Hö med rödklöver

Zolimita

Trådstartare
Har nyss fått köpa hö från ett annat ställe då han vi brukar köpa hö av hade slut för säsongen.I detta hö(ingen analys,snart bete) är det inslag av rödklöver.Kan man generellt säga att det är mer protein bara för att det finns klöver i eller kan det tom ha lägre proteininnehåll än hö utan klöver?

Sv: Hö med rödklöver

Undrar detsamma faktiskt har också ett hö med mkt rödklöver, väntar nervöst på analys..oj gammal tråd va de visst

Undrar detsamma faktiskt har också ett hö med mkt rödklöver, väntar nervöst på analys..oj gammal tråd va de visst

Om det är hö så är det ofta så att de proteinrika delarna ligger kvar på åkern. Rödklöverns tunna blad brukar falla av så det är bara stammarna kvar. Det är därför det ofta är stor skillnad på ensilge/hösilage och hö med klöver ur näringsperspektiv.

Jag har ganska mkt blad i mitt faktiskt..men får hålla tummarna o se hur det blir på analysen bara..

Om det är hö så är det ofta så att de proteinrika delarna ligger kvar på åkern. Rödklöverns tunna blad brukar falla av så det är bara stammarna kvar. Det är därför det ofta är stor skillnad på ensilge/hösilage och hö med klöver ur näringsperspektiv.

Det går att skörda klöver till hö men man måste vara försiktig och det är svårt. Det är helt nödvändigt med en tork också för låter man det bli snustorrt på fältet så ramlar klöverbladen av. Och kläverstjälkarna är ganska grova så är det för fuktigt så blir det mögel.

Så jag (eller mer min far kanske) har varit med om det här och både lyckats och misslyckats men det var före plastbalarnas tid. Nu skulle jag ensilera sådant foder istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 553
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 025
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 110
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka