Ni med SMHN, några frågor och funderingar.

Sv: Ni med SMHN, några frågor och funderingar.

Jag har en 21-åring som käkat slowfeeding ca 3 år nu. Han har alltid (även innan slowfeeding alltså) brukat få hakar längst bak som behöver filas bort med jämna mellanrum, men i övrigt är han fin i tänderna, ingen skillnad sen jag började med näten.
Med tanke på svårighetsgraden (ofta trippla slowfeedingnät utanpå varandra) är det annars inte så konstigt om tänderna får jobba extra för att få ut höet. Han brukar lyfta och slänga väldigt mycket med näten. Men det verkar inte bli något snedslitage eller överdrivet slitage på tänderna, det borde ha märkts efter såpass lång tid.
Kanske ska tillägga att jag inte hänger upp näten, dom ligger på marken antingen löst (i boxen) eller fastknutet (utomhus så dom inte ska försvinna) hästen är oskodd. Om man hänger upp näten kanske risken för problem med tuggmekaniken som sen går ut över tänderna är större. Beroende på tekniken säkert!

*kl*

Jag har smhn till hästen under natten i boxen vilket jag tycker funkar jättebra i syftet att få maten att räcka lite längre och inte trampas runt i bädden. Sen står hon också på halm så hon har något att pyssla med när maten är slut. Nu till min fundering: Hur tror ni att tänderna på hästen kommer påverkas av långvarig användande av smhn? Min häst noppar nämligen inte bara med läpparna utan använder även tänderna för att dra fram maten och då kan man höra hur tråden liksom smäller över tänderna när hon drar. Jag tänker att om hästen äter ur nät år efter år så kanske det sliter tänderna felaktigt?

Jag har hört att det kan snedslita på framtänderna, förutom att hästarna lättare kan få hakar när de äter ur nät. Är det någon som vet om häst som råkat ut för detta/sett slitna framtänder pga nät?

Ja, det är framförallt framtänderna jag funderar över också.

Inga förändringar på mina hästar än. Å andra sidan så står dom inte och äter ur nät hela dygnet. Här vägs det upp noggrant två mål, ett mål ges på backen och övrigt tid letar dom i snön och i träden själva.

Jag tror det är större risk om näten hänger högt upp (för tuggmekanikens skull) eller om dom äter från galler, foderboxar.
Min äter ju från nät på backen, även om hästen äter direkt från nätet kan den äta med huvudet rakt och nedanför manken dvs inte för högt eller snett för att tuggmekaniken ska fungera. De enda fall jag hört talas om är problem som berott på ätställningen eller slitage från metallgaller (det senare vet jag inte om det är sant eller bara hörsägen) inte av att tugga på näten. Tänderna måste tåla en del om man är häst.

Min tjej får 15kg i sitt nät 1 gång om dagen (fyller på när jag är i stallet alltså) och detta räcker tills nästa dag när jag fyller på igen då... :)

Jag hänger mitt nät precis där gallren börjar och ner över boxväggen så hon behöver absolut inte lyfta huvudet över manken för att äta, vilket resulterar i en nöjd och avslappnad tjej som alltid har mat och kan stå och sova när dom andra stökar inför fodring! :love:

Hon får 5kg till lunch i hagen på marken men detta kommer att hängas upp så snart vi kan få ner slanor i marken! :)

(Mecklenburgersto på nästan 170cm i vila, explosiv och svårfödd)

Senast ändrad:

*KL*
Mina får nu två halmbalar per gång i sina nät. Det tar tre Islandshästar två dagar att tömma dom.
Plus 4kg hösilge/dag var.
10 kg halm/dag /3 hästar = 3kg var + 4kg hösilage= ca 5,5kg ts/ häst och dag :-)
Med lite tur går dom ner i vikt nu oxå!
Har lagt på soja nu så att dom inte tappar protein!

kl

Jag gjorde en intressant iakttagelse idag. Har storbal i nät i foderhäck, och idag var det kanske 20-30 kg kvar i nätet. Jag började tömma det, hann få ut kanske 5-6 kilo innan jag var tvungen att hasta iväg och göra annat. De kilona låg alltså löst runt nätet, och när jag kom tillbaks stod de ändå och drog mat ur nätet istället för att äta det lösa...

Precis samma sak upplevde jag igår när jag fyllde på näten ute i hagen.

Prinsessan kom fram och jag tänkte att jag väntar med att hänga upp nätet igen så kan hon ta några tuggor genom öppningen, men icke sa nicke, istället börjar hon dra tussar genom maskorna precis under öppningen :confused:

Lille Prins, märker jag, väljer oftare näten än det jag fodrar på marken.

kl

Jag gjorde en intressant iakttagelse idag. Har storbal i nät i foderhäck, och idag var det kanske 20-30 kg kvar i nätet. Jag började tömma det, hann få ut kanske 5-6 kilo innan jag var tvungen att hasta iväg och göra annat. De kilona låg alltså löst runt nätet, och när jag kom tillbaks stod de ändå och drog mat ur nätet istället för att äta det lösa...

