Hö till fånghästar

Y

Ylva86

Jag är intresserad av att få fakta från kunniga människor på detta forum. Det det gäller är huruvid hö kan orsaka fång eller ej. När vår ponny höll på att få fång varnade vår hovslagare i god tid att nu var det dags att dra ned på foder. Kraftfodergivan reducerades kraftig men höet fick han behålla. Hon sa att detta var ofarligt. På honom funkade och han utvecklade aldrig den fång han var på väg att utveckla.

Nu till saken. Vi har en ponny som har haft fång (ett par gånger tror jag). Senast veterinären var där fick ägaren order att se till att höet inte var för kraftigt och framför allt inte ge mycket av detta. Halm däremot var ok. Givetvis bara lite kraftfoder. Detta gjorde mig förvånad då jag hört att hö var helt ok. Efter detta frågade jag min väninna som jobbar som djurvårdare och hon sa att tyvärr, även höet orsakar fång för känsliga hästar. Ge henne halm att äta i stället sa hon. Vad säger ni som kan på detta forum. Jag vet att det är en märklig sjukdom och det forskas mycket i det hela! Mycket intresserad av era svar.

Sv: Hö till fånghästar

mm, vet hästar i min omgivning som fått fång av enbart hö. Den senaste var förra vintern. Fångbenägen ponny med flera fånganfall i bagaget. Under vintern åt den hö med smrp >60. Efter en par månader på det höet mitt i vintern blev det kraftig fång igen o ponnyn avlivades.

På det höet med riklig tillgång kom ponnyn skyhögt över sitt proteinbehov, mer än dubbelt upp mot behovet. Ett proteinöverskott i fodret orsaker ett kväveöverskott i kroppen. Friska hästar kissar ut det här som ammoniak. Omvandlingen till ammoniak frestar på hästen. Och om den är känslig är det möjligt att det inte behövs mycket för att "få den över kanten" så att säga. I mitt ponny-exempel här ovan så vet vi ju inte nu hur det skulle sett ut om ponnyn gått på räknad foderstat och höet kompletterats med halm för att inte komma skyhögt över behoven, vi har ju inte möjlighet att göra den jämförelsen och vet inte hur det skulle gått så det här är bara teorier och inte sanningar. Men det är ju veterinärers vanliga rekommendation; att ge ett "svagare" hö (så att hästen får sina behov täckta ändå!!) eller blanda ut det starkare med halm.

Det är skillnad på hö och hö och häst och häst. Min lättfödda stooora häst reagerar på hö redan vid kring 60g smrp medans t.ex. shetlandsponnyn i stallet mår fin-fint på samma hö. Hö är inte alltid ofarligt till alla hästar.

Har en annan erfarenhet gällande hö och halm som kanske kan vara intressant. Min häst fick nämligen fång av halm... Det är vetehalm och troligtsvis är det för mycket kärnor kvar i halmen som den reagerade på.

Jag har aldrig gett hö över 45 i smrp sedan fånget och det har gått bra. Det höt vi har nu är perfekt! 45 i smrp och 7,4 i MJ. Behovet täckt och lagom kvot.

Däremot gjorde jag en analys på gamla stallet. Det var länge sedan och där var höt på 56 (om jag kommer ihåg rätt) i smrp. Där var han annorlunda än vad han är nu i magen. De gjorde också en hel del ensilage och detta tålde han inte - blev lös direkt.

Det är tydligen också stor skillnad för fånghästar om det är mycket Raj gräs i eller ej. Men det vet jag inte så mycket om - bara fått som tips.

Ok, intressant att veta att sådana allmänna råd man läser ibland om att ge hästen fri tillgång till hö med bra värden kan ställa till det ordentligt. Tack också för upplysningen att även halm kan ge fång. Vår halm innehåller väldigt mycket otröskade kärnor varför jag ska vidarebefodra upplysningen till hästägaren i fråga. Tar gärna emot fler värdefulla upplysningar och råd från människor som lyckats med sina fånghästar.:bow:

Obs, gubben i inlägget bugar sig och säger tack.

Fri tillgång på hö med BRA värden innebär hö med lämpliga värden för häst. Det är inte högre värden desto bättre som gäller. Utan som 95johsv skriver; kvoten skall vara bra och inte för hög. Då är det ett BRA hö.

Ok, faktiskt en skillnad som är klart värd att noteras. För mig låter det som att värdena ska vara höga när man säger bra. Men så behöver det ju inte vara, nej.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 661
Senast: Glimris
·
Hästvård Min överviktiga sällskapsponny har betett sig underligt idag och jag funderar på fång. Lite bakgrundsinformation. Äter enbart hösilage...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 200
Senast: maddie202
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 353
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv