Hö problem - Tips tack!

Kaba

Trådstartare
Har flyttat hästen till ett nytt stall där det finns både hösilage och vanligt torrhö. Du får själv välja vad din häst ska ha, du kan även mixa och ge både torrt och hösilage.

Jag är helt rådvill nu och vet inte hur jag ska göra? Kanske någon kan hjälpa mig i "tänket"...?

Har ett stort halvblod på 1,78. Maxgivan på torrt är 10kg/dag. Maxgivan hösilage är 15kg/dag. Hur ska jag ge henne? De får 3ggr/dag. 10 kg torrt hö känns ju lite på sån stor häst. Förr gav jag henne mellan 12-14 kg torrt/dag.

Ska jag bara ge hösilaget eller blanda in torr hö också?

Ytterst tacksam för svar...

Sv: Hö problem - Tips tack!

De blir ju lite hur som, :crazy: Min lilla häst på knappa 160 får 9-10kg torrt/dag.
Är höet analyserat?

Annars hade jag försökt fixa hö på annat håll, om de löser sig med förvaringen.

Vad är TS-halten på ensilaget? Den behövs för att kunna avgöra om de 15 kilona blir mer än de 10 på vanligt hö. Misstänker att det kan bli precis samma om stallägaren har analys.
Nackdel med att blanda är att många hästar tycker att ensilage är godare och vill då inte äta höet lika bra om det finns två att välja på.

Jamen VAD innehåller respektive grovfoder då ? Ta det grovfoder som har bäst värden.

För att komma upp i 10 kg hö bör du ge ca 13,5 kg.

15 kg ensilage blir ca 11,25 kg hö.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Indiana
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 585
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?