Hö + vatten = sant?

Sv: Hö + vatten = sant?

Mina hästar har fri tillgång till vatten dygnet runt..
När det är kallt får de lite mer ljummet vatten för att
det ska vara trevligare att dricka och inte frysa så lätt

Hur som helst, ja, jag ger allt hö förutom natthöet (4 fodringar per dag) i hagen.

*lånar knapp*

glömde tillägga att mina har fri tillgång på hö, ute som inne.

Våra har alltid tillgång till. Mat.salt,mineraler och vatten, Året om.

morronhö i hagen. ställer ut vatten då.
hömängden räcker även till lunch.
Hö inne på kvällen.

Ger hösilage i hagen till lunch. Har dock inget vatten då. Men de andra hösilage givorna ges inne och då finns det vatten till.
Finns inget vatten pga att det fryser, annars har de vatten ute självklart.

Mina hästar har fri tillgång på hö/silage och vatten alltid. Tycker det är en självklarhet!

Frukost- och lunch-hö fodras i hagen och givetvis finns det vatten ute. Vatten sägs ju ha STOR betydelse för att undvika kolik, sen så bör ju faktiskt hästarna ha fri tillgång till vatten.

Djurskyddsbestämmelserna säger dock att "Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn." - Men liksom boxmått så är det alltså MINIMI-kraven, inte en rekommendation.

ALLTID vatten i hagen! Nu kör jag ner med varmt vatten i hinkar till hagen, för att tina upp baljan och så det inte fryser så fort.
Nu på vintern får dom hö en till tre gånger per dag i hagen beroende på hur kallt det är. Dom äter upp höet fortare ju kallare det är. Vill ju helst ha nånslags fri tillgång på det, men har ingen smart lösning på det än. Får alltid hö i hagen tills det finns tillräckligt med grönt i hagen framåt våren. Det är en självklarhet för mig att dom kan dricka och äta i hagen.

Senast ändrad:

Mina hästar "går i hagen" dygnet runt (lösdrift) så de har alltid fri tillgång på både hö och vatten.

Just nu är det förbannat svårt att ha vatten i hagen... Men så fort det tinar har de vatten i hagen, nu stoppar de näsan i snön...

Ja, sant.

Mina fri tillgång till hö men inte alltid vatten vintertid. Oftast pga att de välter vattenkaret eller det fryser.

Ja, min häst får hö i hagen och det finns ett vattenkar också. Men ibland när det slår till och blir väldigt kallt så fryser ju vattnet så helst skulle jag vilja ha ett uppvärmt vattenkar.

Hästarna på lösdriften har hö o vatten dygnet om
Mina andra hästar får hö ute tre ggr/dag och då också en hink vatten var vid varje fodringstillfälle då det annars bara står och fryser nu vintertid så fort det blir mildare fyller jag på stora karet.

the_connemara skrev:
Hur många här fodrar hö i hagen? Har hästarna tillgång till vatten då?

Jag skulle aldrig vågat ha min häst utan vatten när hon åt hö. Hon drack alltid minst 10liter medans hon åt hö, oavsett om hon åt bara 1kg eller 4kg.

En gång glömde jag ställa in vattenhinken i boxen, i all hast, och hon stod utan vatten hela natten! :crazy: :cry:
Hon var vrååååltörstig på morgonen sen och ett par veckor senare fick hon köras in på klinik för svår förstoppning. Jag tror att det har ett samband!:crazy: Hennes mage klarade definitivt inte att äta torrt hö utan att ha vatten till.
Förra vintern fick jag börja erbjuda henne LJUMMET, nästan varmt vatten, för att hon skulle dricka tillräckligt. Hon älskade det - ju varmare desto bättre! (inte kokhett så klart men "ljummetvarmt")

Jag vet att vissa andra hästar dricker väldigt lite... Medans min hästs hink var i princip TOM på morgorna hade de andra kanppt rört sitt :confused: . Men inte blev dom förstoppade... Så det är nog väldigt olika.

Hästarna går ute hela dagarna och får morron och middags och emhö i hagen.
Självklart har de alltid vatten i hagen!
Den som släpper ut fixar vattmet o häller på varmt vatten i tunnan eller så slår vi bara sönder isen om det inte är riktigt så kallt ute att allt är bottfryst..

Lord Owen skrev:
När det är kallt får de lite mer ljummet vatten för att
det ska vara trevligare att dricka och inte frysa så lätt

Men är det inte tvärtom... att ju varmare vattnet är desto fortare fryser det? :confused: har ett vagt minne av att man fick lära sig det på kemin i skolan... precis som att kallt vatten börjar koka fortare än varmt... eller ja... ni fattar vad jag menar...

Mina små odjur har i alla fall fri tillgång på hö och vatten i hagen (vi är välsignade med mycket snö hemma så det isolerar lite runt karet så det inte fryser så lätt...)

Liknande trådar

Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 045
Senast: sjoberga
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 562
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar