Ni med SMHN, några frågor och funderingar.

Sv: Ni med SMHN, några frågor och funderingar.

Mina petar i sig säkert 15kg per d-ponny och dygn med smhn vilket är samma som utan. Men vi slipper spillet.

Testar lite olika upphängningar för att se om det går att sänka ättakten något. De hänger fritt från gren, mellan träd osv men de trycker fast näten mot bringan så att de inte svänger. Bäst verkar det fungera om de hänger löst i ena hörnet.

*KL*
Vad tror ni om fri tillgång på halm i näten och hösilage på marken tre ggr/dag?
Jag vill börja få ner mina tre i vikt nu inför våren så att dom börjar jässäsongen i bra vikt...

Tänkte hälften och skrev hälften...
Dom fick en bal halm (Tror att balen vägde ca 8kg) i näten igår vid 20. Vid 7 i morse hade dom lite kvar i näten när jag fodrade.
Så om dom äter två balar, tot 16kg så blir det i snitt 5.5kg/ häst. Om jag toppar det m fyra kg hösilage och krafftfoder som täcker upp så borde hästarna få riktigt bra sysselsättning och tuggtid?!

Med 50 - 60 kg på 2.5 hästar förstår jag det fungerar, de stora kan ju äta 20 kg var och det är fortfarande 10 kg kvar till fölet, som nog inte äter så mkt (dvs ännu mer till de små).

Men till de hästarna borde väl fri tillgång fungera ungefär lika bra? *nyfiken*

Ja 10 kg äter nog inte fölet än.

Hur menar du med att fri tillgång borde fungera lika bra?
Jag ser det jag har som fri tillgång nämligen... ;)

Näten begränsar lite, ökar ättiden något och hindrar framförallt att fodret blir nertrampat och ivägsläpat som det blir med en storbal eller höhäck.

*KL*
Vad tror ni om fri tillgång på halm i näten och hösilage på marken tre ggr/dag?
Jag vill börja få ner mina tre i vikt nu inför våren så att dom börjar jässäsongen i bra vikt...

Jag hade hellre satt silaget i näten och fri tillgång på halm från marken istället, alternativt alltihopa i näten.

Vad har du för värden på hösilaget?
Sen sist men inte minst - om du vill att hästarna ska gå ner i vikt, varför ge kraftfoder?

Dom använder halmen som toa...
Funderar på att köpa fler nät så att jag har rena hösilagenät, är rädd att givan blir väldigt ojämn om jag blandar ut det med halmen...
Krafftfoder för att få i dom fosfor, mineraler och protein. Nu får dom vetekli, miner vit, selen, salt och foderjäst, ska börja ge soja eller potatisprotein nu när hösilagegivan minskar....
hösilaget är bra i värde om jag ger dom sju kg/dag, kvoten är rätt Mj/SbRp. Men dom har nu sparkat upp allt gammalt gräs och har börjat gnaga på annat... Typ träd, därför vill ge dom halm nu.

Ja då hade jag nog satt halmen i alla nät utom ett, där jag hade satt silaget. Det är så pass lite silage att det borde fungera ändå?

Varför tycker du att ett nät med hösilalget är bättre än på marken?
Vill bara veta hur du tänker, inte ifrågasätta... ;-)

Ja 10 kg äter nog inte fölet än.

Hur menar du med att fri tillgång borde fungera lika bra?
Jag ser det jag har som fri tillgång nämligen... ;)

Näten begränsar lite, ökar ättiden något och hindrar framförallt att fodret blir nertrampat och ivägsläpat som det blir med en storbal eller höhäck.

Jag menade fri tillgång i meningen att de kunde äta hur mycket och hur stora tuggor de ville, dvs mat lagd på marken och utan nätets begränsning.

Men då var det ju som jag trodde, det skulle fungerat lika bra (alltså att de då inte skulle äta våldsamt mkt mer så de blev feta om de inte hade näten).

Min mening med nät och där jag undrar på vilka hästar det eg fungerar på är ju att kunna ge en begränsad giva, som är markant lägre än den hästen skulle äta om den fick äta fritt, men där näten gör att denna giva räcker större delen av dygnet.

Och det är där det verkar vara ganska få hästar det verkligen fungerar på, tyvärr.

(Sen förstår jag absolut anledningen du har nät)

Varför tycker du att ett nät med hösilalget är bättre än på marken?
Vill bara veta hur du tänker, inte ifrågasätta... ;-)

För att begränsa ättiden lite bara, med silaget på marken kan de "glufsa i sig" allt på en gång och sen äta på träd, halm eller vad de nu vill... blandar du det i näten med halmen eller sätter det i et eget nät så får de "arbeta" lte för silaget sen. Om du nte vill skaffa fler nät så går det ju att fylla det nätet med halm när de har ätit upp.

Aha då är jag med, ja de har haft storbal i hagen under vintern nu från och till (är gravid och kan inte bära hö som vanligt) och det är ingen skillnad på varken hull eller hur mycket de äter, ättider osv. De är dock vana vid fri tillgång sedan många år och har hittat sin "takt" och sina rutiner med maten. Till och med den lättfödda lilla quartern är riktigt fin trots fri tillgång och bra värden på hösilaget.

För att öka ättiden markant, och för att kunna få maten att räcka längre med nät tror jag att man behöver
- tålamod (det kan ta några månader innan de ändrar sitt ätbeteende)
- rätt nät, eller flera i varandra (tillräckligt små maskor)
- hänga dem på rätt ställen och rätt sätt (fritt svängande och inte för hårt uppspänt)
- hänga upp tillräckligt många nät så att hästarna rör sig mellan foderplatserna istället för att stå vid ett och samma nät (då tar det fort slut även hos mig)

förutom då möjligtvis rätt häst... :) Fast jag har tre vuxna hästar med väldigt olika beteende vid fodersök och utfodring, och allihopa klarar det bra med nät och tar både korta pauser och längre uppehåll med ätandet sedan jag skaffade näten. Innan jag skaffade näten så åt de upp allt de kunde på en gång. Då gick det inte bra med fri tillgång - det blev tjocka hästar!

Hösilaget är så "fint" att näten knappt utökar ättiden nu när dom har fått in tekniken...
Kanske ska blada ut hösilaget med lite halm... *funderar*

Haken med mina är ju att jag har ponnyer, naturras. Inprogrammerade att glufsa, lågt underhållsbehov och att eg all mat som serveras är "för bra". De är alla tre uppvuxna med fri tillgång, och alla tre har blivit för tjocka på det och därför den fått avbrytas. Så där kan man inte hoppas på "de vänjer sig"metoden, utan problemet är att deras intag fritt blir för högt helt enkelt.

Jag har trixat med att förlänga ättiden, men de är små födgenier och lär sig tricken. Så jag gav upp och fodrar portioner spritt över dygnet. Däremot, till de oskodda så nätkudde med mat i lagd lös på marken, det hade de fullt sjå med. Upphängt så de utnyttjar mothållskraften och tar tag, backar till de sträcks och drar sen tussar. I en förbluffande fart. Lil-sis ponnyer tog det ett steg längre till och med, de trycker ju nätet mot bringan och drar.

Men lös kudde, så förutom att det ju inte är att tänka på med skodda, och det var ganska arbetskrävande att "sy ihop" näten, så det sänkte åtminstone de första dagarna (provade inte fler) sänkte ättakten markant. Men eftersom den tredje är skodd var det ändå inte en lösning. Hade jag bara oskodda skulle jag absolut överväga det dock för de där som överlistar näten. (Här överlistas trippla finmaskiga, med 3*3 cm rutor. Men det är det där med att de kan dra tussar, jag har silage - skulle nog gå bättre med skakat hö?)

Jag tror också att tortt hö eller halm funkar bättre, ju grövre desto bättre...

Hösilaget är så "fint" att näten knappt utökar ättiden nu när dom har fått in tekniken...
Kanske ska blada ut hösilaget med lite halm... *funderar*

Så har jag gjort. Pålle åt snabbt ur sitt nät så jag började blanda halm och hösilage noga och fylla i nätet - det funkar utmärkt hos oss:)
Vi har inte fri tillgång så jag har nät för att förlänga ättiden.
Ibland är det lite halm kvar till nästa dag, ibland är allt uppätet.

Igår knölade jag ner en halmbal i varje nät, utan att öppna dom först, det gjorde jag när jag hade fått ner dom, så halmen ligger väldigt packat i näten, får se om dom överlistar det med... Det blir nog den här varianten resten av säsongen så får vi se var hästarna är nästa vinter.

Om du vill ha ännu längre ättid, ta inte bort snörena :) Då tar det ännu längre tid för dom i början. Så gör jag med mina höbalar.

Jag har åtta eller tio smhn i hagen som aldrig tar slut. 11an och 09an är helt okej i hull men 04an ser ut som en ballong. Men hon har bara varit hos oss i tre veckor och hade väldigt begränsad tillgång på strå så hon äter nog ikapp en del.

De hänger inte vid näten hela dagen utan gör annat också.

*kl*

Jag har smhn till hästen under natten i boxen vilket jag tycker funkar jättebra i syftet att få maten att räcka lite längre och inte trampas runt i bädden. Sen står hon också på halm så hon har något att pyssla med när maten är slut. Nu till min fundering: Hur tror ni att tänderna på hästen kommer påverkas av långvarig användande av smhn? Min häst noppar nämligen inte bara med läpparna utan använder även tänderna för att dra fram maten och då kan man höra hur tråden liksom smäller över tänderna när hon drar. Jag tänker att om hästen äter ur nät år efter år så kanske det sliter tänderna felaktigt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar