Hö + vatten = sant?

Sv: Hö + vatten = sant?

*kl*

Fri tillgång på silage. Vatten ett par ggr om dagen, men det fryser så jädra fort. Snö tar de då om de är riktigt törstiga.

ang skrev:
Vatten sägs ju ha STOR betydelse för att undvika kolik.

Det stämmer.en stor anledning till att många får problem med kolik på sina hästar är avsaknaden av vatten.

Mina har vatten och hösilage i hagen .
Fryser vattnet ,fyller då med varmt vatten innan utsläpp.

VinterFlikka skrev:
Men är det inte tvärtom... att ju varmare vattnet är desto fortare fryser det? :confused: har ett vagt minne av att man fick lära sig det på kemin i skolan... precis som att kallt vatten börjar koka fortare än varmt... eller ja... ni fattar vad jag menar...

Mina små odjur har i alla fall fri tillgång på hö och vatten i hagen (vi är välsignade med mycket snö hemma så det isolerar lite runt karet så det inte fryser så lätt...)

Det där låter jätteskumt... Varmt vatten har mer energi än kallt alltså behöver man inte tillföra så mkt för att nå kokpunkten (varmt vatten kokar fortare).

Kallat vatten innehåller mindre energi och har således närmre till fryspunkten (kallt vatten fryser snabbare).

Tja, då har nog inte fysikens/kemins lagar riktigt hunnit hit ännu. För häller jag i varmt/ljummet vatten så håller det längre än kallt på mina breddgrader.

VinterFlikka skrev:
Men är det inte tvärtom... att ju varmare vattnet är desto fortare fryser det? :confused: har ett vagt minne av att man fick lära sig det på kemin i skolan... precis som att kallt vatten börjar koka fortare än varmt... eller ja... ni fattar vad jag menar...

Mina små odjur har i alla fall fri tillgång på hö och vatten i hagen (vi är välsignade med mycket snö hemma så det isolerar lite runt karet så det inte fryser så lätt...)

Jag har också något sådant minne... Men mina egna ovetenskapliga undersökningar här hemma säger annat.

Kallt vatten i tunnan på morgonen = fruset vatten på eftermiddagen.
Varmt vatten i tunnan på morgonen = fortfarande isfritt på kvällen när jag tar in dem.

Sen får kemister och fysiker och alla andra hävda vad de vill. Detta resultat har jag kommit fram till i flera års tid genom praktiska försök hela vintrarna. Dessutom borde det gå att vetenskapligt bevisa min tes... För vem som helst kan upprepa den och komma fram till samma resultat som jag..:D

Mina hästar har alltid vatten i hagen, oavsätt om de får hö i hagen eller inte (oftast så får de hö i hagen).
Inte hade mina velat stå ute i flera timmar utan vatten!
Dock så dricker det mkt mindre vatten på vintern än på de andra årstiderna.

mina hästar går ut på morgonen runt 7 tiden, får då både hö och vatten, får sedan lunch hö + vatten, går in runt 17 tiden får då hö i boxen samt vatten, och sedan runt 21 tiden vatten + hö

våra hästar är foder 4 gånger om dagen, dom har alltid tillgång till vatten för att förhindra och minska koli risken, som hästen lätt kan få att äta hö utan vatten.

på stället jag var innan, innan jag slutade :S

så hade hästarna alltid alltid fri tillgång till vatten, de e ju skitviktigt, jag skulle inte vilja ha min häst i hage där dom inte har fri tillgång till vatten dygnet runt, sedan så fick hästarna morgon och lusnh hö och sedan kvällshö inne o boxen

På förra stallet (har ju ingen häst längre) hade vi inte vatten i hagarna vintertid, fodar lunch ute. Stallet rymmer 20 hästar, och är det 15 minus fryser vattnet. Stallägaren kan inte gärna hinka ut till 20 hästar heller. Jag tycker absolut inte att det är någon fara med det. Hästarna är bara ute runt åtta timmar, och äter snö om det blir panik. Självklart skulle man ju helst ha vatten ute även på vintern, men jag tror inte att det är någon fara, såvida man inte har en väldigt känslig häst, som jag såg att någon hade. :smirk:

syrran skrev:
Jag har också något sådant minne... Men mina egna ovetenskapliga undersökningar här hemma säger annat.

Varmt vatten i tunnan på morgonen = fortfarande isfritt på kvällen när jag tar in dem.

Sen får kemister och fysiker och alla andra hävda vad de vill. Detta resultat har jag kommit fram till i flera års tid genom praktiska försök hela vintrarna. Dessutom borde det gå att vetenskapligt bevisa min tes... För vem som helst kan upprepa den och komma fram till samma resultat som jag..:D

Skönt att jag inte verkar ha inbillat mig det då... ;) Har faktiskt aldrig provat själv om det skulle vara så... men har som sagt ett vagt minne av att jag fått höra det i skolan... men men... kanske skulle prova... hmm... tål att funderas på... är ju lätt att göra ett sånt experiment, bara att ställa två likadana hinkar brevid varandra en med varmt vatten och en med kallt och se vad som händer...

Har aldrig behövt prova faktiskt, har ett stort plastkar i hagen och så mycket snö att det räcker som isolering... bor dessutom på en höjd så har lite varmare hemma än grannbyarna... När de hade -23 sist så hade jag bara -8 :D
Så när det väl blir så kallt att vattnet fryser hemma så tror jag att vad som helst skulle frysa faktiskt...

Våra har fri tillgång på hö i hagen och alltid vatten, året runt. Vi ställer ut 2 svarta standardhinkar, en först och en innan man åker. Det brukar hålla sig ofruset under halva dagen åtminstone, sedan kan man fylla på om man är ute på e.m.

syrran skrev:

Nu tror jag att ni har missförstått eran stackars fysiklärare :)

Naturligtvis så har ni rätt i att kallt vatten fryser fortare än varmt! Och att varmt vatten kokar fortare än kallt.

Det jag gissar att eran fysiklärare pratat om är hur snabbt temperaturen ändras. Naturen strävar efter jämvikt. Om man startar med varmt vatten och kall omgivning så kommer vattnets temperatur att sjunka (och omgivningens att höjas) tills att det är samma temperatur i både vatten och omgivning. Energi flyttas från det varma vattnet till omgivningen.

Hur snabbt denna energitransport går beror på temperaturskillnaden. Om det är stor skillnad i temperaturerna så kyls vattnet snabbare. Men det varma vattnet når naturligtvis inte fryspunkten snabbare än det kalla vattnet!

Den tid det tar att minska vattentemperaturen 1 grad är kortare för varmt vatten. Men det är ju många fler grader som ska minskas innan man når fryspunkten... Och "på vägen" så passerar man ju den temperatur som den kalla hinken startade med, så det vore ju helt orimligt att det skulle frysa fortare!

Det eran fysiklärare troligen försökte förklara är att om det tar 1 minut för temperaturen att sjunka från 80 till 79 grader så kanske det tar en halvtimme för den att sjunka från 10 till 9 grader.

/Anna (fysiker)

Jag kan svara på ursprungsfrågan också. Mina hästar får både hö och vatten i hagen.

det sägs att det är farligt att dricka varmt vatten? det är n¨got ämne som är "giftigt" att få i sig i det varma vattnet, det är därför man aldrig ska ge jdur varmt vatten, inte människor heller för den delen, synd det eftersom det känns snällt att ge hästarna varmt vatten i hagen när det e kallt, men det kan göra mer en nytta! :idea:

Vattnet är jätteviktigt, de kan bla få kolik,om de inte har tillgång till vatten. Hästar som får vanligt hö, dricker mer vatten än de som äter ensilage, ensilaget innehåller mer vatten än hö, men de måste fortfarande ha fri tillgång till vatten....

Vi fodrar med hö. Självklart har dom alltid vatten, på vintern när det är iktigt kallt så har vi tyvärr ingen möjlghet att ordna det i hagen.

Fodrar med hö i hagen. Har alltid tillgång till vatten. Inget vatten = inget hö. Har hört att det är farligt för hästar att äta hö utan tillgång till vatten. Blir ont i magen!
Nu har jag en häst som är extra känslig, (fullblod) och hon får kolik-känningar om jag inte sköter mig.
Läste längre upp att det var någon/ra som hade problem med att inte hästarna drack ordentligt. Testa att ge lite extra salt i maten, saltet gör att hästen dricker mer.

Liknande trådar

Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 045
Senast: sjoberga
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 562
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar