Hoburgaritten?

Jaffa83

Trådstartare
Satt i går och kollade lite på tävlingsäsongen och drömmarna satte igång. Mitt må detta året är att rida två godkända 50 km tävlingar för att kunna ansöka om prestations medalj inom Svenska Fjordhästföreningen. Men samtidigt så skall vi försöka kvala till Fjord SM i sommar i dressyr. Då måste jag rida tre dressyrritter över 55% under våren.

För att hinna med bägge funderar jag på att hoppa över Bergritten i år eftersom jag ridit den i tre år och istället satsa lite större och åka till Gotland istället. Men hur är banan på Hoburgaritten? Mycket backigt och ansträngande?

Hästen det handlar om är idag 23 år fjording som i fjol var i absolut toppform. Dags formen är lägre med det är ju ett tag kvar till tävlingarna. Fullt frisk i övrigt och han tycker det är superkul men distans. Är dock lite rädd att ta ut honom på för "svåra" tävlingar.

Är oxå lite osäker på hur jag skall lägga upp träningen. Pulsa honom går inte för till och med domaren på Bergaritten hade svårt att hitta puls på honom.

Sedan så funderar jag vidare på vilken som skall bli nästa tävling. Rimboritten ligger ju tyvär helt fel i tiden för oss. Vill inte ta ut honom på distanstävling mitt i varmaste sommaren pga tjockare hud= svettas floder.

Mycket funderingar blir det :confused: Hoppas att nån har nått bra tips.

/Linda
http://gustens.hovar.com

Sv: Hoburgaritten?

Nybyggetritten brukar ju vara väldigt lättridet, och dit har du inte så långt heller.:)

Tycker absolut att du ska rida i Hoburgen.. Banan är jätte fin och bjuder på lite utmaningar.. Ritten går över många olika underlag, man kan klättra vid hoburgsgubben för att sedan galoppera vid stranden.. Ta chansen och rid en jätte fin bana..

Syns kanske i april då..

liten parantes:
vad är prestationsmedalj? finns det för flera raser? hur får man reda på mer info om det och hur ansöker man? :confused:
lycka till med tävlandet! :)

Nattuggla skrev:
liten parantes:
vad är prestationsmedalj? finns det för flera raser? hur får man reda på mer info om det och hur ansöker man? :confused:
lycka till med tävlandet! :)

Prestationsmedaljer har vi inom Svenska Fjordhästföreningen. Vet inte om andra raser har det oxå. De finns i bla dressyr, distans, hoppning och körning och i valörer brons, silver och guld.

Gusten har fått bronset i distans för ha ridit två godkända clerarounder. Har även silver i dressyr för tre godkända LB ritter. Nu skall vi statsa på brons (LC:2) och guld (LA) i dressyr opch silver i distans (två godkända 50 km tävlingar).

Mer finns att läsa på http://www.fjordhasten.se/prestati.htm

/Linda
http://gustens.hovar.com

Borde nog gå brta o kombinera dressyren o distansen. Har också fjording, vet hur mycket de kann svettas på sommaren. Ska också försöka ta presentations medaljer nån gång, men just nu är min häst dräktig. Jag skulle vilja ta brons i dressyr och distans, hittils inte tävlat något med den fjord jag har nu. hon är i vettig kondis nu men har typ ingen padock nära mig så det är inte enkelt att träna dressyr. Före det ända problemet i dressyren för oss är ju just att hästen inte vill gå runt runt i padock..

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 525
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 271
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
59 048
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar