Hö analys

Sv: Hö analys

Annars en postpåse för 44 kr.:idea: Ta prov från flera balar, helst 5 eller mer.
Postade mitt hö i sön, Agrilab. Ringade in Grundpaket 2. Tog prov från 6 balar uppe på skullen, både längst ner, i mitten och uppe vid taket. Så det blev en hel del klättrande...:laugh:

kl
Har inte hunnit skicka in mitt än, funderar dock på storleken, man ska ju typ klippa till dom, men hur stora ska det var? :S

Tog en vanlig fryspåse i plast. Stoppade höet där, sedan in med blankett och höpåse i postpåse. Klart!:laugh:

Det ska ju vara så mycket hö de vill ha. ca 300g!! Lyckades knö ner det i ett c4 kuvert (lite större än ett a4).

Satt på golvet o klippte jätte små bitar!!!

Skickat det idag. Hur långt tid brukar det ta för er att få svar? Får ni svar via mailen eller?

Alltså jag vill gärna analysera mitt hösilage, men jag fodrar 4 hästar på det, och allt är samma och vårt eget. Jag kan ju inte bara öppna 5 balar och ta lite, för då blir de ju dåliga innan jag hinner använda dem. Räcker det inte att ta ur en bal om allt kommer från samma fält och skörd?:confused:

Alltså jag vill gärna analysera mitt hösilage, men jag fodrar 4 hästar på det, och allt är samma och vårt eget. Jag kan ju inte bara öppna 5 balar och ta lite, för då blir de ju dåliga innan jag hinner använda dem. Räcker det inte att ta ur en bal om allt kommer från samma fält och skörd?:confused:

Nej räcker inte med en bal för rättvist värde. Men frys provet. Dvs när du öppnar bal 1 ta en tuss (försiktigt), lägg i plastpåse, dra ur luften och frys. När du öppnar bal 2, ta nytt prov, frys. Osv. Sen när du har tillräckligt antal prover skickar du (frys det sista med, bra för hållbarhet inför frakten).

Jaha, ok, då får det bli så!;) Tur man har er här så man kan få lite upplysningar !
Lite drygt bara, för då blir det ju ett par veckors tid utan analys, men det är kanske bättre det, och att få rätt värde!

Jo, väntan är dryg. Men hellre en månad utan analys, än att hela vintern fodra med analysen från bara en bal - kan ju vara representativ, eller mycket sämre alt mycket bättre än resten av partiet.

Men just det där att gå och vääänta i säg en månad medan man samlar prover är drygt.

Du kan även ta en tuss i början av balen och en tuss när den nästan är slut. Så får du mer spridning på provtagningen.
// Linda

Tänk på att man då får en ts-halt som avspeglar det, dvs ett högre TS.

Silaget börjar ju torka så fort balen öppnas. Dock, det spelar eg ingen roll, man kan kolla TS hemma i mikron sen och räkna om värdena per kg TS till aktuellt värde. Men bara man tänker på det.

Hej alla!

Någon som vet vad Hjortens lab kostar?

Jag kommer troligtvis få betala analysen själv och då vill man ju helst inte betala mer än nödvändigt..

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 804
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: katja
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 275
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka