Astapasta120
Trådstartare
Finns det någon speciell veterinär som kan komma ut och hjälpa mig att se över henne och vad hin äter och kanske hade kunnat komma med tipps om vad jag ska ge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du mena typ att att täcka hästens behov med mer hö ger ingenting? Var det det du menade med bulkmat?Jag syftade på mat med stor volym.
Typ hö kontra havre.
Jag har begränsad erfarenhet av importhästar, men de brukar må bra av att få vila upp sig efter importen. Hel vila eller bara lätt arbete. Beroende på hästens mentalitet, kan det behövas olika länge.Ja hon var fullt igång. Och det är svårt att bedöma utifrån bilder, ja, det är också svårt att bedöma bakom en skärm utan att ha sett i verkligheten
Någon gång kommer man till gränsen för hur mycket hö hästen orkar äta. Och om då eventuellt proteinbehov inte är täckt, är det bättre att byta ut en del av grovfodret mot något med högre proteininnehåll.Så du mena typ att att täcka hästens behov med mer hö ger ingenting? Var det det du menade med bulkmat?
Till att börja med så kan du få bra hjälp här, men då krävs det att du får analysen på höt så att vi har något att utgå ifrån.Finns det någon speciell veterinär som kan komma ut och hjälpa mig att se över henne och vad hin äter och kanske hade kunnat komma med tipps om vad jag ska ge?
Vi ska kolla tänderna till hösten Men hon äter ju fortfarande sin mat så hur har det med tänderna att göra?
Vi gav bara vanlig rapsolja från Ica typ
Trivs hon i stallet? Min häst trivdes inte i första stallet, där fick han minst 30kg hösilage(visserligen sämre värden) och var alltid tunn/muskelfattig. Bytte stall ett par gånger till jag hittade ett han trivdes i. Då gick han upp i vikt på betydligt mindre grovfoder och utan krafft.Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt och lite ”mullig” ut till att nu vara rätt spinkig och tunn. Jag tycker att detta är jättejobbigt och har vänt ut och in på mig själv för att komma fram till en lösning. I maj togs träck-prov på alla hästar i stallet och det visade sig att de hade haft mycket mask allihop så då avmaskades de och vi ska ta ännu ett prov i höst för att se om de är borta. Jag tror att hon har blivit lite bättre sen dess men det kan ju bara vara jag som vill att det ska vara så också. Hon får i dagsläget 14 kg hösilage, 1,5 kg Equi Jewel, 1,5 msk mineral mix (active minerals) och började nyligen med att ge 0,5 kg proteinrik müsli. Hon rids 5-6 dagar i veckan och har inte fått någon vila än men ska få vila o ca 2 veckor snart.
Kan någon snälla försöka sig på att hjälpa mig med detta. Hon var så himla fin när hon kom och nu när jag ser henne så ser hon så annorlunda ut.Visa bifogad fil 54149
Här är foderutvärderingen!Brukar hon inte göra så så kan det ju absolut vara ett sätt för henne att försöka visa på något.
Försök få ut analysen och räkna hennes behov så du har något att gå på och börja där.
Går hon väldigt hårt så kAn säkert vila göra gott det också. Är det mest promenadridning/lätt ridning borde det nog inte göra så stor skillnad.
Är pälsen trist så kan väl bandmask även vara något att ha i bakhuvudet också. Nu hade ni ju avmaskat och om det medlet Tar även bandmask så borde det ju dock inte vara det.
Men en idé.
Det är inte jag som importerat henne, hon var på ett ställe innan detJag har begränsad erfarenhet av importhästar, men de brukar må bra av att få vila upp sig efter importen. Hel vila eller bara lätt arbete. Beroende på hästens mentalitet, kan det behövas olika länge.
Väldigt intressant att du tar upp det. Ibörjan var hin jättelugn i boxen hon rullade sig lixom det första hon gjorde. Men för några månader sen har hon börjar sparka enormt mycket så fort en annan häst lämnar stallet blir hon som galen. Har fått flera skrapsår i ansiktet för att hon river runt så mycket. Hon kollar ofta ut hela tiden för att ha koll. Är antagligen inte van vid utebox men konstigt att hon visar det typ 2 månader senare? Har ingen annanstans vi kan flytta henne till heller, det är fulltTrivs hon i stallet? Min häst trivdes inte i första stallet, där fick han minst 30kg hösilage(visserligen sämre värden) och var alltid tunn/muskelfattig. Bytte stall ett par gånger till jag hittade ett han trivdes i. Då gick han upp i vikt på betydligt mindre grovfoder och utan krafft.
Så se över uppstallningen, ge lucern(såg att hon blev knäpp av olja så skippa det, min kan inte heller äta olja) och kolla tänderna. Lycka till
Här är en foderanalys, är det ngn som kan förklara?
Tack för hjälpenDu har ett mycket bra hö med kvot 7 mellan energi och protein. På "pappret" och om din häst vore en sk "tabellhäst" hade man nog gott klarat sig på mineraler alt bara selen som tillskott. Jag skulle med detta hö inte pyttsa på en massa proteinkoncentrat iaf.
Hur länge har du gett av detta hö?
Edit: Kollat på bilderna och din häst är inte mager i mina ögon, dock muskelfattig. Visst, till viss del kan bra extra kraftfoder bidra till överlinjen, men egentligen är det god ridning som kommer bygga upp din häst. Hästen är ung och importerad. Ge henne tid
Låter som ett stallbyte skulle kunna göra skillnad, hur vistas hästen ute nu jämfört med innan?Väldigt intressant att du tar upp det. Ibörjan var hin jättelugn i boxen hon rullade sig lixom det första hon gjorde. Men för några månader sen har hon börjar sparka enormt mycket så fort en annan häst lämnar stallet blir hon som galen. Har fått flera skrapsår i ansiktet för att hon river runt så mycket. Hon kollar ofta ut hela tiden för att ha koll. Är antagligen inte van vid utebox men konstigt att hon visar det typ 2 månader senare? Har ingen annanstans vi kan flytta henne till heller, det är fullt
Det där ser ju bra ut och med 15 kg borde hon få i sig mer än väl. Är du säker på att hon äter upp allt hon får?Här är en foderanalys, är det ngn som kan förklara?
110%Det där ser ju bra ut och med 15 kg borde hon få i sig mer än väl. Är du säker på att hon äter upp allt hon får?