höanalys till fånghäst

C

cabetty

dags att göra en analys på höet. har köpt en fånghäst och undrar nu vad jag bör analysera i höet.

Tänkte skicka in till agrilab och då ta grundpaket 2. Då ingår följande:
Ts, råprotein, smältbart råprotein,energi, och mineraler (Ca, P, Mg, K)

Sen så ska jag väl analysera sockerhalten. Behövs även stärkelsehalten? Känner att det drar iväg lite väl mkt då... 350 kr för grundpaketet, 300 kr för sockret och 500 kr för stärkelse.

Så vad anser ni?

Sv: höanalys till fånghäst

Jag har en fångis och jag skulle nog hoppat över stärkelsen men kollat resten.
Så har jag gjort iallafall....:laugh:

låter som om jag kan skippa att kolla stärkelsen alltså. Bra!

låter som om jag kan skippa att kolla stärkelsen alltså. Bra!

Problemet med att låta bli att analysera stärkelse i ett grovfoder är att stärkelse omvandlas till 100% glukos i hästens tunntarm. Sockret i ett grovfoder innehåller endast 50% glukos. Stärkelse är därför dubbelt så farligt som sockret i ett grovfoder för en IR-häst.

Problemet med att låta bli att analysera stärkelse i ett grovfoder är att stärkelse omvandlas till 100% glukos i hästens tunntarm. Sockret i ett grovfoder innehåller endast 50% glukos. Stärkelse är därför dubbelt så farligt som sockret i ett grovfoder för en IR-häst.

Vad är det i hästens grovfoder som innehåller stärkelse?
Och vilken sockerförening finns det eftersom det bara ger 50% glukossvar?

Man kan skicka till equi-analytical i USA som ger mycket för pengarna. Många med fånghästar skickar dit. Glöm inte tejpa på tillstånd om import av höprov från deras hemsida på utsidan i så fall bara.

Det ser ju superbra ut! Snacka om total analys! Hittar dock inget om hur jag ska göra för att skicka från annat land..?

Funderar på halm, som min häst förmodligen kommer leva av i vinter. Någon mening med att analysera sånt? Jag har bara antagit att det är ca 4 MJ/kg och inte så mycket annat.

Halm brukar anges till 5 - 5.5 MJ i snitt (lite olika var man kikar). Vältröskad, gräsfri halm.

Så, ska du räkna med 4 MJ så ska du nog analysera så du inte hamnar fel? Alt räknar du bara med det högre värdet.

Jag analyserar inte halm, räknar med 5.5 MJ/kg, men ger inte halm med 'grönt' i utan analys, för där kan man nå upp till nästan 'hövärden' har jag märkt, rent MJ-mässigt.

STärkelsen är sällan mer än ett par procent i svenskt 'normalhö' btw.

Här finns lite tips på en svensk sida så ser du även ett exempel på hur analyssvaret kan se ut. Jag ska själv testa detta i år, men har bara hört positivt från andra här som använt dem. Lite får man räkna om till svensk standard som till smrp.
http://www.hovbalans.com/lankar/equianalytical.html

Det känns som allt är väldigt dyrt här i Sverige på analysföretagen om man jämför och detta att man alltid får begära sockerhalter som extra tex.

Det jag har sett till häst är 3-5 MJ/kg.

Hippocampus säger 5,7 MJ/kg btw. Jag räknade på 5 MJ tills jag såg vad de räknade på, då höjde jag till 5.5 MJ

4 MJ har aldrig den halm jag gett innehållit, med ledning av resultatet på hullet.

De halmpartier jag analyserat har alla legat på närmare 6 MJ, men då analyserar jag bara de som har inslag av gröna strån (om än bara lite).

Men räkna på 4 MJ om du vill, jag skulle dock inte 'våga' det, inte om jag strävar att landa på en fix MJ jag vet hästen funkar på. Ska man bara försöka lösa hyfsat gör det ju inget om man räknar på fel MJ dock (oavsett vilket håll)

Jag tycker det låter högt, med tanke på att halmen är så pass svårsmält.. Annan fiberstruktur i strå än i hö/gräs.
Ska spana vidare i ärendet och se vad jag hittar.

Jo, jag reagerade också när jag såg vad HC räknade med. Men kikar jag på vad jag gett, och vad det med 5 - 5.5 MJ/kg foder ger för totalMJ, och hur hästen 'borde' svara på den foderstaten så har det stämt. Jag har ju på gott och ont hästar som även små MJ-förändringar 'syns' på.

Ang svårsmält, jag funderade över det häromdagen när jag mockade. L står ju på halm nu sen ett litet tag. Får mao fri halm att äta, och äter MASSOR. Men det syns ingen skillnad på bajset nu mot när han stod på samma silagegiva men 2.5 kg halm punkt. Och jag hade förväntat mig se mer fibrer i avföringen nu, men icke sa nicke. Den ser likadan ut. Så frågan är hur svårsmält halmen eg är? Det borde synas på bajset att det blir mer osmält fiber med ut ju?

(Kan säkert skilja med olika halm och olika hästar etc dock.)

Tja, jag är inte så bra på matsmältningsfysiologi även om jag är intresserad. Men så vitt jag vet är det en annan fiberstruktur i strå, hur det påverkar vet jag ej.
Precis som du ser jag ingen skillnad på bajset om min egen äter halm eller hö, men pållen i grannboxen reagerar direkt på ändrad struktur. Hon blir lös i magen om det är för blött (tex gräs) och det syns när hon ätit av bädden eller ett grovt hö.
Så kanske är det sämre smältbarhet, för normala hästar. För små ponnymonster är det rena energibomben :p

Ska få iväg en analys till det där amerikanska företaget så får jag vet allt jag behöver! Tur jag har en foderstat som utgår från NRC, blir mindre siffror att räkna om då :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem min första höanalys och har problem med hur jag ska fylla i foderstatsberäknaren. Är det värdena per kg foder eller...
Svar
3
· Visningar
932
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Vart analyserar ni erat hö? Försökt att hitta något ställe som inte är lika dyrt som tex eurofins, men de kanske är billigare än andra...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 197
Senast: Soffan74
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: Diestro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka