Hö häck i hagen

D

diviine

Hejsan :)

Jag har en fråga om hö häck i hagen. Hästarna tar ju en tugga och drar ut hälften utanför på marken och sen trampar dom i det och det blandas med leran och blir äckligt. Har någon ett förslag på hur man ska göra ? Jag har funderat på om man ska köpa gummimattor och lägga runt så blandas det ju inte med lera och det blir lättare att slänga tillbaka i hö häcken. Jag ar en känsla av att det inte blir lika mycket spill då.. Snälla hjälp mig med förslag :)

/ Fanny

Sv: Hö häck i hagen

KL

Hej , jag lägger mig i lite här för jag är också nyfiken på bra ideér på hur man löser detta :)!

Brukar ta stora plasttunnor och lägga ut hö i men hästarna bara välter dem eller drar ut hälften med första tuggan :(

Vi har det ganska lerigt i hagen periodvis så det blir väldigt mycket spill.

Jag har byggt om ett badkar. Har satt på en träram och lagt en markduk med grusunder. Fungerar väldigt bra!

Vi har potatislådor av trä, fungerar alldeles utmärkt.
Det finns en lådfabrik i grannskapet och där beställde vi våra. Priset var 300 kronor/st, och en låda håller i fem år innan den måste bytas ut (det är obehandlat trä och de står ju ute hela året).

Jag skulle även vilja höra lite om hur folk har löst det när det ställs in en hel runbal i hagen under vintern!
Ställer man den bara rätt på marken så trampas ju väldigt mycket bara ner och äts inte upp.

Så, hur gör ni?

KL

Min stallägare har gjort en egen variant av höhäck som har funkat super hittills.

20111007941.jpg

Han har tagit "ramen" som är runt "1 kubikstunnorna" (sånna som syns i bakgrunden på bilden) och gjort den lite lägre så att de stora hästarna kan äta fritt ovanifrån och klätt in den med nät så shettisen inte kan vräka i sig allt för mycket och de inte kan fastna med fötterna i den. I mitten har han skärt av hörnan på en av plasttunnorna så det blir som en liten kon så att höet trillar ner längs med sidorna när det minskar.
Visst lite spill blir det men det är inte mycket.
Vill man inte att de ska kunna äta fritt uppifrån så behöver man ju inte göra den lägre och så funkar det ju och sätta på ett lock av nått slag eller trä nät över där oxå.

Tack för svaren men jag känner inte riktigt att jag fått svar på det jag hade funderingar över. Vi har jättebra hö häckar i stallet men dom lyckas ändå inte hålla det i hö häcken till munnen utan drar ut hälften på marken när de tar en tugga.. Det jag gärna vill ha förslag på är vad ni har för underlag runt hö häckarna? Står dom mitt i leran och så kastar ni det som blir lerigt eller flyttar ni runt hö häcken i hela hagen så den inte står i lera? Ska man lägga mark duk och sand eller som jag tyckte var en smart idé att lägga gummimattor runt så äter dom upp det eller så kan man kasta i det igen utan att det är blandat med lera.. Jag är jätte nyfiken på hur ni gjort för smart lösning på erat stall ? Tack Fanny

Jag har finmaskigt hönät runt rundbalen i en stor och rejäl höhäck. Det hö de pillar ut genom maskorna äter de upp och inget spills ut. Suveränt!

Höhäck med nätet.

IMGP4717.JPG

Höhäck öppen, bara att rulla in höbalen

IMGP4714.JPG

//Doccan

vi har alltid fodrat på marken med småbalar,men som sagt var de trampade ner en del.... i år tog jag hem en SJ-pall och 3 pallkragar och satte upp i hagen där vi nyligen lagt nytt grus, första dagen drog de ner en av pallkragarna,men sen spikade vi en bräda på utsidan som håller ihop dom, och höet är helt uppätet nuförtiden.... tänkte i framtiden ställa upp pallen på ngt högre så att den minsta ponnyn kan få i sig lite av det som trillar emellan iaf....och kanske bygga ngt slags tak över det.... men det får bli i framtiden.
Är åxå intresserad av hur ni gör med ensilagebalarna/stora hörundbalar, har ni byggt ngt som man kan lägga den i? är intresserad av ngt på ben som gör att den kommer upp lite i luften....men funderar fortf på konstruktionen som ska kunna hålla för ett antal hundra kg.

Hade jag varit som du hade jag tagit två pallar till och satt under den du redan har. Sedan sett till att förankra dem i varandra - vips! upphöjt foderbord lätt att flytta med pallgafflar på bobcat/lastare/traktor. Jag tycker det är bra att använda pallar då de inte är täta i botten, utan släpper igenom regn och småboss.

Att grusa upp ordentligt alt gjuta en platta är enda sättet som du kan bli av med leran under höhäcken. Då kan du ju utan (större) problem bara ösa upp de hö som hamnat utanför...

Ang rundbal som ställs ut, nu stod min förvisso under tak men direkt på lösdriftsbädden, jag rullade in den, ställde på "platten" skar sedan av den andra platten (som om jag tog bort locket på en konservburk) och sen hade jag kvar den övriga plasten mm runt... Hade bara 3 halvblod, men de åt sedan inifrån och "ut" i den så den höll formen riktigt bra. När det sedan bara va lite kvar gick jag ut och "hällde ut" det lilla som va kvar, tog bort ensilageplasten mm och sen fick de äta "rent" tills jag rullade in nästa (typ dagen efter, beroende på hur mkt som va kvar såklart) ... funkade som sagt lysande med mina hästar =)

Vi vågar inte använda buren till tankarna som foderhäck till hästarna p g a skaderisken. Men vi använder den typen till fåren precis gjord som den här men utan nätet.
Till hästarna har vi däremot delar själva plastkaret i två delar och fäst på lastpallar och gjort hål o botten på den ena halvan. Den andra var ju bara att skruva av locket på. Det gör att i de hagar det inte går så många hästar att vi kan sätta ut hela balar så får vi fina foderlådor som fyller upp hemma vid stallet och kör ut med traktorn. De är dessutom lätta att hålla rena.

Till de hästhagar där det går så många hästar att vi kan sätta ut hela balar har vi foderringar som trär över balarna. Fungerar bra och ger minimalt med spill.

För del med våra ringar och "matlådor" är att det är lätt att byta foderplats, vilket vi gör varje gång vi fyller på. Det gör att det inte blir så upptrampat och smutsigt runt maten som om de stått på samma ställe hela vintern.

Jag har för bara några veckor sedan konstruerat dessa två. Näten är slowfeeding-nät, satte det stora i våran gamla krubba och det lilla ovanför ett badkar. Mina hästar sölade väldigt mkt med höet, trots att jag alltid fodrade på torrt fint grus. Nu blir det inget spill alls, det som ruskas ur näten hamnar i krubba/badkar där hästarna själv håller rent. Med dessa nät kan man ge "portioner" som vanligt. Det tar längre tid att äta och varje strå hästen får tag i är mer värt o slinker fort in i munnen.

wpid-dsc_0382.jpg

wpid-dsc_0390.jpg

Det enda jag inte är nöjd med är ätställningen i stora nätet, lite för högt. Men samtidigt måste man hindra skodda hästar från att kunna sparka på nätet o fastna.

Doccan: Du har precis en sådan konstruktion som jag vill ha när vi tar hem hästarna!
Jag såg den på nån slowfeeding sida..
Jag har bara e´n sak som jag undrar över! Så jag måste passa på att fråga: Vad är det som gör att man "måste", eller rättare sagt vad är det som gör det bättre med att nätet sitter fast i taket? :confused:
Jag tänker på en annan konstruktion jag såg på samma sida som de kallade "bag i box" där de bara la nätet i en låda....

Senast ändrad:

Vi har en höhäck i metall, en sådan där galvad som finns i varianter till både kor och hästar. Vi har stora rundbalar som vi drar ett (tubformat) nät över och drar ihop, innan vi placerar det i höhäcken. Med detta runt balen blir det minimalt med spill och hästarna äter också något långsammare än om vi inte haft nätet över. :)

Doccan: Du har precis en sådan konstruktion som jag vill ha när vi tar hem hästarna!
Jag såg den på nån slowfeeding sida..
Jag har bara e´n sak som jag undrar över! Så jag måste passa på att fråga: Vad är det som gör att man "måste", eller rättare sagt vad är det som gör det bättre med att nätet sitter fast i taket? :confused:
Jag tänker på en annan konstruktion jag såg på samma sida som de kallade "bag i box" där de bara la nätet i en låda....

Eftersom jag har ett nät för rundbalar så blir det en hel del nät! Hänger man upp det får man bort överflödigt nät som kan ligga i vägen när nätet inte är lika fullt.

Dessutom är det lättare att bara hyska fast öppningen några gånger på en krok och hänga upp öppningen än att hålla på och tråckla ihop den för att lägga hela härligheten i en låda. Har haft lådor tidigare och det funkar också bra, men när det var kallt var det verkligen ingen hit att sno ihop öppningarna med stelfrusna fingrar. Mina hästar var dessutom experter på att lirka upp nåt hål i öppningen ändå. Nu, med det stora nätet, är det mycket enklare och pållarna lyckas inte fuska genom att äta ur öppningen.

KL

Min stallägare har gjort en egen variant av höhäck som har funkat super hittills.

20111007941.jpg

Han har tagit "ramen" som är runt "1 kubikstunnorna" (sånna som syns i bakgrunden på bilden) och gjort den lite lägre så att de stora hästarna kan äta fritt ovanifrån och klätt in den med nät så shettisen inte kan vräka i sig allt för mycket och de inte kan fastna med fötterna i den. I mitten har han skärt av hörnan på en av plasttunnorna så det blir som en liten kon så att höet trillar ner längs med sidorna när det minskar.
Vill man inte att de ska kunna äta fritt uppifrån så behöver man ju inte göra den lägre och så funkar det ju och sätta på ett lock av nått slag eller trä nät över där oxå.

Jag har en sån i ena hagen, fast i full storlek, fastsatt på en lastpall och med trälock på. Hästen äter ur "maskorna" på gallret. Jag har också galler runt själva "buren" för att minimera risken att en hov fastnar, med långsammare ätande och minimerande av griseri med höet som en en bonus-effekt.

För att ytterligare minska griseriet på marken, som TS var ute efter, har jag lagt granris ca 2 meter ut från kanten på "kuben" och ut över hela ytan där hästen står. Granriset trampas inte ner i marken så lätt, och höet lägger sig ovanpå snarare än "ner i" marken. Det är ganska mycket mindre spill sedan jag började lägga granris.

I samma hage och i den andra hagen har jag slow-feed-nät, även där med granris på marken närmast nätet. Jag mockar 1-2 gånger om dagen på alla foderplatser, beroende på hur de "smutsar ner".

Senast ändrad:

Såna har jag också i min hage..skulle du SNÄLLA kunna fråga din stallägare var han hittade nätet?
försökte med hönsnät kring våran,men det rev ponnyn bort så fick ge upp ideen dåp det blev en skaderisk..

KL

20111007941.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i...
Svar
9
· Visningar
3 991
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har satt ut SMHN i hagen till hästarna. Det är inte de jättestora näten som säljs bland annat på ca**as shop utan dessa är mindre...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 229
Senast: Totola
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: ameo
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 044
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar