Hö till shettis och fullblod

C

chira

Har en shettis och ett fullblod som går tillsammans. Fullblodet måste ha mycket hö för att inte bli tunn medan shettisen inte ska ha mer än 6 kg för att inte bli tjock istället. Just nu ger vi det mesta av höt på natten till fullblodet men finns det inte någon bättre lösning så hon kan få ordentligt med mat även på dagen?

Sv: Hö till shettis och fullblod

det enda jag kan komma på är en höhäck el högt upphängd höpåse så inte shettisen når, el att dela på dem...

Häckar och nät gör förvisso att inte shettisen når lika mycket mat, men istället går fullblodet miste om värdefull ryggsträckning. (Som de får naturligt av att äta på marken.) Pest eller kolera?

Går de ute på lösdrift eller i box nattetid? Jag hade mitt fullblod med en shettis förra året, de fick 3 kilo hösilage per måltid (3 st) under dagen - jag räknade med att fullblodet åt ungefär 2 kg och shettisen ungefär 1 kg. Sen togs de in nattetid och fick äta sitt natthö ifred, då fick fullblodet en rätt stor giva och shettisen lite mindre. Hade de däremot gått ute på nätterna så hade det blivit knivigare, förstås.

De går inne på nätterna. Så kommer in runt 20-21 beroende på väder kommer ut 8-9. Vill helst inte behöva "höja upp" höt eftersom det är bra att äta ifrån marken.

Har du problem med att shettisen blir tjock?

Jag har också en shettis ihop med mina halvblodsunghästar som behöver mycket hö under dagen, och det är inga problem faktiskt. Sedan jag tog in dem från betet har shettisen gått ner i vikt något, medan den ena unghästen som var något tunn, gått upp i vikt.

Vår shettis är inte överdrivet förtjust i höet och är den som lämnar högen först, sen börjar hon äta av det korta gräset istället - så hon bantar sig själv. På natten får shettisen bara 1 kg hö och ett par kg halm, så hon har lite att pilla med.

Men då borde du ju kunna göra som jag gjorde, ge 3 kg per mål 3 gånger om dagen (så att shettisen får i sig ca 1 kg per mål och fullblodet ca 2 kg per mål) och sen ge fullblodet en rejäl giva på natten. Shettisen behöver kanske inte mer än 2-3 kg under natten...? Jag ger mina halm också så att de har att äta när höet tar slut.

Ett tips kan vara att bygga en låda att ha fbl mat i. En låda vars kanter är för höga för shettisen att nå över.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar