hobbyverksamhet....

L

lei

Om inte jag minns fel, ska man vid hobbyverksamhet
spara alla kvitton med utgifter för att när man får
inkomst på hästen kunna kvitta mot kvitton som man
har sparat på sig, när de är slut får man börja betala
skatt. Rätta mig om jag har missuppfattat det.
Jag och en till hade en diskussion och tyckte inte lika.
HJÄLP

Sv: hobbyverksamhet....

lei skrev:
Om inte jag minns fel, ska man vid hobbyverksamhet
spara alla kvitton med utgifter för att när man får
inkomst på hästen kunna kvitta mot kvitton som man
har sparat på sig, när de är slut får man börja betala
skatt. Rätta mig om jag har missuppfattat det.
Jag och en till hade en diskussion och tyckte inte lika.
HJÄLP

Jag tror inte att man får ta med sig underskott från föregående år om man driver en verksamhet som hobbyverksamhet. Det får man däremot om man driver något som näringsverksamhet. Om du har en hobbyverksamhet som har x kronor i utgifter och y kronor i inkomster under ett år så stämmer det att du får skatta för de inkomster som blir vinst så att säga.

Piggy

Senast ändrad:

Själv har jag mina hästar i en enskild firma och då får jag spara allt underskott samt får tillbaka momsen varje år det går back. Underskottet från tidigare år kvittas mot kommande överskott. Om jag fattat det hela rätt vad det gäller hobbyhäst är det så att, ingen kvittning sker utan dina inkomster från arbete läggs ihop med inkomsterna från hästarna utan att du får göra avdrag för utgifterna. Så det året du får inkomst på hästarna bör du göra en deklaration för näringsidkare så kvittas åtminstonde dina kostader det året. Efter det är du "inne" och kan göra avdrag för moms varje år även om du inte har inkomster utan bara utgifter och därmed spara underskott till kommande år. Nu för tiden är det svårare att få skattemyndigheten att godkänna hästverksamhet så har men inkomst/överskott ett år är det det året man ska starta för staten tackar ju inte nej till skattepengar!?

Om du deklarerar hobbyverksamhet så kan du kvitta deklarationsårets vinst mot tidigare års underskott. Du kan 'backa' 5 år. När du första gången deklarerar en sådan kvittning, så måste du skriva inkomster och utgifter för alla år från det års underskott du kvittar, fram till årets överskott, dvs även alla åren emellan 'underskottsåret' och 'överskottsåret'. Självklart kvittar du ju mot det äldsta underskottet först.
Kvittona behöver du om din deklaration blir utvald för extra granskning, normalt skriver du bara totala utgifterna och totala inkomsterna för varje år.

Du behöver inte deklarera hobbyberksamheten förrän du har gått med vinst.

Inkomst/underskott från hobbyverksamhet får inte kvittas mot inkomst av tjänst. Dvs din vanliga inkomst (från anställning) är helt skiljd från hobbyverksamheten, ur deklarationssynpunkt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka