. Hon saknar den men det går över förväntan, och jag märker redan att hon börjar vänja sig. Jag hade nattpasset i natt och jag fick SOVA! :banana:

Idag var andra tillfället av babymassagekursen och jag måste säga att det är lite smålustigt att försöka massera en bebis som ömsom försöker göra sit-ups, ömsom försöker gå upp i brygga. De andra mammorna tyckte vi skulle satsa på en karriär som gymnast för H :D

Jag har en kille på sju månader som bara har napp när han ska sova men precis som er tjej så tappar han den ofta, vaknar och är ledsen. Funderar på att göra detsamma som ni men vet inte om just nu är ett lämpligt tillfälle, han är mitt i ett utvecklingssprång för tillfället. Fortsätt gärna uppdatera hur det går.

Vår kille gjorde för övrigt precis likadant som er tjej under massagen, han ville hellre titta på de andra barnen än ligga stilla på rygg. Kompromissen blev att han fick sitta i mitt knä och ofta på de andra media jag masserade så gott det gick.
 
Jag har en kille på sju månader som bara har napp när han ska sova men precis som er tjej så tappar han den ofta, vaknar och är ledsen. Funderar på att göra detsamma som ni men vet inte om just nu är ett lämpligt tillfälle, han är mitt i ett utvecklingssprång för tillfället. Fortsätt gärna uppdatera hur det går.

Vår kille gjorde för övrigt precis likadant som er tjej under massagen, han ville hellre titta på de andra barnen än ligga stilla på rygg. Kompromissen blev att han fick sitta i mitt knä och ofta på de andra media jag masserade så gott det gick.
Nej ni ska nog vänta tills utvecklingssprånget är passerat. Barnen behöver allt stöd de kan få när de går igenom sprången. Vi hade sån tajming att vi precis kommit ur ett utvecklingssprång för bara ett par dagar sedan. Jag kan skriva lite mer om hur vi gjort och våra lärdomar när det gått lite mer tid.

@Cocos, hon suger på det mesta hon kommer över. Sina händer, våra händer, kläder, filtar, leksaker mm. Det gjorde hon också innan vi tog bort nappen. Hon fick en hemsydd snuttekanin av sin farmor i julklapp som hon har när hon sover.
 
@hvala häääärligt!!! Vilken otrolig skillnad det är mot för några månader sen! Du kanske läst min FB status.. Edith vill numera somna själv i spjälsängen, känner mig helt plötsligt obehövd och överflödig :cool:
Det är ju så mysigt med en liten varm trött bebis i famnen :love:
 
@Emor Jag trodde aldrig att det skulle vara såhär pirrigt att vänta och se om parningen tog sig eller inte! Jag hoppas det, det skulle passa så himla bra nu när jag kommer att vara hemma till hösten/ vintern och allt. Vi ska göra UL för att se om det finns några valpisar i magen, men det är ju JÄTTELÅNG tid kvar tills dess!! Tänk om man bara kunde göra grav.test på hundar - jag har ju ett kvar i badrumsskåpet ;)
Vad är det du läser? Jag förstår inte att alla verkar vilja komma bort från vården? :angel: Men det beror väl på vad man är och vad man har, jag är ju "bara" uska inom äldrevården och har gått som timmis i hundra år (känns det som) och jag orkar faktiskt inte det mer. Och lönen är ju inte den bästa heller, med tanke på vad man faktiskt gör också.
Ja, jag känner mig också nöjd med två småttisar och skulle egentligen kunna tänka mig at sterilisera mig, men så känner jag samtidigt att det är lite för definitivt, så det får vänta. Jag har alltid sagt att jag inte vill ha några barn efter att jag fyllt 30, så vi får väl se hur det känns när den åldern kommer ;)

@hvala Åh, jag vill inte heller ha vare sig mer blödning eller mer mensvärk, det har jag nog av, och det vore ju jätteskönt att slippa mensen (som man förhoppningsvis gör med hormonspiralen), men sen blir jag tveksam. Jag har fått biverkningar av vissa p-piller (noll sexlust, finnar, viktuppgång..) och det känns ju ganska surt om man sätter in en hormonspiral (läs; betalar runt tusenlappen) för att få ta ut den snart för att biverkningarna blir odrägliga. Då känns det lite bättre att prova kopparspiralen först eftersom den vad jag förstått är gratis. Då känns det inte lika illa om man måste ta ut den och kanske får prova hormonspiral iallafall. "Tyvärr" lyckas jag ju aldrig få något högkostnadsskydd xD

Och vad skönt att nattningarna och allt går bra även utan nappen! Min lilla M vägrar ju napp (fast storasyster gärna vill trycka in den i munnen på henne lite då och då), men storasyster har napp fortfarande. Jag tänker att om vi inte lyckats "bli av" med nappen innan nästa jul så ska hon få ge napparna till tomten då. Då är hon tre år och det känns som att det kan vara lättare att förklara då än vad det är nu. Hoppas jag.

@Cocos Haha, nyfiken i en strut.. Jag känner inte alls igen det där :angel: :D
 
På tal om nattningar/ sömn. M vill somna hos mig (med mig (och tutten) i sängen), men nu sover hon oftast lika bra om jag går upp. Hon har hittat tummen/ fingrarna och kan ofta komma till ro själv. Så jag börjar tänka att det nog är dags för min lilla bebis att börja sova lite i sin egen säng. Vad konstigt det kommer att kännas att få sova "själv" med maken igen :o:D Fast med storasyster krånglade jag aldrig med att få henne att somna om i sin säng, utan lyfte över henne till mig när hon vaknade, så än lär jag väl få lite mys. Samtidigt som storasystern alltid vaknar och kommer till oss på natten när hon sover i sin säng. Sover hon hos oss sover hon hela nätterna däremot.. hm ;)
 
@heartstring jag läser till förskollärare :) Och visst skulle gravtest hos hund vara enkelt, men jag försöker se det positivt, dom är iaf inte dräktiga i 9 månader som vi ;) Vad är det för ras ni spanar på?
Och angående sömn här så kan A iaf ibland tjollra sig till sömns, men jag måste ligga brevid, annars vaknar hon direkt. Om jag lyckas smyga iväg och hon fortfarande sover tar det någon minut och sen vaknar hon och skriker i panik tills jag är där igen. Antar att det är någon separationsfas, så nu måste jag väcka henne om jag ska gå någonstans för hon bli hysterisk om hon sover och jag är borta då hon vaknar. Då duger inte pappa alls förrän hon är lugn, då går det bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 940
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp