Astapasta120
Trådstartare
JaPassar sadeln?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JaPassar sadeln?
Då skulle jag nog som första åtgärd kolla tänderna.
Stallbyte är tyvärr inte aktuellt. Men det örn inte det som är problemet, utan uteboxenLåter som ett stallbyte skulle kunna göra skillnad, hur vistas hästen ute nu jämfört med innan?
För att det är fullt i Allan andra stall och alla andra plattser är upptagnaLåter som stress när hon reagerar så kraftigt på om någon häst lämnar stallet. Stress kan ge magproblem + att om de är stressade så har de svårare att lägga på sig.
Varför är stallbyte inte aktuellt? Kan du byta box?
Det betyder ju inte att inte någon annan plats blir ledig längre fram, hästar dör, folk flyttar, hästar säljs. Nu vet jag inte var du bor men inte ens i Stockholm är det omöjligt att hitta stallplatser.För att det är fullt i Allan andra stall och alla andra plattser är upptagna
Precis du vet inte var jag bor och där jag bor, där är det fullt. Detta är min häst och jag älskar henne, jag gör allt för henne, jag vill bara att allt ska bli bra, det är därför jag skriver härDet betyder ju inte att inte någon annan plats blir ledig längre fram, hästar dör, folk flyttar, hästar säljs. Nu vet jag inte var du bor men inte ens i Stockholm är det omöjligt att hitta stallplatser.
Här är en foderanalys, är det ngn som kan förklara?
Jag har aldrig ifrågasatt att du älskar din häst och vill att hon ska må bra.Precis du vet inte var jag bor och där jag bor, där är det fullt. Detta är min häst och jag älskar henne, jag gör allt för henne, jag vill bara att allt ska bli bra, det är därför jag skriver här
Arbetar hon vid ridning i en bra form? Isf borde hon ha en bättre överlinje. I övrigt tycker jag inte att hon ser direkt tunn ut, snarare ngt muskelfattig.
Hur märker man att den har magsår? Kan man ta ut en veterinär? Vad gör man? Hur? Vad har magsår med muskeluppbyggnad att göra?Om nu tänderna är okej och hon inte har mask finns det en del som tyder på att hon har eller håller på att få magsår. Just det att en häst går ifrån att vara lugn och rund till mer stressad och tunnare.
Mer som talar för det är att först rest från Irland och hit, bott hos försäljningsstallet i tre månader och sedan flyttat igen. Flera nya saker, nya människor, nya rutiner och i alla fall minst en lång transport. Det är sådant som stressar hästar och stress är en stor orsak till magsår hos häst.
Magsår gör att hästen inte tar upp maten som den ska, det spelar alltså mindre roll vad vi pytsar in i hästen, den kan inte omvandla maten till muskler och hull.Hur märker man att den har magsår? Kan man ta ut en veterinär? Vad gör man? Hur? Vad har magsår med muskeluppbyggnad att göra?
Du får nog åka till en klinik för att man ska kunna göra en ordentlig magsårsutredning tror jag, men kolla upp det med veterinären (jag har aldrig behövt göra någon utredning själv så jag är osäker).Hur märker man att den har magsår? Kan man ta ut en veterinär? Vad gör man? Hur? Vad har magsår med muskeluppbyggnad att göra?
Finns det någon speciell veterinär som kan komma ut och hjälpa mig att se över henne och vad hin äter och kanske hade kunnat komma med tipps om vad jag ska ge?
TackLite allmän reflektion;
Om man har haft hästen i sex månader och ridit på "som vanligt", så skulle jag efter avmaskning låtit hästen vila helt ett par veckor.
Det kan göra underverk för hästens välbefinnande, då den får möjlighet till mental såväl som fysisk återhämtning.
Min erfarenhet är att hästar från Irland ofta är relativt lite ridna och man får tänka på deras utbildning som kanske 1,5 år mindre än förväntat. Beroende på ålder och historik, så klart, men din är ju fortfarande ung.
Vila från alla intryck gör gott, oavsett.
Sedan tycker jag inte att hästen ser så förfärligt tunn ut. Den saknar lite muskler, men det kan bero på ridningen. Jag hade inte stressat upp mig.