Sett samma hos mina när jag haft nät i boxen. Lagt hälften löst och hälften i nät, fodrat portionsvis så inte fri tillgång.

De väljer näten först, det lösa sen.

kl

Vågar man ha SMHN till hästar som är mycket oralfixerade samt gärna demonstrerar frambensteknik vid måltider?

Är i valet och kvalet då jag tycker hästarna proppar i sig höet för fort samt sprider ut det men efter att studerat bordsskick och beteende hos framför allt två blir jag rädd att något ska hända. Två stycken är extremt pilliga med mulen och sliter och drar gärna i saker och ting om det går och de kommer åt, kläder, rep, redskap, utrustning med mera. Att ha grimmor eller flughuvor på i hagen är uteslutet det tar en kvart så ligger det på marken.

Prövade ett tag att lägga ut småbalar med hö med snörena kvar, det tog ungefär fem minuter så var snörena borta trots att de andra balarna var snörlösa. Likadant med krubbor, maten ska spidas ut på golvet helt enkelt. Skaffade en större murbruksbalja och satte fast den i väggen jaha då slet hästen tills murbruksbaljan gick sönder och maten låg på golvet i alla fall

Skaffade blåa tunnor som jag kapade längs med lite över mitten så att det skulle bli en liten lagom kant att hålla höet kvar men då tog den ena till sin ypperliga frambensteknik och slutade inte förrän allt var utspritt och tunnan någon helt annan stans än där den stod från början. Eller så tog den andra hästen en jättetugga och slängde i väg höet så det ibland hamnade på hennes rygg eller någon annanstans och så fortsatte hon tills allt var utspritt.

La balarna med snörena kvar i tunnorna men samma sak igen. Balen ska UT och när den är utspridd går vi vidare till nästa och så UT med den också.

Någon mer med hästar med liknande bordsskick? Är det någon idé att ens pröva ett SMHN, håller det verkligen för så hårdhänt behandling som jag misstänker det kommar att bli? Och vågar man ha nät till skodda hästar som gärna vevar med frambenen?

Ang de oralt fixerade - det går utmärkt här i alla fall. Två vansinnigt oralt fixerade som är precis som beskriver dina. Inga problem med nät.

Frambensvevare har jag med, men de har aldrig krafsat upp mot näten, men med skor på skulle jag vara lite nojig ja.

Jag har alltså en oralt fixerad herre men som sällan vevar med benen, en oralt fixerad frambensvevare (unghingst, gissa själv..) och en frambensvevare.

Hm jag kanske skull prova, den med mest aktiv frambensteknik är ju för tillfället oskodd. Sliter dina i näten, alltså i själva nätet? Har näten hållt? Mina slutar ju inte förrän allt hö verkligen är utspritt och den ena verkar gå in för att ta sönder grejor, hon skulle nog göra sig bra som röjmaskin då hon dessutom går fram överallt...även om det egentligen inte finns plats. Hur högt över marken hänger dina nät eller ja hur högt i förhållande till dina hästar hänger näten?

Sliter rejält ja, de höll utan problem ett år för det i alla fall (anv inte nät längre).
Hur högt, oj ska försöka minnas... Så det var i boghöjd till de med flaxiga framben, lägre för den "bara" orala (han var oskodd då annars hade jag inte haft så lågt ens till honom)

Svarar lulski och Totola med
Min äter inte heller ur nät hela dagarna. Vi ger portionsvis och vissa mål/del av målur nät för att förlänga ättiden. Jag blandar dessutom med halm så pålle tröttnar emellanåt. Hade det bara varit hö i nätet så hade inte hästen lämnat det.

Har i alla fall för mig att jag hört något om snedslitning på framtänderna om de drar i nätet istället för att peta ut höstråna....
Fast risken är väl minimal om hästen inte drar i nätet med tänderna 24/7.

Senast ändrad:

Den måste fortfarande slita "snett" om det ska kunna bli en snedslitning. Jämför- om en häst käkar gräs blir det också slitage om hästen inte "växlar sida" utan alltid betar av från samma sida och tuggar åt samma håll. Det problemet kan man få om man har problem med tuggmekaniken.
Om du har en "normal" häst som kan välja olika lägen att dra ur nätet från behöver det inte bli ensidigt på den biten, då kan ju hästen välja själv. Såvida den inte sedan innan (eller på grund av ätställning t ex) har problem med tuggmekaniken så den väljer att dra ur/tugga ensidigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp