höanalyshjälp

P

PrinsArvid

har bestämt mig för att för första gången försöka mig på att skicka mitt hö på analys.
jag är totalt okunnig när det gäller analys men som många här på buke så tycker jag att det verkar bra.

jag känner mig lite smått förvirrad bara,vet inte alls hur man ska gå till väga,vad man behöver veta innan om höt,om man kan skicka en analys nu,och när resultatet kommer så kommer jag se ut ännu mer som ett frågetecken :o

jag har ett eget stall med tre boxar där jag hyr ut en till en tjej med sin haflinger.i nuläget köper vi in hö varförsig.
just det här med höinköp tycker jag inte har fungerat 100..jag vet inte hur ni andra med mindre stall gör.
vi har ett väldigt litet loft så vi kan inte köpa in så mycket hö åt gången.jag var och köpte första lasset för någon vecka sen.
köpte det i sala området av en bonde.
blev en femtio bala ungefär,13-15kg´s balar från första skörden.

hoppas ni kloka erfarna bukefalister kan hjälpa mig med tips och goda råd...

/Angelica

Sv: höanalyshjälp

Vi bokar hela skörden med vår bonde, och hämtar sen en transport åt gången från samma ställe. Betalar när vi hämtar i detta fallet, och stämmer av hur mycket vi skall ha under årets gång.

Jag borrar och skickar in prov för analys, men detta faktureras "min" bonde. Funkar kanonbra, och vi kan reglera mängd hö lite hur som eftersom vi bara köper mera eller mindre.

Går det så vore det väl enklast om du - eller ännu hellre alla ni som står i stallet - kunde köpa från samma ställe/ samma skörd för hela året. Men fundera också på hur ni fodrar i hagen, har du "ditt" hö eller delar ni där?

En analys kan ju faktiskt betala sig själv genom att du enbart köper det foder du behöver att komplettera med. Om inte annat är det en bra vägledning så att man kompletterar i tid, innan hästen fallit ur.

Sv: höanalyshjälp

Köper du så litet så tycker jag att det bästa är att satsa på att bara köpa analyserat foder. Det blir sk*tdyrt om du ska analysera alla små sändningar du köper. Jag brukar alltid hävda att det för bonden som tar in 10 ton kostar mindre än 5 öre per kilo att skicka in på analys (och han kan hålla isär sina vallskördar och göra åtgärder för att förbättra). Analyserar du själv ett halvt ton så kostar det dig 1 krona kilot extra för att att få analyserat.

Kräver du analys kan du redan innan du åker och hämtar se om det kommer att bli ett dyrt eller billigt hö för dig. Med dyrt hö menar jag inte priset på hö utan att du måste komplettera med dyrt kraftfoder eller tillskott.

Vad ska du göra om din analys, efter att du köpt och kört hem hö, visar att det var dåligt? Köra tillbaka och reklamera?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar