Eh! Men, du menar att din häst alltså inte får något hö mellan KVÄLLSFODRING ena dagen och EFTERMIDDAGSFODRING nästa dag
?? Även om han får mkt kraftfoder på morgonen, så är inte den låååååååååååånga tiden utan hö acceptabel.
Kan de inte åtminstone få hö i hagen på morgonen? OBS att jag inte sade fri tillgång (det vet jag ju redan att ni inte kan ha), men kanske 2-3 kg per häst? Då har de ju att äta ett bra tag ändå, och framförallt när de inte ens fått hö inne på morgonen. Detta morgonhö borde inte heller vara så svårt att få någon att lägga ut- någon är ju ändå där o släpper ut dem.
Jag jobbar på dagarna o har löst det som så att mina pållar (2 st åringar, den ena min, den andra tillhör en kompis, en gammal ponny på 20 år o ett sjuårigt hbl sto) först får kraftfodet och betfor (för att de ska ha "druckit" innan utsläpp nu när vattnet fryser ute) o en liten högiva inne (ca 1 kg per häst) som de äter medan jag äter frukost mm (ca 50 min). Sedan går de ut vid halv åtta och får hö i hagen (ca 3 kg per häst) och kommer in vid fyra (när jag kommer hem) o får kraftfoder o hö. Sedan kvällsmat vid nio, tio sådär. Hade gärna fodrat mitt på dagen, men det funkar inte i min verklighet, så därför gör jag såhär. De har dessutom den goda smaken att inte ät allt höet på en gång, så ofta finns det lite kvar till framåt tvåtiden i allafall.
Så har jag löst det. Vet inte om det kan vara något som kan passa dig?
Lycka till!
Anna-Karin