Hö och Ensilage

W

WilhelminaP

Om man ger hästarna Ensilage ist för hö, måste man ge dem fler kilon då ?
hur mycket isf ?
tacksam för svar
Willy

Sv: Hö och Ensilage

Det beror ju helt på hur TS är, men räkna med det dubbla om du ska ge ensilage. Själv har jag ett ganska blött ensilage och ger 20 kg, när jag hade hö fick han 10 kg.

Tänk på att inte blanda ihop ensilage med hösilage. Ensilage är blötare än hösilage.

Ju blötare desto större mängd behövs för att kompensera. Det är bara att ta fram miniräknaren och räkna ut. Hur mycket torrsubstans (TS) ska hästen ha? Vad motsvarar det i hö/hösilage/ensilage?

Näringsvärdena kan också skilja beroende på att man kan skörda vid lite olika tillfällen beroende på vilket det blir av hö/hösilage/ensilage. Ibland kanske ensilaget är mer näringsrikt (TS räknat) än hö.

/Katrin

Strunta i att titta på vad det väger och titta istället på vad hästen behöver för att få sitt behov tillgodosett. Ett dåligt hö kräver större givor än ett gott och ett gott ensilage med hög TS mindre än ett sämre med låg TS.

Tumregel: minimigivan är 1 kg TS/100 kg häst oavsett om det är hösilage eller hö.

skulle nog oxå ge dubbelt med ensilage. Men sen beror det ju oxå på innehållet. Då kan man ju lätt räkna ut hur mkt dom behöver.

Tänkte bar är det nån som vet ifall Ensilage och hösilage ofta harlägre innehåll på protein, energi och mineraler ?? Tänkte att eftersom det är blötare...
Nån som vet lr har några ideer ?? :idea:

Tänkte bar är det nån som vet ifall Ensilage och hösilage ofta harlägre innehåll på protein, energi och mineraler ?? Tänkte att eftersom det är blötare...
Nån som vet lr har några ideer ?? :idea:

"blötheten" gör ingen skilnad på näringsinnehållet.

det är växtinnehållet och hela skötslen av grovfodret från frö till skörd som avgör hur fodret kommer bli!
sen när det väl är hugget så förblir innehållet stort sett desamma oavsett om man gör det till hö el hösilage/ensilage.

sen är grundreglen minst 1.2kg ts/100kg häst. sen får du räkna ut vad din häst behöver i underhållsbehov+träning och sen utgå ifrån det. visar det sig att värdena på grovfodret är så bra så att genom minimalgivan av ts av grovfodret blir för mycket-får du byta ut en del mot halm isf! o är det för dåligt-kompletera med krafftfoder

Ensilage och Hösilage är SAMMA sak. Det heter nämligen ensilage. Det är bara hästfolk som kallar lite torrare ensilage för hösilage.

Tvärtom så brukar ensilage ha högre näringsinnehåll än vanligt hö. Detta beror på att man oftast skördar i tidigiare utvecklingsstadie eftersom man här inte är beroende av någon torkning. Då minskar förlusten av blad (där näringen sitter), villket gör att man oftast får högre proteinhalt.

Tänk på att inte blanda ihop ensilage med hösilage. Ensilage är blötare än hösilage.

Instämmer med Mynta2 här!
Allt foder som det sker en process i är ensilage, bara ts-halten som skiljer. Hösilage är ett ord som myntats på senare tid för att betäckna ett balat grovfoder som liknar hö och finns egentligen inte. Är en felaktig uppfattning att ensilage är något som håller 45% ts eller lägre. Vi ger korna ensilage som håller C.a 50-55% ts och till hästarna c:a 60-65% ts.

Kicki :)

Ensilage och Hösilage är SAMMA sak. Det heter nämligen ensilage. Det är bara hästfolk som kallar lite torrare ensilage för hösilage.

Det kan jag ju faktiskt inte hålla med om, på skolan säger vi att vi ger hösilage till hästarna och ensilage till kossorna,,

Vad man kallar en sak och vad det egentligen är är ju 2 olika saker. Att en del kallas det hösilage går ju inte göra mycket åt, eller hur ? Det är ändå ensilage i villket fall som helst, och det går det inte att förklara bort. Är det inte bara att läsa på om hur processen går till ?

Anledningen till att det har olika namn är att ts-halten påverkar konserveringsmetoden.

Ett blött sk ensilage blir konseverat genom lufttät lagring och en sänkning av pHt. pH sänkningen kommer av att mjölksyrabakterierna bryter ned det lättlösliga sockret. Mjölksyrabakterierna finns naturligt och ingenting man behöver tillsätta.
I torrare sk hösilage finns inte lika mycket vatten som mjölksyrabakterierna kan använda varvid det inte blir en lika stor pH sänkning. Hösilagets konsevering sker därmed främst genom lufttät lagring.
Detta innebär även att hösilage innehåller mer lättlösligt socker än ensilage. Och på grund av mer lättlösligt socker möglar hösilaget lättare än ensilaget.

Således ger de olika konserveringmetoderna grönmassan lite olilka egenskaper och de har därför olika namn. Därimot är allt grönmassa!

Det kan jag ju faktiskt inte hålla med om, på skolan säger vi att vi ger hösilage till hästarna och ensilage till kossorna,,

Därför att ordet hösilage har blivit med åren ett begrepp, för ett väldigt torrt balat grovfoder. Eftersom hästägare i "begynnelsen" efterfrågade ett balat grovfoder som var nära hö i ts, så kom "hösilaget" till. Men många tror att allt som inte är blött/vått är "hösilage", vilket inte är korrekt, det måste inte vara 45% och under för att vara ett ensilage!

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka