Hö/hösilage + kraftfoder => Gräs + kraftfoder

M

mango

Är det någon som har tips på hur övergången bäst görs från vårfoderstat (hö/hösilage + kraftfoder) till sommarfoderstat (gräs + kraftfoder)? Att det sker successivt är en självklarhet, men hur räknar man om foderstaten när de börjar äta gräs?

Exempel: (min pålle, 13 år, halvblod med 25% fullblod, fick fång av havre för 2 år sen)
Jag håller på att vänja in honom på gräs, började beta honom 10 minuter (vecka 1), 20 minuter (vecka 2) och är nu i vecka 3 uppe i 30 minuter om dagen. Han går inne på natten och ute i hage (utan gräs) på dagen. Han får som övrigt grovfoder hö samt hösilage som jag sakta tänkte börja dra ner på nu, men för att kunna beräkna foderstaten måste jag veta hur mycket pålle får i sig från gräset.

Tidigare år har jag gjort övergången på känn (och det har gått bra), men jag är ändå nyfiken på om jag varit rätt eller fel ute.

Mina funderingar är följande:

1. Hur kan man uppskatta näringsinnehållet på gräset (som har fått respektive inte fått gödning)? (Näringsinnehållet skiftar naturligtvis mellan olika beten men det kan väl knappast vara rimligt att göra analys - eller är det det?)

2. Vilka mängder är det rimligt att anta att pållen lyckas få i sig under en viss tid? Kan det vara rimligt att anta att han får i sig 1-2 kg på en timme? Framförallt är detta intressant nu i början, under den tiden då han äter både hö/hösilage OCH gräs.

Mycket tacksam för svar (och övriga funderingar kring detta).

/Petra (och Redwood)

Sv: Hö/hösilage + kraftfoder => Gräs + kraftfoder

Ingen?? Är det någon som räknar på foderstaten när hästen går på gräs? Är det någon som tar analys på gräset? Är det någon som funderat på vilka mängder gräs hästen stoppar i sig??

Jag går på känn. Våra hästar äter inte alls mycket hö numera utan äter bara gräset. Så detta har vi dragit ner på dagtid men de får fortfarande samma antal kilo natthö samt samma kraftfoder som tidigare.
Jag kommer dra ner på kraftfodret Till ingetting sen när de släpps på betet på heltid och så länge han behåller hullet så får han inget kraftfoder.

Men dina andra frågor har jag tyvärr inget svar på!;) Delar bara med mej av hur jag gör.:)

Jag ger fri tillgång på hösilage sålänge de går kvar i vinterhagen (dr det kommer upp gräs men mer terapi än något att räkna med i foderstaten). Dock märks det ju tydligt när hästarna börjar föredra gräset, eftersom hösilageförbruket stadigt sjunker. De får äta 'som de vill' så länge hullet är okej (jag ger i år inget kraftfoder eftersom jag har tillräckligt bra hösilage för att inte behöva), dvs så länge de inte går ner. De står inne på nätterna än och har fri tillgång där med, när de går ute på nätterna har de mat dygnet runt med.

Sen när jag släpper på bete så börjar jag med halvdagsbete. Jag har god koll på mitt bete, det är turbobete och föder utan problem digivande sto med föl, lite för bra t ex. Den enda häst som inte antagit flodhästproportioner på det betet var svårt sjuk. Mycket klöver, men ogödslat. Den första veckan lägger jag ut lite hösilage på betet med, för att de ska kunna reglera TS-intaget om de vill. På nätterna har de fritt hösilage som vanligt. Sen efter någon vecka så släpper jag på heldygnsbete och serverar någon vecka till fortfarande stråfoder på betet, men ser när hästarna totalt lämnar det, då tar jag bort det och de går bara på bete.

I år kommer det inte bli något dygnetruntbete här, jag vill inte ha dem så feeeeeta som de blir på betet, valacken är ju sjukpensionär och jag vet hur trind han blev i full träning, så jag vill inte se hur fet han blir med promenadträning. Och unghästen har blivit tämligen lättfödd nu med, och jag vill inte se hur fet hon heller kan bli :devil: Så i år går de nattetid på betet och dagtid hemmavid med hösilage (och det gräs som finns i hagen), och de får reglera hösilageintaget själv.

Det är SÄLLAN ett bra bete INTE ger dem minst lika mycket som höet/hösilaget de fått, och hästarna brukar klara av att själv reglera det där sålänge det finsn tillräckligt med bete (för lite bete och de kan rata stråfodret till förmån för gräs i för hög grad och gå ner).

Kraftfoder serverar jag av förståeliga skäl inte när de går på mitt bete, ens för hästar i tävlingskondition. Den enda som fått kraftfoder var den sjuka unghästen (förra unghästen) eftersom hon föll ur.

Så i korhet är mitt svar: Låt hästen reglera det själv, se till att det finns tillgång till stråfoder och låt hästen bestämma om och hur mycket av det den vill äta.

Kraftfoder när jag ger det fasar jag förresten ut helt under ett par veckor vid betessläpp/när gräset kommer, och lägger inte på det förrän jag ser att det behövs igen.

På hösten gör jag omvänt, när jag tycker betet börjar tryta börjar jag erbjuda strå i hagen, och hästarna äter så mycket strå de vill ha, och jag ser när det är dags att plocka hem dem.

Jag har analyserat stråfoder och räknar alltid foderstater, men betet är så vida överlägset det bästa hö att jag där slutar räkna, jag ser till de får mineraler och att de (i början) kan reglera TS, men värdena struntar jag i, det problem jag får ät liksom att dte blir FÖR BRA, och aldrig motsatsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17